Čtvrteční recenze (#2): Hearthstone: Heroes of Warcraft

Karetní hry na PC i mobilech zažívají boom a nemalou zásluhu na tom má právě Hearthstone, CCG od Blizzardu ze světa Warcraftu. Této hře jsme se na našem webu věnovali už mnohokrát, ale teprve dnes vám přinášíme plnohodnotnou recenzi. Je to opravdu taková pecka?

Více než 20 milionů hráčů v Hearthstonu nějaké kvality vidí, ale popularitu získávají kdejaké „voloviny“. Hearthstone je ale naštěstí dalším z důkazů, že vývojáři z Blizzardu dělají svou práci na jedničku s hvězdičkou. V zásadě jde o obyčejnou karetní hru, která je ale dotažená do posledního detailu, prvotřídní prezentací počínaje a svižným tempem konče.

Hrdinové a jejich karetní arzenál

Ve hře proti sobě stojí vždy 2 hráči. Každý má k ruce jednoho hrdinu a balíček o 30 kartách. Hrdinové mají fixní povolání, kterých je taky devět, a bez výjimky jde o význačné postavy z univerza Warcraftu. Čarodějka Jaina, kněz Anduin, lovec Rexxar a zbytek bandy mají přístup vždy k jedné schopnosti povolání, která stojí 2 many. Právě schopnost povolání je jediná věc, na kterou můžete manu utrácet kromě vynášení karet.

Hra za všechna povolání je podobně komplexní. Pokud byste očekávali, že Warrior bude mít primitivní herní styl, oproti třeba takovému knězi, budete poměrně daleko od pravdy. Každé povolání totiž musíte hrát chytře a nestačí jen vynášet bojovníky. Plánování, synergie a boostování ve správnou chvíli jsou taktiky, bez kterých se prostě neobejdete, ať už mlátíte nepřátele sekerou, nebo je zasypáváte ničivými kouzly. Na druhou stranu se i ne zrovna nadaný hráč může díky nákupu balíčků a naučení se taktikám dostat hodně vysoko – a když narazí na opravdu talentovaného hráče se stejně dobrým balíčkem, v nemalém procentu soubojů o vítězi rozhodne štěstí, protože jednomu prostě přijde karta, kterou potřebuje.

Questy jako grind

Jeden z nejdůležitějších prvků hry (pro neplatící hráče) jsou questy. Jde o úkoly, které přibývají tempem 1 za den, přičemž maximálně můžete mít naráz questy tři. Navíc každý den můžete jeden quest odmítnout a v takovém případě dostanete místo něj jiný. Nejvíce questů vyžaduje, abyste vyhráli určitý počet zápasů za konkrétní povolání – právě proto je ona možnost výměny questů nepostradatelná, ostatně pokud hrajete Ranked zápasy, nechcete pendlovat mezi různými hrdiny, protože za každého se hraje jinak a konzistentní výkony vyžadují dokonalé sžití s balíčkem.

Za splněné questy získáváte zlato. Splněný quest, to je většinou 40 zlatých, přičemž za 100 zlatých si můžete koupit balíček 5 karet, z nichž aspoň jedna je vždy alespoň Rare (druhý ze čtyř stupňů vzácnosti karet). Za 150 zlatých se můžete zapsat do arény, kde máte šanci získat mnohem víc, třeba několik balíčků a k tomu zpátky nějaké zlaťáky, jenže to musíte porazit další hráče, navíc s pouze částečně upravitelným balíčkem karet a jedním ze tří hrdinů, z nichž se třeba taky žádný nemusí shodovat s vašimi herními návyky.

Kolem a kolem, pokud si chcete vydělat na jeden balíček, který vám dost pravděpodobně nepřinese ty karty, které chcete, musíte splnit o něco víc než 2 úkoly. Necelých 15 balíčků měsíčně nezní špatně, problém je ale v tom, že se při takovém hraní nebudete pravděpodobně moc posouvat na žebříčku, protože karty budete mít pořád skoro stejné a nepřátele vás od určitého Ranku bez problémů vyklepnou. Grindování v Hearthstonu tak může být zdlouhavé a do jisté míry i bez efektu, což je krajně demotivující.

Pro ilustraci, 15 balíčků vás „mikro“transakcí přijde na 540 Kč a nikdo vám nezaručí, že dostanete kartu, která se vám opravdu hodí. Vzhledem k absenci obchodování mezi hráči jste tak odkázáni na náhodu, nebo bezednou peněženku.

Žebříček je to, oč tu běží

Jako kompetitivní multiplayerová hra (a jakékoliv klasické karty i CTG) je středobod Hearthstonu v žebříčku. Ten je rozdělen do 26 Ranků – čím nižší Rank, tím jste na tom lépe. Začínáte na Ranku 25 a ten „nulový“ se nazývá Legendary Rank, tam hraje pouze elita s dokonalými balíčky a propracovanou strategií. Pro získání lepšího ranku potřebujete vyhrát pár zápasů, pro ztrátu jich pak zase pár prohrát, tady nic světoborného nenajdeme. Do Ranku 20 je však hra mírnější a klesat nemůžete, ale po získání tohoto Ranku už jde do tuhého – každá prohra je znát a výhry zpočátku přicházejí hodně těžko. Potěšující je, že se stačí v sezóně (ta trvá měsíc a na jejím konci jsou pozice hráčů částečně vyresetovány) dostat na Rank 20 a už na jejím konci získáte speciální zadní stranu pro vaše kartičky (každá sezóna má speciální rub, vy si pak můžete vybrat ze své sbírky, který použijete).

Zajímavost

Podle dostupných informací se do Legendary Ranku dostane pouze 5% ze všech hráčů Hearthstonu. Naráz jsou v něm navíc pouze 2 % hráčů, zatímco 75% se plácá mezi rankem 25 a 15. Pokud tedy nejedete „na krev“, tak můžete za velký úspěch považovat i Rank 15 a cokoliv lepšího.

Nejhezčí karetní hra

Technická stránka je prostě fantastická. Interaktivní arény, skvělé efekty kouzel a hlavně kartičky, které jsou v základní verzi statické a po vyložení na stůl z nich je vidět pouze obrázek a hlavní parametry. Ve vzácnější, zlaté verzi, je karta dokonce částečně animovaná a v mnoha případech jde o parádní podívanou. Pohledné, přehledné a snadno ovladatelné (i na mobilních telefonech) už je i samotné menu a třeba otevírání nových balíčků způsobuje dětinskou radost, tedy až na nepříjemný setback, kdy jste utratili poslední zlato za 5 karet, které vám jsou úplně k ničemu, což je případ tak tří ze čtyř balíčků.

Finální hodnocení nemůže být jiné než velmi pozitivní. Samotná hra by si možná, díky své propracovanosti a zábavnosti, zasloužila i vyšší číslo, ale ze dvou důvodů je to „pouze“ devítka. Prvním je zdlouhavé (nebo hodně drahé, vyberte si) hromadění karet – každý balíček vám dá karty náhodně, tedy i pro povolání, která hrát nechcete, takže dobrat se legendárních karet pro jedno konkrétní je tak trochu otrava. Druhý (nevyhnutelný) problém pak souvisí s tím, že jde o vysoce kompetitivní titul, takže pokud chcete vyhrávat, musíte mít precizně sestavený deck a množství opravdu efektivních buildů je omezené – pokud chcete jít navíc cestou „pokus omyl“, tak prohrajete spoustu bojů jen kvůli tomu, že „horší“ hráč si našel buildy na internetu. Po počátečním seznamování se hrou doporučujeme tyto návody využít, aby vás hra zbytečně nefrustrovala.

HODNOCENÍ: 9/10