Poslech Mozarta, hraní DOOMu a sledování filmu Zachraňte vojína Ryana mají jedno společné – s kvalitními reproduktory jde o mnohem lepší zážitek. Sluchátka sice mají u PC své místo, ale reproduktory je svým všestranným využitím předčí. Výběr těch správných však není úplně jednoduchý. Pokud tedy hledáte reproduktory ke svému PC a nevíte, zda sáhnout po konfiguraci 2.0, 2.1 nebo snad 5.1, následující řádky vám pomohou.
Specifikace reproduktorů zahrnuje hned několik parametrů, které definují nejenom systém reprodukce zvuku, ale i mnoho dalších parametrů. Označení 2.0, 2.1 apod. popisuje samotné složení reproduktorů (zjednodušeně lze říci, že jde o počet bedýnek). Číslice před desetinou čárkou označuje počet reprobeden. Číslice za čárkou pak říká, zda sestava disponuje samostatným subwooferem (1), nebo nikoli (0). Označení 2.1 tak uživateli napovídá, že se jedná o sestavu o třech kusech – levý a pravý „reproduktor“ a subwoofer.
Stejně jako u stavby PC, i u výběru reproduktorů si musí kupující rozmyslet, k čemu je bude nejvíce využívat. Svoji roli pak hrají jak finance, tak i dispozice místnosti, vstřícnost sousedů apod. V článku většinu těchto jevů zanedbávám a soustředím se tak na to hlavní a tedy na typ poslechu. Výběr jsem proto rozdělil na čtyři oblasti – běžný poslech, hudba, film a hry.
Běžný poslech lze definovat jako směs klasických činností – občasný poslech hudby, sledování YouTube a sledování filmů. Reproduktory v takovém případě pouze zajišťují základní ozvučení a uživatelé většinou hledí spíše než na kvalitu produktu na jeho cenu, skladnost a případně i vzhled.
Pro běžný poslech tak lze doporučit levnější sestavy 2.0. Ty tak zbytečně nezaberou prostor pod stolem a často i díky menší velikosti je lze na stole téměř přehlédnout. Pro tento výběr bych doporučil značku Genius (levné Genius SP-HF500A, dražší pak Genius SP-HF1800A). V mírně dražším (zdaleka ale neplatí vždy) segmentu se pak lze podívat na značku Logitech (levné a podařené Z200 a „dřevěné“ Z240) a hlavně Creative (řada T – 10, 20, bezdrátové 30, 40), které ve většině případů vyšší cenu odrážejí v lepší kvalitě zpracování a hlavně lepší reprodukci audia. Ovšem u značky Genius lze narazit na opravdu levné a přitom na poměry slušně hrající reproduktory – bohužel se často jedná nejenom o loterii ve stylu „typ od typu“, ale i o „kus od kusu“.
Pokud se primárně věnujete poslechu hudby, formát FLAC pro vás není sprosté slovo a v žánrech se neomezujete na disco a dance, pak se rozhodně doporučuji porozhlédnout po sestavách 2.0. Mohou to být buď regálové reproduktory (vhodnější pro ozvučení místnosti a poslech na větší vzdálenost), nebo studiové monitory. Ty se používají pro dokonale věrnou reprodukci hudby, hlasu a audia obecně. Označení "studiové" se váže ke stylu a místě použití (krátká vzdálenost, studio/mixpult). Kvalitě u těchto typů reproduktorů bohužel odpovídá i cena, takže je třeba se připravit na částky cca od 4 tis. Kč/ks (tudíž je potřeba dvou kusů pro zajištění stereo sestavy). Ovšem výsledek opravdu ohromí a pro milovníky hudby jde o (jedinou) správnou cestu. Pokud budete vybírat, tak určitě nezapomeňte na značky Yamaha, Samson, KRK, JBL a další.
Studiové monitory představují speciální verzi sestav 2.0, které se od těch levných (představených v předchozím odstavci) liší zejména velikostí a kvalitou zpracování. Aby mohli dosáhnout řádného bassového přednesu, musí disponovat větším reproduktorem, který se jednoduše do drobných bedýnek nevejde. Ruku v ruce s velikostí jde pak i kvalitní materiál, který z ozvučnice dělá skutečný nástroj, nikoli pouhý obal.
Ač záleží na konkrétním žánru, obecně lze říci, že pro filmy se nejlépe hodí sestavy 2.1 a 5.1 a to hlavně kvůli subwooferu, který dokáže scénám dodat na kýžené hutnosti. Zejména pak akční a válečné filmy by bez opravdu výrazných bassů ztratily na intenzitě.
U 2.1 sestav lze doporučit opět značky Creative a Logitech. První zmíněná značka nabízí dva typy, které ale překvapí svým cenovým rozdílem. Skoro by se chtělo říct, že absentuje nějaký střední model, po kterém by sáhla většina uživatelů. Jde o dvojici T3250 a T4. Pokud by se vám pak podařilo sehnat ještě někde model I-Trigue 3330, pak u něj neváhejte. Bohužel trpěl na nekvalitní ovládání, které časem ztratilo na citlivosti. Ovšem futuristické zpracování monitorů, vynikající subwoofer a obecně krásný vzhled z něj dělaly skvělou volbu. U Logitechu pak nemohu nezmínit vynikající Z4, které se však stále dají sehnat z druhé ruky. Vynikající vzhled, skvělá reprodukce bassů a hlavně úžasné ovládání s velmi jemnou modrou diodou. Model byl nahrazen verzí Z-2300. Aktuálně ale ani ten není na trhu a volba tak padá na Z333 a Z443.
Sestavy ve specifikaci 5.1 se hodí všem, kteří mají v prvé řadě dostatečný prostor a současně disponují filmy s dostatečně kvalitním audiem. Prostorový dojem pak u sledování dokáže opět výrazně pozvednout atmosféru a výsledný zážitek ze snímku. Zde je však velmi důležité sledovat zejména konektorové vybavení a podporu zvukové karty. U nových PC sestav by neměl být problém, ale stále platí ono okřídlené „dvakrát měřit a jednou kupovat“.
Výběr 5.1 sestav nabízí velký seznam nejenom značek, ale i různých řešení (drátové, bezdrátové, dle typu uchycení atd.). Již poměrně dlouhou dobu vychází skvěle poměr cena/výkon/vzhled u SW-HF 5000, případně následovníka SW-HF 6000. Vynikající volbou je pak poměrně exotická sestava Onkyo HTX-22HD (2.1), kterou lze rozšířit pomocí SKS-11 na 5.1 a případně ještě dokoupit dva efektové reproduktory na plnohodnotné 7.1. Jedná se o úžasnou sestavu s aktivním dekodérem pro všechny běžné audio formáty a DTS-HD MA, TrueHD a další, vstupem a výstupem pomocí HDMI (spojení PC – repro – TV a možnost passthrough) a hlavně automatickým kalibračním systémem Audyssey. Uživateli tak stačí připojit mikrofon a celou sestavu zkalibrovat dle velikosti místnosti a rozmístění sedících. Nástupce Onkyo HTX-22HDX zapracoval do sestavy několik užitečných novinek a disponuje i podporou HDMI ve verzi 1.4 (3D obraz, ovládání TV), ale absentuje právě zmíněným systémem Audyssey.
Herní reprosestavy (primárně zaměřeno na FPS hry, kdy zvuk představuje doslova a do písmene rozdíl mezi životem a smrtí) lze vybírat ze dvou předchozích kategorií. U online stříleček hráči ocení skutečný prostorový zvuk a 5.1 sestavy jim mohou pomoci v orientaci na bojišti (velmi důležité například u her jako Counter-Strike: Global Offensive apod.). Ovšem i kvalitní sestavy 2.1 dokáží o protivnících prozradit mnohé.
Osobně bych se vyhnul sestavám, které nesou označení herní. S největší pravděpodobností totiž jde o podprůměrné reproduktory, které na sobě mají několik designových nálepek a k tomu extra svítivé diody. Plastový zvuk a nepříjemné basy ovšem nepomohou ani ve hře, ani při běžných činnostech.
Herní 2.1 sestava od Genius - osobně příliš nedoporučuji.