MOBA Speciál 2: Slovník – všechny výrazy, které by měl hráč ovládat

Komunikace je základ. Jestliže se chystáte začít s MOBA žánrem, nebo už jste dokonce začali a nevíte si rady s výrazy, které vás zaplavují, potom by vám tento článek měl posloužit jako seznámení s hlavními termíny i s nejčastějšími zkratkami a výrazy v chatu. Noví hráči, kteří se s tímto žánrem ještě nesetkali, totiž často nevědí, co se po nich ve hře vyžadujew a jaké předměty či schopnosti slouží pro konkrétní účely, když se už po úvodním tutoriálu (když ho hra vůbec má) pustí do online bitek. S naším návodem už ale tápat nebudete, alespoň co se týká terminologie. Ta se v mnoha ohledech shoduje s ostatními online a MP hrami, ale přináší i výrazy vlastní.

První článek našeho speciálu o MOBA hrách najdete zde

Třetí článek najdete ZDE

Abychom nechodili kolem horké kaše, pojďme se v přehledu podívat na jednotlivé výrazy a vnesme trochu světla do tajů MOBA her. Všechno je přehledně seřazené podle abecedy pro jednoduché a rychlé dohledání.

  • AA – Auto Attack, většinou se používá v souvislosti s hrdinou typu Carry a označuje automatické útočení na nepřátelské jednotky.
  • Ace – Výraz používaný v LoL znamená, že jeden tým byl kompletně vyhlazen a nikdo nezůstal naživu. V Dota 2 se místo toho používá Wipe, respektive TeamWipe, v HoN zase Genocide. Tehdy je správná příležitost na prolomení nepřátelské obrany.
  • AD – Attack Damage, poškození způsobené fyzickým útokem, případně některými kouzly.
  • Aggro – Používá se ve významu „naagrovat věž“, aby útočila na vás, nebo jako „přebrat aggro“, takže nepřátelé útočí na vás, focusují se na vás.
  • AOE – Area of Effect, schopnost, která poškozuje nebo jinak působí na větší plochu a nepřátele na ní (například AOE slow od Warlocka).

Schopnost AOE

  • AP – Ability Power, výraz používaný pouze v LoL, vylepšuje poškození kouzel.
  • Armor – Brnění, ochrana proti fyzickému útoku.
  • Aura – Většinou pasivní schopnost, buffuje spojence (+dmg,+heal,…) nebo debuffuje nepřátelské hrdiny, nebo budovy (-regenerace, -armor,…).
  • Backdoor – Velmi riskantní činnost. Většinou vykonávaná jedním, případně dvěma hrdiny. Když jeden tým pushuje se všemi svými hráči, zatímco druhý brání jen se čtyřmi, nebo třemi, zatímco zbývající členové týmu se snaží dostat na druhou stranu a donutit nepřátele k obraně, nebo stáhnutí se. V Dota 2 je zapnutá automatická ochrana proti backdooru, pokud tam nemáte svoje creepy.
  • Bait – Návnada. Úmyslně někoho provokujete, aby byl vlákán do pasti.
  • Barracks – Racks, raxy, inhibitor. Místo, kde se rodí creepové. Když jsou barracks zničené, nepřátelský tým má na dané straně výhodu v silnějších creepech. V LoL se inhibitory znovu po určitém čase spawnují.
  • Bottle – Předmět z Dota 2 a HoN. Umožňuje doplnit životy i manu, celkem 3krát. Potom se musí bottle doplnit u spawnu hrdinů, nebo se do něj vloží runa, která automaticky bottle doplní na maximum.
  • Buff/Debuff – Posílení vlastních jednotek, respektive způsobení nevýhody nepřátelům.
  • Camp – Místo v lese, kde se nacházejí skupiny neutrálů.

Wraith camp v League of Legends

  • CC – Crowd Control. Jakékoliv zasáhnutí do pohybu, či útoku nepřátel. Stun, slow, blind, nebo fear.
  • Counter/Counterpick – Hrdina picknutý přímo proti druhému hrdinovi (například Ryze je považovaný za counterpick pro Fizze v LoLku, nebo Bloodseeker pro Slarka v Dota 2).
  • Champion/Hero/God – Postava, za kterou hrajete.
  • Channel – Silná schopnost, nebo kouzlo, které vám obvykle znemožní pohyb, nebo auto attack. Channeling probíhá obvykle pár vteřin a může být zrušený disablem, třeba stunem.
  • Creeps/Minions – Automaticky se rodící armády jednotek, které pochodují po své straně, dokud nenarazí na nepřátelské jednotky. Rodí se zpravidla každých 30 vteřin a za jejich zabíjení získáváte goldy a zkušenosti.
  • CD – Cooldown, časový interval mezi použitím totožného kouzla dvakrát po sobě.
  • CS – Creep Stats, počet vámi zabitých creepů.
  • Damage – Síla poškození vašeho útoku.
  • DD – Double Damage, v Dota 2 runa zvyšující poškození hrdiny na dvojnásobek.
  • Deny – Zabití vlastního creepa, který má velmi málo životů. Nepříteli tak zabráníte v zisku goldů a zkušeností za jeho zabijí. V LoL, Smite a Heroes of the Storm deny nefunguje.
  • Disable – Schopnost omezit nepříteli pohyb, útok a podobně.
  • DOT – Damage over time, nebo jednoduše „dotka“. Znamená, že máte na sobě nějaké kouzlo, které působí zranění v průběhu času. Například Axeho Battle Hunger z Dota 2 vám po maximálním vylepšení ubírá 30 životů každou vteřinu a zpomaluje pohyb o 10 % po dobu 16 sekund.
  • DPS – Damage per second, aneb vysoké zranění udělené za krátkou dobu (v jiných hrách se používá i jako statistika, tedy jaké zranění je schopna postava dát v průměru za každou sekundu), které je typické třeba pro roli Carry.
  • Dust – předmět z Dota 2 a HoN. Prášek, který po použití odhalí všechny neviditelné jednotky v okolí.
  • Escape – Schopnost dostat se ze složité situace, například při ganku.
  • Exp – Experience, zkušenosti, získávají se zabíjením creepů, neutrálů a nepřátelských hrdinů.
  • Farm – Jeden z hlavních způsobů, jak získávat goldy skrze zabíjení creepů, nebo neutrálů, prostě farmení.
  • Fear – Disable, který omráčí nepřítele, takže se po určitou dobu nemůže ovládat a je tak lehkým terčem pro ostatní.
  • Feed/Feeder/Feeding – Jako Feeder je označován člověk, který neúmyslně nebo záměrně umírá. Toto hráčské plemeno nechce ve hře nikdo potkat, obzvlášť když umírá naschvál.
  • Focus – Zaměření se, soustředění na jeden cíl. Když v chatu uvidíte například focus Legionaire, tak to znamená, že by bylo dobré, abyste se pokusili zabít právě zmíněnou postavu.
  • Fog of War – označuje se tak místo, které je neviditelné pro vás, vaše creepy a wardy. Jednoduše to znamená, že pokud tam nemáte žádný druh pohledu, vůbec netušíte, co se tam děje. V HoN a Dota 2 se dá Fog of War využívat mnohem více než v ostatních hrách a to z důvodu hornatého a zničitelného prostředí.

Viditelná část mapy v Dota 2

  • Fortify – Glyph of Fortification, schopnost aktivovatelná hráči, která na krátkou dobu učiní budovu nezničitelnou.
  • Gank – Činnost, při které přijdou na lajnu posily, aby zabily nepřítele. Když to cíl netuší, většinou to končí úspěšným gankem, tedy smrtí cíle. Dá se definovat jako rychlá překvapivá akce s cílem zabít protivníka.
  • Genocide – viz Ace
  • Harras – Kontinuální útočení na nepřítele v lajně, aby se nedostal k farmení a expům. Může vyústit i v jeho zabití.
  • HP – Hit points, nebo health points, tedy počet životů hrdiny.
  • Heal – Doplňuje životy.
  • Juke – Když se vám podaří utéct před smrtí pomocí fog of war, brushe, nebo lesu, můžete si říct, že máte za sebou úspěšný juke.
  • K/D/A ratio – Kills/Death/Assist (Zabití/Smrti/Asistence)
  • Last Hit – Poslední rána umírajícímu creepovi, za kterou hráč dostane goldy a expy. Noví hráči se často místo na Last Hit soustředí na boj proti nepřátelskému hrdinovi, čímž si znemožňují, nebo přinejmenším znesnadňují zisk goldů a expů.
  • Leave – Opuštění hry. Když hráč opustil hru dobrovolně a vy stále bojujete, můžete ho nahlásit.
  • MR – Magic resistance, odolnost vůči poškození kouzel.
  • MS – Movement speed, tedy rychlost, kterou se pohybují jednotky.
  • Neutrals – Jednotky, které nepatří nikomu. Nacházejí se na různých kempech v lese. Za jejich zabíjení získáváte goldy a zkušenosti. V Dota 2 a HoN se dají kempy stackovat, což znamená, že když přeberete aggro v určité vteřině (53 vteřina) a vylákáte celé osazenstvo kempu na chvíli pryč, narodí se na tom samém místě další skupina Neutrálů a vy tak získáte víc goldů a zkušeností za kratší dobu. A to znamená efektivnější farmení.
  • Nuke – Spell s velkým poškozením schopný zničit nepřítele prakticky okamžitě.
  • Overextend – Přecenění vlastních sil.
  • Overkill – Znamená, že jste na někoho použili větší sílu, než byla potřebná. Když nepříteli zbývá 200 životů a vy jste vycastili kouzlo, které bere 600 a podobně.
  • Passive – Schopnost, která se nemusí aktivovat. V LoL má každý champion svou vlastní passivku.
  • Pick/Select – Výběr hrdiny.
  • Ping – Kliknutí na minimapu, které slouží jako výstraha nebo pro koordinaci spoluhráčů. Pingnutí se provádí podržením Alt a kliknutím na mapu.
  • Positioning – Vždy je dobré být dobře pozičně připravený, vyhýbat se skillshotům, tedy být ve správný čas na správném místě.
  • Push – Zatlačení nepřátel, zabití creepů a ničení infrastruktury. Split push je označení, které má velmi blízko k backdooru, kdy se jeden hrdina snaží tlačit na jiné straně, než kde se zrovna bojuje.
  • Pull – Když si chcete natáhnout creepy, nebo hrdiny na sebe a podobně, říká se takové činností Pull.
  • Report – za přílišné feedování, nadávání, nebo opuštění hry můžete hráče nahlásit. Když se hráči nasčítá více reportů, bude potrestán.
  • Roam – Roamování je neustálé běhání z jedné lajny na druhou, něco jako gank, kde se snažíte pomoct dané straně, ať už zabitím nepřátel, nebo s pushem.
  • Root – Kořeny, které zastaví nepřítele na místě. Ten však může dál útočit a kouzlit.
  • Rune/s – Označuje různé věci. 1. Runy najdeme v řece půlící mapu v Dota 2 a HoN. Objevují se každé 2 minuty a nikdy nevíte, na které straně se objevía jakou výhodu nabídnou (regenerace, DD, Iluze, zrychlení, neviditelnost). 2. Runy v LoLku, které slouží na vybavení championa před hrou – zvyšují mu staty. Každý hráči si může vytvořit svůj vlastní rune page.
  • Rush – Když rushujete nějaký předmět, snažíte se ho získat jako první, tedy nekupujete nic, dokud si na ten předmět neušetříte.
  • Silence – Schopnost znemožňující nepřátelům kouzlit.
  • Skillshot – Schopnosti, které musíte přesně zamířit na svůj cíl bez pomoci systému. Na skillshot je potřeba dobrý positioning a načasování.

Skillshot v LoL

  • Smoke – Předmět, který se dá koupit v obchodě. Když ho hráč použije, stane se neviditelným vůči wardům a nepřátelským creepům. Když se ale přiblížíte k nepřátelským hrdinům, účinek pomine.
  • Snowball – Vytvoření výhody v rané fázi hry, které se postupně zvětšuje a zvětšuje. Výraz je odvozený od sněhové koule, protože ta se taky při válení ve sněhu neustále zvětšuje.
  • Spam – Když spamujete nějaký spell, znamená to, že ho používáte neustále dokola. V LoL, na rozdíl od ostatních MOBA titulů, se dá spamovat mnohem snáze, protože spelly mají krátké CD (viz CD) a nejsou tak náročná na manu.
  • Spawn – Místo, kde se objevují hrdinové, creepové a neutrálové.
  • Stack – Stackování se dá praktikovat jen v HoN a Dota 2 a znamená zvýšení poČtu neutrálů ve spawnu. V 53. vteřině hry pullnete neutrály pryč z jejich kempu a když se tam po dokončení minuty vrátíte, bude tam na vás čekat více neutrálů, což znamená efektivnější farmení. Druhý případ stackování je stackování itemů nebo kouzel, kdy se za určité specifické činnosti nabíjejí takzvané stacky a poskytují různé výhody.
  • Stun – Disable znemožňující hrdinovi jakoukoliv činnost na krátkou dobu.
  • Summoner Spell – Termín z LoL, kde si může každý hráč na svého championa vybrat 2 summoner spelly. Běžně mají velký cooldown a umožňují například regeneraci, zapálení protivníka flash (blink) na krátkou vzdálenost a podobně.
  • Taunt – Při tauntu je nepřátelský hrdina donucený na vás útočit, což mu znemožňuje pohyb a používání kouzel.
  • Team Fight – Souboj, kterého se účastní většina týmu na obou stranách.
  • Turret/Tower – Obranné věže poskytující ochranu, dohled, objevení neviditelných jednotek v blízkosti. Útočí na nepřátele, kteří se dostanou do jejího dosahu. Na každé straně jsou 3 věže. U trůnu se nacházejí další dvě. Termín Tower Dive se používá, když se hráč nebojí vstoupit do blízkosti nepřátelské věže.
  • Tricking – Šikovné skrytí se třeba ve Fog of War, nebo různé frajeřinky s předměty.
  • True Damage – Poškození, které se nedá snížit ani armorem, ani magic resistem.
  • Teleport – TP, umožňuje vám přemístit se na určité místo na mapě.
  • Ultimate – UIty, ult, označení schopnosti po dosáhnutí šestého levelu, většinou nejsilnější kouzlo.
  • Wards – Poskytují rozhled na mapě. Dají se koupit v obchodě. Jedny wardy vidí na delší vzdálenost, druhé zase odhalují nepřátelské jednotky.
  • Wipe – Viz Ace.

Typy hrdinů ve hře

Každý hráč v týmu plní určitou roli, na kterou se hodí konkrétní hrdinové. S jakými rolemi se v MOBA hrách setkáte?

  • Tank – Hrdinové, kteří vydrží nejvíce poškození, Jejich úlohou je chránit slabší spojence, chodit do bitek v první linii a snažit se chránit svoje Carry či Mid. Mají hodně životů, armoru i magic resistu.
  • Carry  - Hrdina s největším útokem, nejčastěji farmí na lehké lajně a je podporavný supportem, aby měl stálý přísun goldů a expů. Nepsaným pravidlem je, že je slabší na začátku hry a postupem času, když získává levely, goldy a item, je oporou týmu. V LoL se hraje hlavně AD range Carry, tedy musí to být hrdina na dálku.
  • Support – Většina slabých hráčů z dna ratingového hodnocení si stále myslí, že když se napickuje 5 Carry hrdinů, všechno bude v pořádku. Úloha Supporta ale spočívá v tom, že zajišťuje pro svůj tým viditelnost na mapě (přes Wardy), aby se předešlo gankům a neočekávaným pohybům nepřátel. Také chrání svoje hrdiny tím, že harrasuje nepřátele a zabezpečuje tak farmu svým Carry. Nepoužívá Last Hit, ani nekrade killy, ale snaží se svůj tým podporovat na každé frontě. V Heroes of the Storm bude expení rozložené mezi všechny hráče, tudíž nebude Support v takové nevýhodě, respektive z jeho práce nebude tak těžit zbytek týmu.
  • Babi-sitter – V podstatě Support držící se na lajně s Carry hrdinou, aby mu poskytl prostor na farmení.
  • Ganker – Typ hrdiny pobíhající po mapě a snažící se pomoci ostatním lajnám překvapivými útoky.
  • Iniciator – Hrdina v první vlně, který se vrhá do soubojů jako první. Většinou má nějakou formu rychlého přesunu, například Blink, nebo Charge. Po překvapivém úderu následuje Stun či Slow, který ochromí nepřátele a v ten moment se zapojí zbytek týmu.
  • Jungler – Hrdina farmící neustrální creepy v lese, respektive džungli. Výhodou junglera v týmu je, že se s nikým nedělí o zlato a zkušenosti za zabíjení neutrálů a že může kdykoliv kdekoliv gankovat nepřátele.

Místa na mapě

  • Ancient/Nexus/Sacrificial Shrine/Titan – Hlavní cíl hry, po jehož zničení hra končí.

Trůny v HoN

  • Bot/Mid/Top Lane – Dolní/Střední/Vrchní lajna.
  • Baron/Roshan/Kongor – Označení hlavních bossů ve hře v pořadí LoL/Dota 2/HoN. Tyto místa se často wardují. Zabitím získáte goldy, zkušenosti a bonusy.
  • Brush/Bush – Křoviny v LoL. Když v Brushi nemá nepřítel Ward, tak vás nevidí a můžete ho tak přepadnout, nachystat mu past. Něktří hrdinové získávají v bushi výhodu, například Caitlyn.
  • High ground – Vyvýšené místo poskytující lepší dohled.
  • Jungle – Džungle, kde se nacházejí neutrálové.
  • River – Kanál rozdělující mapku na půlky, který vede diagonálně ze severozápadního rohu do jihovýchodního.
  • Rune Spawn – Místo, kde se spawnují runy v Dota 2 a HoN. V LoL se runy vyskytují na neutrálech.

Protože se hry primárně zaměřují na PvP souboje, bez dobré komunikace se neobejdete. Osvojením předešlých základních termínů, které jsme se snažili vybrat co nejpozorněji, se zlepší vaše chápání hry a jejích mechanizmů. Pochopení a správné používání totiž může být faktorem, který stojí mezi vámi a výhrou, či prohrou. Doufáme, že jste si článek užili a že vám byl alespoň trochu nápomocný. Příště se můžete těšit na magický svět jménem „komunikace v průběhu hry“.

Zaujal vás článek? Ohodnoťte ho!


Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Přidávat komentáre mohou pouze přihlášení užívatelé.

Doporučujeme

Nahoru