The Division patří mezi prudce očekávané AAA hry. Ubisoft slibuje, že si ji hráči budou moci zahrát již téměř za měsíc – 8. března 2016. A současně jim nabídl přístup do Closed Bety, která se odehrávala během posledního lednového víkendu. Právě Closed Beta ukázala některé herní mechaniky, poodhalila roušku nad single i multiplayerem a hlavně pomohla rozehnat zvěsti o brutálním downgradu grafického zpracování (který se nekoná, ovšem jistý posun v kvalitě směrem dolů je očividný).
TC‘s The Division se odehrává v nedaleké budoucnosti, kdy dojde pomocí plánovaného a koordinovaného útoku k rychlému rozšíření viru pravých neštovic po celém území Spojených států amerických. Země rychle upadá do totálního chaosu a společnost bleskově opouští jakékoli zásady. Lidský život přestává mít svoji cenu. Tento stav je impulzem pro aktivaci spících agentů organizace SHD (Strategic Homeland Division), která je zaštítěna samotným prezidentem. Jednotliví agenti Divize (Division) pak dokáží pracovat bez nutnosti vedení. Hráč je pochopitelně jedním z nich. Jeho působištěm je přímo New York a cílem zastavit rozpad společnosti, činnost zločinných skupin a pokud možno i šíření viru.
The Division je definována hned několika základními herními prvky. Primárně se jedná o taktické postapo akční RPG z pohledu třetí osoby. Hra obsahuje jak klasický singleplayerový obsah (kampaň), tak i MMO část (Dark Zone). Ovšem ani vývojáři sami hru přímo MMO titulem nenazývají.
Následující řádky se věnují hře tak, jak ji autoři ukázali v uzavřené betě. Text vychází jak ze zkušeností přímo z bety, tak i z odhadů a rozvinutí různých náznaků, které v ní bylo možné zaznamenat. Obsahově bylo uvolněno jen úplné minimum – malá část lokací z kampaně, jen pár plnohodnotných misí a několik bočních a náhodných. V multiplayerové části si pak hráči mohli vyzkoušet základní mechanismy a otestovat si interakci jak s ostatními hráči, tak s prostředím, které i v Dark Zone hraje významnou roli.
Hráč se na svět dívá pohledem třetí osoby. K dispozici je mu klasické WASD ovládání hlavního hrdiny s tím, že plně využívá okolního prostředí pro krytí, automatické přesuny apod. Pokud to dané místo umožňuje, lze se schovat za překážku, přesunout se k jiné, nebo na ni naopak přelézt. Zpoza překážek pak lze útočit několika způsoby. Je možné použít speciálních schopností a vhodit do bojiště automatický kulomet, vystřelit sticky bomb, zaútočit granátem nebo zahájit palbu. Střílet je možné bez zaměření a tedy pouze zvednutím ruky (hráč se nevystavuje kulkám, jedná se však o nepřesnou střelbu), se základním zaměřením a nakonec s využitím optiky.
Pro potřeby zjednodušení lze považovat PvE za singleplayer (ovšem i v Dark Zone hráči na PvE konflikty běžně narazí). Mise se kompletně váží k renovaci hubu – tedy centra operací. Toto centrum se skládá ze tří křídel – Medical, Tactical a Security. Jejich obnovou, nebo dokonce spuštěním, získá hráč potřebné skilly, perky a talenty. Levelování jako takové tak zde nefunguje úplně klasickým RPG způsobem. Území pro singleplayer a tedy PvE je vyznačeno na mapě a hráč je vždy upozorněn, když vstupuje do Dark Zone a tedy PvP sekce.
Kampaň je možné hrát klasicky singleplayerově, nebo lze povolat až tři kamarády pro coop hraní. Dle naznačených informací pak bude k dispozici ještě pátý na tabletu jako speciální support.
PvP se koná pouze v tzv. Dark Zone. Jedná se o vyznačenou část mapy, ve které se hráč utká jak s ostatními hráči, tak i s prostředím. Opět sem může zavítat sám, ale stejně tak i se skupinou až 3 dalších hráčů.
Dark Zone loot má oproti tomu klasickému několik výrazných odlišností. V prvé řadě je infikovaný a jediný způsob, jak jej ze zóny dostat, spočívá v přivolání tzv. Extraction. Na určitých místech lze vystřelit světlici a spustí se odpočet do příletu vrtulníku. Na něj lze následně navěsit loot, který se hráči posléze objeví ve Stashi v hlavním hubu. Teprve tehdy může takovéto vybavení použít.
The Division jsem testoval na PC, které v některých ohledech jen mírně překračovalo minimální požadavky (PC: Haswell i5 – 4670k, MSI GTX 760 OC, 8 GB RAM, minimum: i5 – 2400, GTX 560 2 GB VRAM – ekvivalent klasické GTX 760, 6 GB RAM, doporučené: i7 – 3770, GTX 970, 8 GB RAM). Automatické nastavení zvolilo u většiny položek High a ve výsledku pak hra běžela na stabilních 35 FPS. Při osekání tedy lze dosáhnout i při FHD pohodlných 60 FPS.
Při akci ani nikde jinde jsem pak nezaznamenal FPS drop nebo jiný problém s plynulostí. Jediný pád hry způsobilo první využití Fast Travelu. Opakované pokusy však již problém nepotvrdily.
Pohyb po mapě, stejně jako jeho mikromanagement je vynikající. Jakmile se hráči dostane pod kůži ovládání, každý pohyb vychází přesně z hráčových pokynů a potřeb. Lze se tak efektivně přesunovat, držet nepřátele na mušce a takticky postupovat k finálnímu útoku (případně útěku).
Zbraně a jejich modovatelnost nabízí široké možnosti pro úpravu herního stylu přesně dle hráčových představ. Je tak možné jít cestou hrubé síly (Light Machine Gun), přesného (rifles), rychlého útoku (SMG), případně sáhnout po puškách se silným optickým přiblížením, brokovnicích s velkou údernou silou, nebo po poslední záchraně v podobě pistolí. Každý hráč nese tři zbraně – primární, sekundární a pistoli. Ty doplňují různé druhy granátů. U zbraní lze měnit použitou munici, takže styl hry je opravdu variabilní, jak se na pořádné RPG sluší a patří.
Grafická stránka hry sice nedosahuje na úžasný E3 trailer, který před několika lety nadchl jako již dlouho žádná hra, ale i tak se jedná o krásný zážitek. Za zmínku rozhodně stojí obrovská mapa, spousta rozličných předmětů a interakce s prostředím. Zachována zůstala průstřelnost určitých předmětů – zejména oken a skla obecně. Taktéž funguje prostřelení pneumatiky. Asi největší dojem pak dělá dynamické počasí a plnohodnotný denní běh. New York v noční vánici je úžasné místo a hráč skutečně ztrácí orientaci a nevidí než na několik metrů před sebe.
Možností a herních systémů bude v plnohodnotné hře mnohem více. Zdaleka ne všechny byly ukázány. Hráč kupříkladu sbírá jídlo a pití, aniž by jej reálně potřeboval. Management přežití tak bude vyžadovat nejenom lékárničky. Stejně tak lze sbírat nejrůznější součástky, ze kterých ale v betě nebylo možné cokoli sestavovat. V hubu je však pro hráče připraven speciální stůl pro výrobu a modování zbraní. Stejně tak byla ukázána jen Medical sekce hubu a to jen její základ. Sekce Technical a Security vůbec nebyly zpřístupněny. Stejně tak neměl hráč možnost sáhnout po Percích, nebo Talentech. Na kvalitnější zbraně prakticky nebylo možné narazit apod.
Potenciálu má Tom Clancy’s The Division na rozdávání. Držme jí tedy palce, ať jej dokáže využít.