Rozhovor s... Pixel Federation, autory TrainStation

Dnešním článkem začíná naše (snad déletrvající) série rozhovorů s tvůrci her, kteří pocházejí z Česka a/nebo Slovenska. První na mušce jsou bratislavští Pixel Federation, kteří svou slávu získali na Facebooku, ale směle se chystají obsadit i překotně rostoucí mobilní trh.

Medailonek: Pixel Federation je slovenská společnost založená roku 2007. Od začátku bylo její prioritou věnovat se tvorbě počítačových her. První výrazný úspěch přišel s hrou určenou pro platformu Facebook, což rozhodlo o směřování společnosti. Vlakové simulaci TrainStation už je 3,5 roku a hrálo ji více než 15 milionů hráčů. Mezitím Pixel Federation rozšířila svoje činnosti o vydávání her, čímž se stala v game byznysu nezávislým „hráčem“. V současné době má Pixel Federation vydány 4 úspěšné tituly a aktivně připravuje svůj vstup na mobilní platformy a asijské trhy.

Rozhovor:

Váš nejúspěšnější titul je TrainStation, který jste v roce 2010 vypustili na Facebook. Proč jste tehdy zvolili právě Facebook a jak dlouho trval vývoj TrainStation do prvního spuštění?

Facebook sme si vybrali najmä preto, lebo nám poskytoval slobodu a už vtedy sa javil ako veľmi  perspektívna platforma pre hry. V tom čase sme spolupracovali s istým publisherom web hier z Nemecka a postupne sme prišli na to, aké je obmedzujúce byť závislý od iného subjektu. Selfpublishing hier na Facebooku nám rozviazal ruky.  Čo sa týka vývoja TrainStation , odhadujeme to  na cca 7-8 mesiacov.

Co podle vás stojí za úspěchem hry? Téma vlaků? Nebo samotná hratelnost, která byla pro komunitu hráčů na Facebooku zajímavá?

Ide o kombináciu hrateľnosti a témy. Hra je v neustálom vývoji a to, ako vyzerá dnes v porovnaní s minulosťou, sa ťažko porovnáva.  Vtedy bola výrazne jednoduchšia a napriek tomu zaujala kvantum hráčov.  Zavážil aj fakt, že na Facebooku vtedy boli iba dve hry o vlakoch, pričom my sme to hrali na „wow“ efekt realistického spracovania vlakov a staníc. Ľudí bavilo hrať sa s vlakmi a zbierať ich. Kolektorský aspekt pritom určite netreba zanedbávať.  Úspech sme vybudovali aj tom, aký servis sme boli ochotní hráčom poskytnúť. Hráči sa u nás cítili komfortne, pretože vedeli, že ak nám nahlásia chybu, dáme to čo najskôr do poriadku. Množstvo hráčskych ideí sme dokonca zapracovali do hry.

Dočetli jsme se, že používáte vlastní software na analýzu uživatelů. Proč jste nezvolili raději nějaké hotové řešení?

Žiadne hotové riešenie nám nevyhovovalo natoľko, aby sme s ním dokázali dlhodobo fungovať. Mali alebo niečo navyše, za čo sa nám nezdalo efektívne platiť, alebo  im niečo chýbalo. Radi si robíme veci po svojom.

Ve hře používáte reálné názvy vlaků, jak je to vůbec s licencí a právním pozadím?

Licenčné otázky máme konzultované priamo s právnikmi, aby sme mali istotu že je všetko v poriadku. Vyvíjame aj aktivity, aby sa do hry dostali reálne licencované prvky, momentálne napríklad rokujeme s  Deutsche bahn.

Jak se vás dotýká dnešní doba, kdy trh prochází recesí a několik velkých firem sedí na zlatých dolech (Supercell, Wargaming.net, Rovio...), zatímco se vývojáři musejí přeorientovat na mobilní trhy?

Ťažko sa k tomuto presne vyjadruje, nakoľko nie je spomenuté, o akej recesii je reč. V princípe rastie celý trh obrovským tempom. Veľké spoločnosti možno sedia na zlatých baniach, ale to zďaleka neznamená, že všetko už bolo vymyslené.  Viditeľné úspechy veľkých firiem by nás mali skôr inšpirovať  k aktivite. Kto nič neskúsi síce nič nepokazí, ale ani nezíska. Orientácia na mobilný trh je prirodzeným vývojom. Celý deň nosíme vo vrecku niekoľko krát výkonnejší stroj ako boli prvé počítače, na ktorých sme hrali hry. Bola by veľká škoda nevyužiť tento potenciál.

Myslíte si, že dnes může nové studio ještě na Facebooku uspět, nebo byste začínajícím vývojářům doporučili spíše zaměřovat se na mobilní hry?

Stále je možnú uspieť aj na Facebooku. Bolo by krátkozraké tvrdiť, že nie, ale je to rozhodne iné ako pred pár rokmi.  Pred pár rokmi neexistoval 30% poplatok z príjmov na Facebooku, nebola až taká veľká konkurencia a virálne kanály boli menej sofistikované. Facebook sa rovnako ako zvyšok herného priemyslu vyvinul a stále sa vyvíja. Ideálnym riešením je mať desktop aj mobilnú verziu jednej hry. Trh mobilných hier rastie veľmi rýchlo a je v ňom obrovský potenciál. Desktop hra môže vo svojej mobilnej podobe niekoľko krát znásobiť svoj úspech.

TrainStation je velmi úspěšný projekt, ale co budoucnost? Kam vedou kroky Pixel Federation dál? Vydáte svůj hit na mobilních telefonech, nebo pro nás hráče chystáte nějakou úplnou novinku?

Na mobilnej verzii TrainStation už dlhšiu dobu intenzívne pracujeme. Hra vyjde až vtedy, keď s ňou budeme spokojní a robíme všetko preto, aby sme boli spokojní čo najskôr.  Obrazne povedané - určite nechceme dopustiť, aby nám ušiel vlak J. Novinky chystáme tiež, ale zatiaľ je predčasné o nich hovoriť. Naša priorita je však jasná, dostať vlaky do mobilov.

Ve vaší videoprezentaci uvádíte, že máte více než 100 zaměstnanců - kolik jich je dnes a kolik se stále stará o udržení a rozvoj TrainStation a dalších vašich her? Sídlíte všichni v Bratislavě, nebo si jako jiná úspěšná studia budujete pobočky?

Aktuálne máme vyše 100 spolupracovníkov. Napríklad TrainStation team má 15 ľudí, ktorí na ňom spolupracujú. Ostatne herné teamy majú tiež zhruba rovnaký počet.  Približne 60% firmy tvorí produkcia, zvyšných 40% supportné oddelenia, ktoré sa starajú o to, aby produkcii k fungovaniu nič nechýbalo.  Začiatkom apríla sme sa presťahovali do spoločnej budovy, kde sme odteraz všetci pokope v nových priestoroch. Naše sídlo je v Bratislave, pobočky aktuálne nebudujeme. Ak sa bude situácia vyvíjať aktuálnym tempom aj naďalej, budeme uvažovať o pobočkách v San Franciscu alebo Ázii.

 

Na naše otázky odpovídal producent hry TrainStation Marek Stankovic, kterému tímto děkujeme, a zveme všechny hráče, aby si TrainStation vyzkoušeli, stojí to za to. Pokud máte vůči vláčkům averzi, mohla by vás zaujmout některá z dvojice dalších her, Emporea (fantasy strategie), nebo Diggy´s Adventure (logická hra o hledání pokladů).

Zaujal vás článek? Ohodnoťte ho!


Přidávat komentáre mohou pouze přihlášení užívatelé.
Marian
Marian

Dobrý den, flash do androidu instalovat lze, ovšem jeho funkčnost je omezená jen na některé prohlížeče. Přehrávač sice funguje ale hra je "trhaná" a to i přesto, že mám v tabletu rychlé čtyřjádro. Mobilní verze jistě tyto neduhy odstraní ale pokud bude její běh na flash playeru, tak nevím nevím. Leda že by si s tím vývojáři poradili po svém. Ať tak, či tak, už by mohla být hra k dispozici, ne vždy sedíme u PC.

21.06.14 13:52 reagovat

lukas
lukas

Jak mohu instalovat adobe flash na android?dekuji

17.12.14 21:59 reagovat

zdeněk
zdeněk

Dobry den, proč se řeší vypuštění mobolní verze trainstationu, když se dá hrát na androidu již nyní?Nebo bude hra méně náročná co se tyče množství stahovaných dat?

15.05.14 22:39 reagovat

Jakub
Jakub (administrátor)

Dobrý den, vzhledem k tomu, že flash player byl z Google Play už odstraněn, domníváme se, že normálně hrát TrainStation na androidu nelze. Samozřejmě, problém lze obejít. Nechceme mluvit za vývojáře, ale dokážeme si představit, že mobilní verze bude mít značně přepracovaný interface pro snadnější ovládání na menších dotykových displejích a dost možná bude nakládat spořivěji i s přenášenými daty. Je zcela zřejmé, že aplikace bude vždy ve většině směrů značně napřed před hrou spuštěnou v prohlížeči mobilního telefonu/tabletu.

19.05.14 15:20 reagovat

Patrik Šimeček
Patrik Šimeček

hra mě bavila do doby kdy nešla nalogovat, vše mám nainstalované a hru jsem rozjíždel bez problémů mobilním internetem, teď už hra nejde rozjet ani silnější wifi, takže asi tak.

23.04.14 13:25 reagovat

Jakub
Jakub (administrátor)

A nezlobí vás třeba spíš flash? Datově nám to moc náročné nepřijde a na obyčejném netu od O2 se loaduje pár vteřin.

24.04.14 14:57 reagovat

Nejčtenejší články

Pixwords nápověda 1. díl

869004 přečteno

Pixwords nápověda 2. díl

453211 přečteno

Doporučujeme

Nahoru