Čtvrteční recenze (#3): Grand Theft Auto V

Přes 50 milionů prodaných kopií a legendární status na konzolích staré generace, nové generace i na PC. Co je na tom ještě k recenzování? Herní trh roste šíleným tempem a pátá generace GTA skvěle načasovala vydání mezi old-gen a next-gen, to však neznamená, že jde o nejlepší GTA všech dob!

„Nové“ GTA jde cestou San Andreas, ale nebojí se přiučit i něco od pŕíběhovějšího GTA IV, přesto podle nás nedosahuje kvalit čtvrtého dílu a zaryté příznivce San Andreas také nepřesvědčí.

Obří mapa

Hra je po komornějším GTA IV opět gigantem, který strčí do kapsy i San Andreas. Sama velikost by se dala ještě pochopit, ale nad úrovní detailů už zůstává rozum stát. K městu a venkovu přibyl ještě obrovský podmořský svět, který v novém GTA stojí za to prozkoumávat. Aktivit je v GTA 5 dost, ale pokud se chcete realizovat nad rámec kampaně, doporučujeme spíše GTA Online než singleplayerovou variantu.

Povedený příběh

Příběh hry se soustředí na tři postavy, šílence, cholerického zbabělce a sympaťáka. Šílencem je samozřejmě distributor drog a zbraní Trevor, zbabělcem chlap od rodiny Michael a sympaťákem Franklin. Staré dluhy, chybná rozhodnutí a FBI (ve hře FIB) dají příběhu pořádné grády a dokonce dojde i na jedno závažné rozhodnutí, které ke konci budete muset s Franklinem učinit.

Příběh má tedy kvality na to, aby vás na 20 hodin spolehlivě zabavil, ale pokud znáte GTA IV, tak dobře víte, že to v Rockstaru umějí mnohem, mnohem lépe. Tam byla zápletka osobní, dramatická a ke konci i hodně smutná, bez ohledu na vaši závažnou volbu. Proti tomu je GTA 5 jen trochu agresivním sitcomem, který má světlé chvilky (Michaelova promluva do duše Trevorovi, Michaelovy seance s psychologem, nebo třeba momenty s Franklinovým kamarádem Lamarem), ale po dohrání ve vás nezůstane žádný silnější pocit. Nikovi nesahá žádný z protagonistů ani po kotníky.

Zpracování na jedničku

Poprvé (na PC) od legendárního GTA III se v sérii povedlo spojit atraktivní grafiku a skvělou optimalizaci. Vice City bylo na svou dobu ošklivé, to samé by se dalo říct o San Andreas, a když pak konečně GTA IV předvedlo fantastickou grafiku, tak se na mnoha PC nedalo dlouho hrát kvůli krvavým hardwarovým nárokům. GTA 5 spojuje velmi nadprůměrný vizuál a bezchybnou technickou stránku. Detailní modely i textury, slušné efekty, skvělý dohled do dálky, bohatá fauna i flóra, prostě živoucí svět bez kompromisů.

Nedokonalostí by se pár našlo

O příběhu, který zůstal za očekáváním, jsme už mluvili. Mnoho vážnějších problémů hra nemá, ale mnohé detaily dokáží trochu utlumit nadšení z jinak perfektní hratelnosti.

Zaprvé, policie je neschopná. Policejní složky vidíte na radaru včetně jejich dohledu a nikdy na vás nepůjde nic horšího než helikoptéra. Slabota, slabota, slabota. Útěky před policií jsou kvůli tomu malá výzva a hlavně se při nich jaksi nedostavuje vyplavování většího množství adrenalinu do žil.

Druhým problémem jsou auta, dokonale ovladatelná a takřka nerozbitná. Právě demolice zásadně pokulhává oproti předchozímu dílu, což je velká škoda a nelogický krok. Proč se vzdávat něčeho, co skvěle fungovalo v minulosti? Naštěstí na PC tento problém už řeší módy.

Módy dělají PC verzi unikátní

Vyšší framerate je fajn, ale co dělá PC verzi opravdu výjimečnou, jsou módy. Ano, na PS3 už jste si GTA 5 mohli zahrát dávno, stejně tak na PS4 a na konkurenci od Microsoftu taktéž, ale teprve na počítači máte možnost instalovat stovky módů, které dokážou z GTA udělat úplně jinou hru. Možnosti jsou obrovské a už dnes existují stovky módů, přitom jde teprve o začátek. Tím si můžeme být jistí, protože podobný osud potkal i GTA San Andreas a GTA IV – oba tituly se těší přízni modderů a hráčů dodnes.

Technicky a hratelnostně zdaleka nejvyladěnější GTA vůbec. Nepůsobí zastarale, ani těžkopádně, nabízí obrovskou volnost a na PC i zářnou budoucnost plnou skvělých módů. Něco tomu však chybí. Hra vás nemá čím dostat do kolen. Není tak příběhové intenzivní a osobní jako GTA IV, nepůsobí jako sandboxové zjevení San Andreas. Dokonce není ani tak prosluněné a nadhledem čišící jako Vice City. Povinnost a velká zábava? Ano. Legenda? Jen stěží.

GTA V si můžete zakoupit i v internetovém obchodě XZONE.

HODNOCENÍ: 9/10

Průměrné hodnocení: 5