Crowdfunding není žádná velká novinka, jeho předky bychom našli už 300 let zpátky. Dnes se však dostává do popředí a jeho největší platformou je Kickstarter.com. O co jde, proč to existuje, jaké to má výhody a nevýhody? Vše se dozvíte v článku a navíc si povíme ještě o pár nejúspěšnějších, či nejnadějnějších projektech.
Crowdfunding je způsobem financování projektů, který se vyhýbá tradičním vydavatelským a producentským strukturám. V překladu jde vlastně o davová financování. Líbí se vám nápad umělce, který potřebuje milion korun na vydání svého alba? Stačí najít tisíc mecenášů, kteří vloží tisícikorunu, a album bude na světě. Přispívající lidé si většinou v tomto příspěvku platí i právo na to dostat výsledný produkt zdarma.
Výše příspěvků se liší podle toho, na co je přispíváno. Je zřejmé, že pokud je podporovaný produkt hmatatelný a drahý na výrobu, bude minimální příspěvek zahrnující i získání produktu vyšší, než když jde o software, nebo digitální umělecké dílo.
Protože přináší svobodu a to tvůrcům i komunitě, davu. Tvůrci se v první řadě nemusejí plody své práce sdílet s investory. Za získané peníze vytvoří produkt, odvděčí se podporovatelům podle stanovených pravidel a pak už jdou veškeré zisky jim. V případě, že by je podpořil investor, jdou finanční náklady, rizika, ale i zisk za investorem.
Dalším důvodem je nespokojenost lidí s mainstreamem, který sice vydělává hodně peněz, ale deformuje jisté okrajové zájmové skupiny. Ideálně to je vidět na úspěšných finančních kampaních pro herní projekty. Jde převážně o old-school RPG hry (Shadowrun, Wasteland 2, Torment, Project Eternity) a další žánry, které se investorům moc podporovat nechce (vesmírný simulátor Star Citizen, nebo adventura Double Fine Adventure a mnoho dalších).
Jako první výhodu uvedeme, že backer (přispívající) není investorem. Z toho se odvíjí vše ostatní. Každý backer riskuje jen poměrně malou sumu, kterou do projektu dává, ale taky za to nemá žádné podíly na zisku. Nezajímá ho tedy, jestli projekt komerčně uspěje, což je zcela zásadní a dovoluje to vzniknout i projektům pro velmi úzkou skupinu nadšenců.
Další výhodou je také to, že pro tvůrce je crowdfunding jistotou, že jim nikdo nebude do tvůrčího procesu zasahovat. S případným úspěchem se pak tvůrci mohou těšit i na zisk, který půjde přímo do jejich kapes, ne na další luxusní domy a auta investorů. Není náhodou, že si své sny na Kickstarteru plní i tak věhlasné vývojářské studio jako Obsidian, které pro Bethesdu vytvořilo Fallout: New Vegas, nebo pro LucasArts neméně populární Knights of the Old Republic 2.
Hlavní nevýhody jsou zřejmé – backeři přebírají riziko, že o své peníze přijdou výměnou za neuspokojivý výsledek. Prostě nikdy nikdo neví, jestli výsledná kniha, hra, nebo cokoliv jiného bude stát za to. Jednou zklamaný přispívající pak může ztratit o celou sféru zájem a počet možných backerů se smrskne.
Jinými slovy, stačí pár průšvihů, jako je konzole pro android Ouya, a lidé ztratí v crowdfunding důvěru.
Dalším nebezpečím je „evoluce“ tohoto systému, která sice nehrozí samotnému Kickstarteru, ale do budoucna může hrát důležitou roli. Jde zejména o modely financování, ve kterých se z backera stává zároveň i investor. To opět povede k tomu, že lidí budou vybírat zejména takové projekty, které mají šanci jim vydělat peníze.
Kickstarter je platformou pro crowdfunding, která umožňuje tvůrcům v nejrůznějších kategoriích změnit své sny na skutečnost. Tedy za předpokladu, že sny s tvůrcem sdílí i dostatečné množství backerů. Mezi finančně nejúspěšnější projekty patří například chytré hodinky Pebble, které vybrali přes 10 milionů dolarů, nebo vesmírný simulátor Star Citizen, který vybral na Kickstarteru 4 miliony, ale dohromady získal i z jiných zdrojů zatím přes 16 milionů dolarů.
Zmínit musíme i Ouyu, která vybrala 8 milionů dolarů, ale prozatím jsou z ní lidé mírně řečeno rozladěni kvůli funkční omezenosti (zásadně ořezaný android) a cenám her i podivnému ovladači, který je těžký a nepříliš kvalitní.
A jak se Kickstarteru daří? Skvěle, hlavními podporovanými kategoriemi jsou hudba a filmy, které jsou následovány hrami. Jen na hry bylo v roce 2012 přispěno přes 83 milionů dolarů rozdělených do 2 796 projektů.
Kickstarter samotný je společností, která inkasuje 5 % z vybrané částky úspěšných projektů, což se nám zdá více než férové, protože poskytuje kvalitní platformu i skvělý způsob medializace projektu.
Obdobou amerického Kickstarteru je v ČR platforma Startovač.cz, přes kterou bylo zatím úspěšně podpořeno 9 projektů včetně mobilní verze populární hry Brány Skeldalu a asi dvojnásobek projektů skončil neúspěchem, což je poměrně dobrý výsledek.