Blizzard v posledních letech opět naplno roztáčí své oblíbené značky a chrlí na nás nové díly, datadisky i zcela nové hry ze svých oblíbených světů v úplně nových žánrech. Starcraft i Diablo se těší z plnohodnotných dílů, ale Warcraft doteď přežíval jen na datadiscích ke své onlinovce. Nově má ale další želízko v ohni, sběratelskou karetní online hru, kterou si každý může hrát do sytosti zdarma. Vždy proti sobě bojují 2 hráči (nebo hráč vs. PC), kteří se snaží nepřátelského hrdinu porazit sebráním 30 životů.
TIP: Pozor, Hearthstone si můžete zahrát už i na tabletu!
Už když propukla uzavřená beta, o Hearthstone se hodně psalo. Důvodem byly nadšené reakce hráčů i poptávka po vstupu do bety – za klíč někteří jedinci platili i stovky dolarů. Už od začátku bylo zřejmé, že Blizzard opět trefil do černého se svojí karetní hrou, která se točí kolem velmi krátkých online matchů mezi dvěma hráči.
Když poprvé spustíte Hearthstone, možná vás překvapí jednoduché, ale hezky nakreslené intro, nebo povedené menu, které je poměrně interaktivní a „3D“. Celá hra, včetně karet, se tváří „reálně“ plasticky a působí opravdu živě, a to i díky všudypřítomný zvukům a dabingu, který dává vzpomenout na fantastický Warcraft 3.
Jednoduše, plynule, rychle a zábavně. Naprosto přirozenému a bezproblémovému vklouznutí do hry pomáhá i tutoriál, který se skládá z 6 bitev. Ty postupně vnášejí nové prvky a během pár minut vás naučí vše, co budete ke hře potřebovat.
Prvků je přitom velmi málo – máme tu hrdinu, který určuje ráz balíčku (má své povolání a podle něj dostupné karty), maximálně 2 speciální schopnosti a pak karty a manu. Mana roste a obnovuje se každým kolem a každá karta (a některé speciální schopnosti) spotřebovává manu. Čím mocnější, tím více spotřebuje many. V desátém kole dosáhne dostupná mana maxima 10 manových krystalů na tah, což stačí k rozpoutání takové bitky, že do pár kol je zaručeně konec.
Karty jsou buď kouzla/schopnosti, které po použití zmizí (Fireball,…), nebo se vykládají – vykládají se pomocníci, kteří za vás budou bojovat. Zpravidla nemohou útočit v kole, kdy byli vyloženi, pokud nemají schopnost „Charge“, nebo jakoukoliv schopnost, která se aktivuje hned po vyložení, jako je nějaké kouzlo. Mnoho karet nějakou speciální schopnost má, ale vždy se vejde na pár řádků přehledného popisu, takže žádný bolehlav nehrozí.
Na obrázku vidíte tři karty (a Šamana Thrall, který si je umisťuje do balíčku). Ta vlevo je kouzlo, když ji vyložíte (zadarmo, proto je vlevo nahoře cena vyvolání 0 manových krystalů), můžete si vybrat miniona (vyloženého pomocníka), kterému se obnoví zdraví. To by mohlo pomoci třeba kartě uprostřed, kdyby měla ubraný jeden život (dohromady má pouze dva, což poznáte podle čísla vpravo dole v kapce krve). Útok prostřední jednotky (která se vykládá) je pak celé 4 (to není zlé) a cena vyvolání je 5 manových krystalů. Můžete ji tedy vyvolat až v pátém kole. Když kartu vyvoláte, můžete určit cíl speciální schopnosti, který obdrží poškození 2 – tato Battlecry značí schopnosti, které použijete pouze jedinkrát, při vyvolání. Naopak schopnost u pomocníka vpravo je trvalá, tedy dokud ho někdo nezabije, a zvyšuje sílu vašich kouzel o 1.
Se svými kartami se snažíte porazit nepřítele, to znamená dostat jeho životy na nulu. Zpravidla na tom mají velký podíl vaši pomocníci, kteří ubírají tolik životů, kolik je jejich útok – ostatně útok na hrdinu je výhodný i díky tomu, že hrdina zpravidla rány nevrací, na rozdíl od nepřátelských pomocníků. Kromě volby karet a jejich použití tak hráč musí rozhodovat i o tom, jestli se vydá cestou útoků na nepřítele, nebo se pokusí ovládnout celé bojiště, přičemž určité složení karet může nahrávat jednomu, nebo druhému stylu hry, stejně jako konkrétní protivníci a situace na bojišti.
Tohle všechno ale budete záhy vnímat zcela přirozeně, hra má opravdu velmi nízké nároky na počáteční časovou investici. Žádné násilné učení a memorování, pouze příjemné proplouvání od boje k boji, kdy budete získávat cenné zkušenosti (a nové karty).
Free-to-play model odpovídá střednímu proudu, ve kterém je typické, že si placením hraní zkrátíte a zjednodušíte. Nejde tedy o kosmetické změny, ale o možnost si koupit rychlý postup, v tomto případě samozřejmě hlavně nové karty. Na ty si ale můžete vydělat i hraním, takže pokud máte čas, trpělivost a radost ze hry, můžete se časem kartami vyrovnat i tomu, kdo si všechno koupil. A kdybych si pak měl vsadit v přímém souboji, vsadím si na neplatiče, který pravděpodobně prošel mnohonásobně větším počtem bitev. Ale záleží na vás, můžete do hry nacpat tisíce, nebo si ji užít naplno i bez placení. Tímto způsobem má zajištěn Blizzard vysoký příjem a my hráči lacinou, ale kvalitní zábavu. Zde má Hearthstone velkou výhodu oproti přímé konkurenci v podobě Scrolls od Mojangu, kterou si musíte koupit, ale mikrotransakce využívá také.
Pokud porovnáme běžné karetní hry, které jsou 100% pay-to-win, s Hearthstone, musíme být rádi, jak benevolentně k neplatícím hráčům je systém nastavený.
Jakkoliv je hra povedená a zábavná, mějte na paměti, že je také velmi přístupná – nikdy nemůže aspirovat na to, že zcela uspokojí specifické a vysoké nároky hráčů tradičních CCG, jako je Magic: The Gathering.
Balíčky si skládáte z až 30 karet, mezi kterými jsou jak společné karty pro všechna povolání, tak ty specifické jen pro to vaše. Ve hře je totiž 9 různých hrdinů s fixně přiřazeným povoláním podle zavedených postav z univerza Warcraftu. Blizzard se zatím nechystá postavy na jednotlivých povoláních dublovat, nebo přidávat jiná univerza (Diablo, Starcraft), přičemž rozšíření počtu hrdinů pro stávající povolání je mnohem pravděpodobnější, než druhý možný způsob rozšíření.
Jak správně složit balíček? Záleží na vašich kartách a na způsobu vaší hry, ale důležité je také sledovat křivku rozložení karet v balíčku podle manové náročnosti, abyste se vůbec dočkali vyvolávání těch cool karet za 7 a víc manových krystalů.
Hrdinové a povolání
Povolání je 9, což je velmi vysoké číslo. Hrdinů je 9, což není tak moc. Ano, zatímco povolání je dostatečný počet, hra trochu trpí tím, že si nemůžete vybrat hrdinu. Nejde tolik o schopnosti, ale jen o odlišení. Ne každý chce hrát za vnadnou kouzelnici (fakt ne?), nebo orčího šamana. Proč nemít důstojného elfího mága, nebo orčího/taureního šamana? V současnosti je tak výběr trochu složitější - buď zvolíte "podle ksichtu", nebo podle sympatického povolání. A i v případě, že vám sedne obojí, se asi časem začne vkrádat otázka "co kdyby". Blizzard zatím hrdiny množit nechce, ale do budoucna se tomu nebrání.
- Druid - Malfurion Stormrage, specialista na podpůrné totemy, divou zvěř a proměňování se
- Hunter (Lovec) - Rexxar, mistr luku, pastí a zvířat
- Mage (Kouzelnice) - Jaina Proudmoore, zakládá si na kouzlech všeho druhu, vyniká tajnými kartami, které se vyvolávají obrázkem dolů
- Paladin - Uther the Lightbringer, oblíbený bojovník světla z Wacraftu 3 používá ochranná i ničivá "kouzla" a má k dispozici čtveřici zbraní
- Priest (Kněz) - Anduin Wrynn, má kromě arzenálu léčivých schopností i kvalitní ofenzívu, přičemž se tyto dva elementy často navzájem podporují
- Rogue (ehm, Lotr) - Valeera Sanguinar, sympatická vražednice používá ráda dýky, jedy a zákeřné útoky
- Shaman - Thraal, tenhle ikonický Ork, mezi jehož drobné úspěchy patří zničení Deathwinga, nebo osvobození Orků z moci Plamenné legie, využívá totemy a mocná kouzla, která mu pomáhají ovládnout bojiště
- Warlock - Gul'dan, je mistr temné magie, která dává velkou moc, ale žádá si i velkou cenu, takže většinou je to něco za něco a Gul'dan může dokonce úspěšně spáchat i sebevraždu, když je zahrán špatně
- Warrior (Válečník) - Garrosh Hellscream, nepoužívá žádné super schopnosti, jen hrubou sílu, což bohatě stačí
Karty získáváte postupem ve hře, v módu Aréna, nebo nákupem za peníze/zlaťáky. Právě zlaťáky jsou měnou, kterou můžete získat hraním, ale jde to poměrně pomalu a musíte plnit denní questy a opravdu se snažit vydělávat. Karty jdou získat i vytvořením z arcane dust, který získáte zničením nepotřebných karet – v Hearthstone není přítomen obchod mezi hráči, ani výměna karet.
Ano, Blizzard úspěšně cross-platform multiplayer vyzkoušel, a i když není jisté, že bude od vydání mobilních verzí přítomen, jeho implementace je velmi reálná až pravděpodobná. Až budeme moci svoje karty vytáhnout kdykoliv a kdekoliv, Hearthstone si nás získá úplně. Hra je to návyková, zábavná a vydrží opravdu dlouho, i když každý jeden zápas je naopak svižný a krátký.