Věřili byste tomu, že Dota je tady s námi už 20 let? Teprve nedávno, konkrétně 27. prosince 2022, oslavila toto výročí a faktem je, že komunita je živější, než kdykoliv předtím. První verze Dota byla vytvořena Kylem "Eul" Sommerem jako mód ještě do hry Warcraft 3 a od té doby se stala světovým fenoménem.
V počátcích by ani sám autor nepředpokládal, že se z nevinného herního módu – jednoho z tisíců – stane celý herní žánr, který inspiroval další Multiplayer Online Battle Arena tituly. League of Legends by neexistovalo, stejně ani Heroes of the Storm či dnes již zapomenutá (ale kvalitní a zábavná) hra Heroes of Newerth. Právě z poslední jmenované přešlo ke hře Dota několik skvělých hráčů, kteří zde pak dosáhli na profesionální scéně statutu legend.
Jak začal mód Dota růst, tak se Warcraft 3 i se svým datadiskem The Frozen Throne stával stále více nostalgickou hrou. Paradoxně ale největší hráčskou základnu v rámci celé hry Warcraftu měla právě mapa Dota, která tak potřebovala dále růst. A tak vznikla samostatná Dota 2, které se právě v posledních měsících daří lépe, než kdy předtím. Minimálně na poli aktivních hráčů.
Přispělo k tomu i rozhodnutí Valve připravit speciální Battle Pass. Nevyhovoval sice všem, a ani prize pool na největším e-sport turnaji The International rekordy nepřekonal, ale hráčům nabídl spoustu nového a cenného obsahu do hry. Swag Bag, jak se dárek od Valve nazýval, přinesl všem hráčům Battle Pass zdarma as možností vybrat si jednu Arcanu – kosmetický předmět, který zcela mění hrdinu.
A tak se Dota 2 i po 20 letech od vydání řadí ke špičce žánru, kterou z anonymity řídí nejzáhadnější herní vývojář IceFrog. Pro mnoho hráčů je Dota 2 zároveň považována za jednu z nejkomplexnějších her vůbec, což je přesně v rozporu s příchodem nových hráčů do hry.
Náročnost herních mechanik je na úplně jiné úrovni, než zmiňované League of Legends nebo Heroes of the Storm. I proto je situace kolem Dota 2 pozoruhodná. A pokud si k tomu připočteme, že hráči rok od roku vývojářům vyčítají slabou komunikaci spolu s minimální propagací hry, jde o malý zázrak.
Netřeba zapomínat ani na období, kdy meta stagnovala, ale komunita vydržela. Kombinací překvapení hráčů ze strany Valve během TI11 se stálou hráčskou základnou tak žijeme v době, kdy Dota 2 scéna postupuje jako nikdy předtím. Důkazem jsou rekordní počty nových organizací, které rozšiřují své působení v e-sportu i do Dota 2.
Shodou okolností se tak stal přesný opak toho, co mnozí předpokládali. Dota 2 není „ded game“ (mrtvá hra), ale „it's alive“ (ono to žije). Spolu s novými tvářemi ve hře na profesionální úrovni dostala komunita Dota 2 i vlastní animovaný seriál na Netflixu. DOTA: Dragon's Blood sice nezískal tolik pozornosti, jako konkurenční Arcane od RIOTu, ale hráče Doty rozhodně potěšil a zpropagoval hru na největší streamovací platformě.
K tomu určitě přispěli i známí streameři, kteří na čas zavítali i do světa Dota 2 a ukázali svému publiku krásy hry. Bilancování roku 2022 z pohledu nejstarší MOBA hry tak můžeme zakončit slovy, že šlo o jeden z nejlepších let v historii hry i komunity. Když si mnozí mysleli, že Dota 2 je přitlačena ke zdi, odrazila se nejsilněji, jak mohla. Po dvou dekádách existence vůbec ne špatné. Právě naopak.