A je tu druhý díl našich tipů a triků pro oblíbené sociální sítě. V tom prvním jsme se zaměřili na Facebook, tentokrát pod mikroskop šoupneme Twitter. Na rozdíl od Facebooku u nás Twitter ještě nedosáhl své zlaté éry, ale poměrně rychle se k ní přibližuje. Ovládněte tohohle hyperaktivního ptáčka zpěváčka (tweet=pípání), aby to byly vaše tweety, co bude slyšet v dalekém okolí nejhlasitěji.
Nástroj Qwitter vám (zdarma) poví, kdo a kdy vás přestal na twitter sledovat, přičemž se také pokusí odhadnout, který váš příspěvek tuhle nemilou věc mohl způsobit. V placené verzi dokáže i opak, tedy sledovat, kdo a kdy vás sledovat začal.
Tedy v mezích zákona. Anglický twitter používá trefně nazvanou funkci Mute, která sice neodstraní osobu z vašich sledovaných, ale její příspěvky na vaší twitterové stránce už ano, aniž by to daná osoba věděla. V češtině se funkce jmenuje Skrýt a najdete ji u každého příspěvku každé osoby na vaší stránce - v pravém spodním rohu příspěvku v menu Víc.
Twitter je přeplněný vším možným, ale díky vyhledávání můžete poměrně efektivně hledat, co zrovna potřebujete. Vzhledem k množství vyhledávacích kritérií lze omezit výsledky na nutné minimum, ze kterého už si snad vyberete.
Od listopadu 2014 navíc Twitter umožňuje vyhledávat ve všech Tweetech, které kdy byly uskutečněny - do té doby to bylo pouze za poslední cca týden. Tomu říkáme změna!
Pokud si povídáte s někým na twitteru (před odpovědí je @jméno), tato konverzace je viditelná pouze vám dvěma a zároveň všem, kteří vás mají oba ve sledovaných. Pokud se vám to nelíbí, můžete před @jméno napsat třeba tečku, čímž se příspěvek stane veřejným.
Kvalitní tweety nejsou samozřejmostí a určitě o ně nechcete přijít. Ne že by to bylo pravděpodobné. i tak si je ale můžete zazálohovat. Běžte do nastavení a v záložce Účet klikněte na volbu Vyžádat si archiv. Odkaz ke stažení vám přijde emailem.
To je dnes trochu problém, protože časování probíhá pomocí reklamní platformy Twitteru, která u nás není zatím dostupná. Přesto, pokud jste aktivní a máte zájem, můžete individuálně tuto možnost vyjednat přímo s Twitterem, nebo můžete mít účet anglický. Tam pak u nového tweetu kliknete na položku Scheduling a vyberete, kdy se má zveřejnit, což se hodí k načasování novinek, nebo ke zveřejnění v den a čas, kdy máte největší šanci na retweety.
Klávesové zkraty milujeme a při používání Twitteru se bez nich obejít nemusíme. Kromě tradičních zkratek používá Twitter i postupné stačení klávesy G a poté některé další, přičemž to nejdůležitější najdete v této pěkné infografice od UI designéra Jamese Trafa.
Pokud máte gmail (a přečetli jste si tento náš článek, bod 7), možná víte o možnosti přidat za své uživatelské jméno (bez uvozovek) frázi „+cokoliv“, kde cokoliv můžete nahradit, no, čímkoliv. Pokud někde takovou adresu zadáte, tak emaily na ni odeslané vám pořád přijdou na váš mail, aniž byste museli v gmailu cokoliv nastavovat. U Twitteru to projde jako unikátní emailová adresa a vy nebudete muset pro různé účty zakládat víc mailových účtů.
Pokud nechcete dostávat žádné emaily skrze svůj Twitterový účet, můžete si tuto volbu deaktivovat v Nastavení v trefně nazvané položce „E-mailová oznámení“. Můžete je vypnout úplně, nebo si vyberete, na jaké události (ne)chcete být upozorňováni mailem.
Opět budete potřebovat reklamní účet (viz bod 6). Při cílení reklamy můžete (a v zásadě je to mnohdy i lepší) vyřadit lidi, kteří vás už sledují. U psaní nového tweetu zvolíte v záložce DELIVERY možnost Promoted-only, což bude mít za následek poslání příspěvku okruhu lidí, na které cílíte v kampani vyjma těch, kteří vás sledují.
Reklamy u nás nefungují, ale analytický nástroj ano. Ostatně ten se může hodit každému, ne jen profíkům. Základní analýza je dostupná pro poslední 4 týdny vašeho tweetování a měří dosah vašich příspěvků, počet retweetů, kliknutí na linky a podobně.
Twitter se kromě pokročilého vyhledávání rozhodl začlenit i vyhledávací operátory, které rozšiřují možnosti tradičního vyhledávacího řádku. Operátory jsou samozřejmě v angličtině a jsou podobné těm, které používá Google. Přesnou frázi najdete tak, že ji dáte do uvozovek, dva pojmy vyhledáte tak, že mezi ně vložíte logické operátory AND nebo OR (A/NEBO). Všechny operátory najdete v této hezké tabulce přímo od Twitteru.