Čtvrteční recenze (#14): Dragon’s Dogma Dark Arisen (PC)

Když se jeden z největších konzolových hitů dostane po dlouhé době na osobní počítače, vždy je to velká událost doprovázená mimo jiné také pochybnostmi o tom, zda „konzolovka“ bude fungovat i na PC. Ve většině případů je však hra hrou, takže problémy jsou spíše v myslích hráčů, pakliže tedy nejde o vyloženě nepovedený a neopravitelný port – v takovém případě však hru nezachrání, ani když vychází společně s verzí konzolovou, což se v nedávné minulosti stalo například velmi očekávané hře Batman: Arkham Knight.

Od 4 roky starého Dragon’s Dogma se očekával slušný port, už kvůli tomu, že jde o hru pro starou generaci konzolí, které jsou na trhu už více než 10 let. Jaké je Dragon’s Dogma na počítači? V první řadě musíme říct, že včetně všech DLC a s velkým datadiskem Dark Arisen v ceně, která je přitom oproti běžným novinkám mnohem nižší (30 Euro na Steamu, nebo 550 Kč v krabičce), což přičítáme hlavně stáří hry.

Trochu o kvalitách portu a fanouškovských módech

Capcom u tohoto portu zvolil rozumnou strategii – hru v zásadě graficky moc nevylepšoval, ale přizpůsobil ji PC platformě. To neznamená pouze optimalizaci, která je bezchybná, takže hra běhá tak, jak očekáváte – i na průměrných herních strojích mnohem lépe než na konzolích, kde framerate v závislosti na scéně padal i hluboko pod hratelných 30 fps. Stejně důležité je, že hra využívá funkce, které PC hráč ocení.

DD se tedy skvěle ovládá i na myši s klávesnicí, obzvlášť mágové a lučištníci těží z přesnějšího ovládání myší. Ba co víc, hra naprosto plynule umí přecházet mezi různými druhy ovládání (popisky interface se okamžitě mění v závislosti na tom, zda ovládáte gamepadem, nebo na K+M). Klávesnice jde přemapovat, stejně jako ostatní ovladače, ale pokud hra najde Xbox 360/One ovladač, tak ten už nastavit nejde, ale i tak si můžete vybrat jeden z mnoha presetů, které dávají smysl a neměli byste mít problém si vybrat.

Co se týče grafických voleb a možností, můžete si vybrat z mnoha. Nejzásadnější je podpora anizotropického filtrování, antialiasingu a rozlišení až do 4K a to ve frameratu, který můžete omezit, nebo nechat volný. Hra totiž provádění mechanik neváže na framerate, takže může běžet klidně ve 144 fps, pokud na to máte hardware. A pokud máte i takový monitor, tak si užijete zhruba 5x plynulejší obraz než u konzolové verze. Pokud vám stačí klasických 1080p/60fps, postačí vám grafická karta na úrovni GTX 960 nebo R9 280/380. Zážitek je to naprosto plynulý a bezchybný. Stačí se podívat na velmi informativní video od Total Biscuita, který kvality portu rozebírá a názorně ukazuje:

Port je to tedy v zásadě dokonalý. Není opravdu moc co vytýkat. A to i díky tomu, že do hry ihned po vydání začaly vycházet módy od fanoušků na oblíbeném portálu Nexus Mods. Zatím jde spíše o skromné módy ve stylu „nahá těla“, nebo pár nových efektů a barevné korekce, nebo výměna titulní písničky za tu z kultovního anime Berserk. Hře by ale nejvíce prospěly nové textury, snad se jich v budoucnu dočkáme.

Jak nejlépe tuhle hru popsat?

Na Dragon’s Dogma vás nejvíce a ihned z prvního videa zaujmou boje s obrovskými nepřáteli a velmi fyzické pojetí soubojů. Postavy se mohou srážet, vyhazovat do vzduchu, držet se na sto způsobů, lézt po sobě a to všechno má okamžitý efekt a svůj smysl. Ale co si budeme povídat, šplhání po velkých monstrech je lákadlem největším. Přesto to o hře moc neříká. V zásadě jde o hru velmi složitě popsatelnou, protože jde v mnoha ohledech o unikát, jehož největší předností je celek, který nemá moc obdoby. Dragon’s Dogma se tak nedá pořádně k ničemu přirovnat a bavit vás může i v případě, že vás nebaví hry, ke kterým je přirovnávána, ať už jde o Dark Souls, Dragon Age Inquisition, nebo Monster Hunter.

Hratelnost

Dragon’s Dogma je týmová RPG řezničina v otevřeném světě, ve které hraje roli celá řada mechanik, které ovlivňují každý souboj, přičemž výsledkem je spousta případů emergentní hratelnosti. Plníte úkoly, vylepšujete postavy, kupujete a vylepšujete vybavení a hlavně bojujete.

V jádru jde o poctivé RPG, kde hraje roli umělá inteligence nepřátel i třech vašich společníků. Vaši společníci se v boji chovají podle své psychiky, která je tvořená dominancí určitých rysů chování, přičemž u svého hlavního společníka můžete tyto rysy přímo ovlivňovat a to chováním v bitvě i přímými rozkazy. Celá parta se pak podle vlastností jedinců chová, občas jako dobře namazaný stroj, někdy jako neřízená střela, ostatně hra vás už od začátku připravuje na to, že složení party je tím, co bude o vašem úspěchu a neúspěchu rozhodovat zdaleka nejvíce.

Každá počítačem řízená postava (zde se jim říká Pawni) navíc má své znalosti podle toho, co prožila, ať už o questech (může vám radit), nebo o nepřátelích. Pokud pawn zná daného nepřítele, snáze si s ním poradí, protože ví, co na něj platí – a nejde jen o typy útoků, ale také slabá místa a správné taktiky. Tyto znalosti pawn získává bojem s těmito monstry.

Všechny postavy jsou navíc tvořeny podle stejných pravidel, jen pawni jsou omezeni na 6 z celkových 9 povolání, což má za následek opravdové fungování týmu, který disponuje spoustou různých útoků, abilit a typů chování. Dalo by se říct, že žádná jiná hra vám podobně úžasný pocit nenabídne, byť multiplayerové hry mohou svým způsobem nabídnout hlubší pocit spolupráce – Dragon’s Dogma ale díky své závislosti na učenlivé umělé inteligenci dokáže mnohem více překvapit.

Nerozlučná dvojka

Na začátku hry si vytvoříte vlastní postavu. Vzhled lze upravovat opravdu extenzivně, přičemž výška a váha hrají roli i v hratelnosti, kdy těžká postava hodně unese, ale spotřebovává na speciální útoky a běh hodně staminy. Lehká postava zase rychleji běhá a rychleji se jí dobíjí stamina. A naopak. Navíc váha rozhoduje i o tom, jak různé na síle závislé útoky s vaší postavou „zacvičí“, takže těžká postava je třeba odolnější proti rázovým vlnám a podobně.

Výška pak rozhoduje o přístupnosti některých míst, o rychlosti chůze a běhu, nebo o tom, jak velkým cílem hráč je. Větší postavy pak mají i delší dosah útoků.

Na vzhledu vaší postavy jinak moc nezáleží – je to na vás a vašich preferencích. To samé platí pro jedno ze tří základních povolání, ze kterých si můžete vybrat. Strider je klasický rogue (dýky+luk), fighter bojovník tank (meč+štít) a mage zcela nepřekvapivě skrz svou hůl vládne mocné magii. Postupem hry si budete moci povolání změnit, což hra nijak moc nepenalizuje a je to její přirozenou součástí. Level cap je tak vysoko, že se nemusíte nijak extra zabývat tím, za co utratíte své body disciplíny, za které získáváte nové schopnosti i nová povolání.

Po chvíli (záleží na vás, jak dlouhá bude) si vytvoříte i svého vlastního pawna, který vás bude taktéž celou hrou provázet. Toho už neovládáte přímo, ale můžete ho vytvořit podle stejných pravidel jako svou postavu. Navíc má pak pawn svůj bestiář a své chování, podle kterých se chová v boji. U svého pawna si dejte pozor na to, jaký vzhled mu zvolíte, protože pokud hrajete se zapnutými online funkcemi (neexistuje důvod, proč tak nehrát, jen byste se tím ochudili o celou vrstvu hry), můžou si ho najímat ostatní hráči, kterým bude sloužit jako pomocný pawn, za což dostáváte body (rift crystals), za které si můžete přivolávat pawny ostatních hráčů, kupovat vybavení v Rift shopech a vylepšovat některé itemy. A co si budeme nalhávat, atraktivní nebo groteskní postavy si hráči vyberou za parťáky spíš než nudné patrony.

O Pawnech trochu podrobněji

Pawni jsou tím, co spolu s velkým množstvím do hloubky promyšlených a dotažených mechanik dělá z Dragon’s Dogma unikát. Teprve druhé housle hrají obří monstra a fantastický soubojový systém. Váš hlavní pawn může využívat 6 povolání, zapovězena mu jsou pouze tři hybridní – něco jako paladin (bojovník+mág), lučištník mág a zabiják (bojovník+lučištník). Důležité je si zvolit takového hlavního pawna, který se bude nejlépe doplňovat s vaší postavou. Pokud hrajete například za stridera (klasické DPS povolání), může se vám hodit čaroděj, který vás bude léčit a vaše zbraně očaruje ohněm, bleskem,…

Svou družinu sice doplňujete ještě o dva další členy, námezdní pawny buď obsažených přímo ve hře, nebo půjčených od ostatních hráčů, ale základní dvojce s vámi bude vždy, takže by měla tvořit zdravé jádro týmu. Fungovat může skoro cokoliv, ale dvě stejná povolání zpravidla v Dragon’s Dogma mnoho smyslu nemají, protože si nemohou navzájem neutralizovat své nedostatky.

Pawni mohou zemřít, ale většina v boji utržených zranění jde rozchodit tím, že k umírajícímu rychle doběhnete a prostě simulanta ze země zvednete. Při fatálnějších událostech, nebo když se neobtěžujete pawna zvednout, se dotyčný vrátí do riftu, kde ho musíte oživit (v případě vašeho hlavního pawna), nebo znovu najmout (v případě půjčeného). V praxi to znamená výrazné ztížení vašeho současného putování, alespoň dokud se nedostanete k Rift Stonu, kde můžete družinu doplnit.

Když s najatými pawny skončíte (stává se to často, už kvůli tomu, že nelevelují s vámi, ale pouze se svým originálním vlastníkem), můžete je poslat pryč a to i s dárkem pro originálního vlastníka, s hodnocením a s pár slovy o tom, jak se vám jeho pawn líbil. Stejně tak když si někdo půjčí vašeho pawna, tak se o tom vždy dozvíte a všechno tohle obdržíte/zjistíte. Takto využitý pawn navíc získává už zmíněné a velmi užitečné rift krystaly a také vědomosti o místech, questech a bestiích, se kterými se na putování seznámil.

Grafika a atmosféra

Grafika odpovídá době, ve které hra byla vydána, tedy alespoň co se týče čistě technických věcí. Vzhledem k velkému otevřenému světu a optimalizaci pro konzole X360 a PS3 je tak v mnohém dnes už zastaralá, hlavně vysoce kvalitní textury a moderní efekty trochu schází. Dojem zachraňuje práce se světlem, respektive tmou (a superdůležitý item Lucerna), velký rozhled a majestátní nepřátelé, se kterými se budete utkávat.

Hra dokáže hlavně v noci a v kobkách nabídnout neskutečnou atmosféru i graficky velmi krásné momenty. V nejhorších momentech tedy dnes Dragon’s Dogma vypadá podprůměrně, ale nikterak zatraceníhodně, zato v těch nejlepších umí pozitivně překvapit a nadchnout.

Závěr a hodnocení

Hard-core konzolové RPG s otevřeným světem a obřími monstry na PC rozhodně nezklamalo. Je to skvělý port naprosto úžasné hry, takže Capcomu mohou PC hráči poděkovat. To naštěstí dělají, Steam verze se podle všeho prodává velmi slušně a hodnocení od hráčů se zatím pohybuje kolem 93 % (jde o procento kladných hodnocení ze všech recenzí, nevyjadřuje nutně známku jako takovou). Hra v podstatě nemá konkurenci, dělá naprosto unikátní věci a dělá je v podstatě perfektně. A díky výkonu současných PC si Dragon’s Dogma užijete nejlépe a nejplynuleji právě na počítačích, proto neváhejte a kupujte, je-li akční týmové RPG tím, po čem bažíte.

HODNOCENÍ: 9,5/10