Hra Counter-Strike znamená pro svět online kompetitivních stříleček opravdu hodně. Za dobu své existence (vydání v roce 1999 ještě jako modifikace akční pecky Half-Life) prošla hra mnoha změnami a došlo k vydání hned několika různých úprav, samostatných verzí apod. V dnešním článku se zaměříme na dvě nejhranější verze a jejich hlavní rozdíly. Hráči si jistě správně tipnou, že jde o Counter-Strike 1.6 a Counter-Strike: Global Offensive.
Pokud se chystáte přejít z verze 1.6 na Global Offensive, připravte se na to, že i když vám základy pomohou, v mnoha ohledech se jedná o výrazně jinou hru a prvních několik desítek herních hodin si budete zvykat a učit se. V článku jsem se pokusil shromáždit co nejvíce rozdílů, které mohou někoho překvapit, případně i něčemu novému přiučit. Zmíněné odlišnosti jsem se pak pro přehlednost rozhodl řadit do bloků. Ostatně, není jich zrovna málo. Pokud máte i vy nějaké vlastní postřehy, neváhejte je napsat pod článek do diskuze. Jakmile se jich pár sejde, doplním je do článku.
Změna enginu
CS 1.6 spatřilo světlo herního světa v roce 2003 a běželo/běží na GoldSrc, což byl upravený Quake engine. CS:GO vyšlo skoro o deset let později - rok 2012 a využilo již v té době velmi známý Source engine. Ve hře je tak podporována fyzika, různé druhy materiálů, stíny a mnoho dalšího.
Příklon k proGamingu
Oproti CS 1.6 je mnohem více hráčů, kteří vlastní Steam verzi a za hru tak zaplatili. Získali tak přístup k oficiálnímu matchmaking systému, který hráče páruje v rámci kompetitivního módu do stejně silných týmů. V nich pak probíhá živá audio komunikace, hráči většinou hrají dle zavedených taktik a dodržují pozici a styl hry, který se v dané situaci hodí. Velkou roli hraje i udržování ekonomiky, o které se zmíním dále.
Ekonomika
Herní peníze hrají opravdu velkou roli a to nejenom pro jednotlivce, ale hlavně pro tým. V CS:GO si tak již každý hráč dává pozor nejenom na to, kolik má peněz, ale jak je na tom jeho tým. V rámci komunikace se pak rozhoduje, zda se bude nakupovat, nebo se kolo odehraje v tzv. eco módu (šetření na další kola).
Skiny zbraní
V CS 1.6 byly skiny výsadou hráčů, případně serverů. V CS:GO se jedná o ceněnou a současně i drahou záležitost. Hráči totiž za reálné peníze nakupují virtuální klíče, pomocí kterých mohou odemknout bedny se skiny. Vše je náhodné a získání vzácného skinu je tak velkou událostí (a často hráče stojí mnoho peněz a nervů).
Úprava většiny mechanik
Do hry CS:GO zasahují vývojáři co týden až dva, takže vychází neustálé aktualizace, které mnohdy výrazně mění fungování hry a někdy i její vzhled. Oproti CS 1.6 pak došlo ke změně vzhledu, stylu chůze, zvuků, systému střelby, hitboxů a mnoha dalších atributů.
Mapy
Ač byla většina map zachována (rozhodně ty proGamingové), všechny si prošly výraznými změnami. Hráči tak budou překvapeni novými vstupy, novými možnostmi a mnohdy i rozptýleni spoustou detailů a přidaných předmětů (vraky aut, květináče, spousty beden, hořící oheň a mnoho dalšího).
Spray logo
Sprejování loga při začátku kola a po každém zabití bylo jedním z výsostných znaků CS 1.6. Klávesou T tak hráči různě po mapě sprejovali nejenom svoji osobní značku, ale i tzv. pasti. Obrázek nahé postavy, případně imitaci protivníka. Soupeř se během hry na obrázek zadíval, zapomněl se soustředit a často zemřel.
Zvuk
Vnímání zvuku i zvuky jako takové se velmi změnily a to k horšímu. Hráči tak často u CS: GO nejsou schopni určit nejenom fakt, zda jde zvuk z tunelu nebo horní chodby (mapa de_mirage), ale mnohdy ani směr, odkud se nepřítel blíží.
Přidání nových zbraní
CS:GO obsahuje poměrně velké množství nových zbraní a to zejména mezi pistolemi (Tech-9, CZ75-Auto), SMG (PP-Bizon, MP7, MP9) a brokovnicemi (MAG-7, Sawed-Off).
Úprava chování zbraní
Prakticky všechny zachované zbraně z CS 1.6 doznaly velkých změn. A to jak v síle, použitelnosti, dostřelu, ceně a mírně i vzhledu.
Posílení pistolí a samopalů
Ač se v mnohém jedná o rozšíření předchozího bodu, nelze nepřipomenout obří rozdíl mezi pistolemi a SMG v CS 1.6 a CS:GO. CS 1.6 nabízel několik málo zbraní, které byly opravdu použitelné (M4, AK, MP5, AWP, Desert Eagle). CS:GO oproti tomu udělalo z většiny pistolí opravdu vražedné nástroje a spousta samopalů dokáže soupeřit i na střední vzdálenost s puškami. P90 pak hráče často přivádí k šílenství, jelikož je s ní poměrně úspěšně možné střílet i běhat současně.
Desert Eagle již není dalekonosný
Tzv. Deagle byl v CS 1.6 považován za ruční sniper zbraň. Obrovská dmg, skvělá přesnost a dalekonosnost. V CS:GO je třeba velmi trénovat, aby bylo možné Desert Eagle řádně využít. A rozhodně pak nikoli na velké vzdálenosti.
Scout je levnější
SSG 08 neboli Scout stojí v CS:GO pouze 1500 dolarů (teroristé), případně 1700 dolarů (CT). Lze jej tak zakoupit již ve druhém kole a to i po prohře. Jeho velkou výhodou je rychlost zoomování, malá váha a hlavně schopnost přesné střelby ve skoku.
Štít, noční vidění, baterka - odstraněno
Štít představoval vtipnou a taktéž velmi nevyváženou položku CT vybavení v rámci CS 1.6. V CS:GO se již nadále nevyskytuje. Stejně tak bylo odstraněno noční vidění, případně baterka. Ta byla často využívána pro snížení FPS protivníka při posvícení jeho směrem (vhodné pro defuse, případně proti určitým zbraním - AK).
Možnost výběru zbraní
Hráči si mohou navolit několik typů zbraní, které mohou v dané hře nakupovat. Mohou tak například u pistolí vyměnit Dual Berrety za Tech-9 apod. Stejně tak je možné vybírat ze dvou verzí pušky M4a1 (s nebo bez tlumiče).
Tlumič je automaticky nasazen
Při nákupu zbraně s tlumičem je tento již nasazen. Týká se to jak pistole USPs, tak speciální verze M4a1-s. Ta se navíc liší oproti klasické M4a1 tím, že má v zásobníku jen 20 nábojů a celkově smí hráč nést pouze 60 nábojů (20+40). Pokud chce hráč tlumič sundat, opět využije pravé tlačítko. Pro sundání je však nutné dokončit celou animaci (nefunguje tak trik z CS 1.6, kdy hráč po spuštění rychle dvakrát přepnul zbraň a tlumič byl sundán).
Velmi důležitá složka, která byla u CS 1.6 opomíjena zejména z důvodu ne úplně kvalitního fungování. V CS:GO nelze bez granátů hrát. Proto je dobré si všechny co nejprve vyzkoušet a naučit se je používat.
Nové granáty
Do CS:GO přibyly dva nové granáty – zápalný a návnada. Zápalný vytvoří po podlaze hořící prostor (u CT Incendiary 600 dolarů, menší účinnost; u T Molotov 400 dolarů, silnější). Granát je skvělý nejenom v blokování přístupu chodbou, ale současně dokáže vyhnat protivníka z nebezpečných rohů a klasických pozic. Návnada je falešný granát, který pouze vysílá zvuk střelby ze zbraně, kterou hráč vlastnil při jeho hodu.
Dva módy hodu
V CS:GO je možné granáty házet klasicky levým tlačítkem, ale současně je možné použít i pravé tlačítko a granát spíše jen upustit, než hodit. Na obojí pak má vliv hráčův pohyb, který dokáže přidat nebo ubrat v síle hodu.
Smoke granáty
Kouřové granáty byly v CS 1.6 poněkud kontraproduktivní. Někteří hráči si totiž v nastavení zapnuli 16-bitové barevné zobrazení a smoke granáty tak pro ně byly neviditelné. V CS:GO pak smoke granát vytvoří opravdu neproniknutelnou kouřovou hradu, ve které se lze jednoduše ztratit.
Flashbang
V CS:GO flashbang nejenom oslepí a to na dlouhou dobu, ale přidá i ztrátu zvuku a současně hráči na chvíli zafixuje obraz. Ten se tak může otočit, ale stále uvidí původní snímek při výbuchu granátu. Oproti CS 1.6 pak již nefunguje speciální funkce hození dvou flash granátů rychle po sobě. To bylo možné při podržení levého tlačítka myši ihned poté, co hráč jeden granát hodil.
HE granáty neproniknou zdí
V CS 1.6 bylo možné granátem zranit přes zeď a často se toho využívalo u speciálních míst na mapě. V CS:GO již toto možné není.
Náraz granátu do hráče
Pokud hozený granát (CS:GO) před dopadem trefí hráče, dojde k jeho otřesu a zpomalení. Současně dojde i k mírnému poškození v rámci jednotek HP. Velmi efektivně lze takto objevit skrytého hráče (za rohem, ve smoke granátu apod.)
Neviditelné rohy
I těm nejlepším se poměrně často stane, že v CS:GO hozený granát narazí do neviditelného okraje překážky, rohu zdi apod.
Děrování
V CS 1.6 bylo děrování (střelba skrze bedny, dveře, zdi a překážky obecně) jednou z opravdu hojně využívaných mechanik. Zejména při hraní s AK nebo jinou silnou zbraní. U CS:GO je většina materiálů absolutně neprůstřelná a zbývá pouze několik, které prostřelit lze. Případně vývojáři označí některé zdi a překážky za průstřelné.
Přepínání režimu střelby je slyšet
Pokud chcete někoho v CS:GO nachytat na švestkách, nepřepínejte u Glocku nebo Famasu režim střelby. Přepnutí je slyšitelné.
Vytažení nože slyšet není
Oproti CS 1.6 však v Global Offensive není slyšitelné vytažení nože. Knife kill je tak v mnoha ohledech jednodušší.
Nákup nábojů
V rámci ekonomiky si hráči CS 1.6 museli dávat dobrý pozor nejenom na to, aby měli dostatek financí na nákup zbraně, ale i nábojů do ní. V CS:GO nakupovat náboje nelze a hráči každé kolo začínají s automaticky nabitou zbraní.
Defusal Kit
Defusal Kit neboli kleštičky pro rychlejší zneškodnění bomby jsou v CS:GO dražší. Oproti původním 200 dolarům stojí celých 400. Změnila se i doba zneškodnění s nimi i bez nich a došlo k jejímu prodloužení.
Ocenění za výbuch/zneškodnění bomby
V CS 1.6 získali hráči za položení a následný výbuch bomby 3 fragy. Stejně tak tomu bylo i při jejím zneškodnění. V CS:GO nebyl tento bonus zachován. Za položení bomby nicméně celý tým získá 800 dolarů bonus.
Radar a barvy
Hráči z týmu jsou v CS:GO na radaru označeni různými barvami a lze je tak poměrně jasně označit při komunikaci v hlasovém chatu. Toto může být změněno v nastavení.
Různé odměny za zabití
V CS:GO se liší odměna za zabití dle použité zbraně. Za zabití nožem hráč získá 1500 dolarů. Brokovnice přináší 900 dolarů za zabití, SMG (vyjma p90) generuje 600 dolarů, většina ostatních zbraní 300 dolarů a AWP pouhých 100 dolarů.
Pokud máte nějaké vlastní postřehy, našli jste chybu, nebo se chcete jen pochlubit zajímavými zásahy a zkušenostmi, využijte diskuzi pod článkem. Jak jsem slíbil v úvodu, zajímavé postřehy časem zařadím do článku.