Čtvrteční recenze (#13): War Thunder

Drtivý nástup World of Tanks zachytil v podstatě jediný konkurent a to právě War Thunder. Zatímco WoT vsadilo logicky na tanky, WT (War Thunder) se pustil na bitevní pole free-to-play online vojenských „simulátorů“ ve vzduchu. Volba to byla logická hned ze dvou důvodů – tanky byly „zabrané“ a vývojáři War Thunder měli zkušenosti s leteckými simulátory z Druhé světové díky titulu IL-2 Sturmovik: Birds of Prey, nebo Apache: Air Assault a Birds of Steel. Ostatně když se právě na předcházející letadlové simulátory téhle společnosti podíváte, dost možná si je na první pohled s War Thunder spletete.

Zatímco v době uvedení WoT i WT spolu tyto hry příliš nesoupeřily kvůli zpracování rozdílných typů válečných mašin, dnes už je situace výrazně jiná. Obě firmy mají své letadlové i tankové online hry, které se spolu přetahují o obrovskou hráčskou základnu.

Když dva dělají totéž, není to totéž

Porovnání War Thunder od Gaijinu a World of Tanks/Warplanes/Warships od Wargamingu se budeme teď ještě chvíli věnovat. Pokud pomineme náskok Wargamingu, který spustil i třetí typ bitev, tedy mezi velkými námořními plavidly, rozdíly jsou i ve zdánlivě stejných konkurentů. Vzdušné bitvy ve War Thunderu a World of Warplanes se diametrálně liší, stejně jako ty tankové ve WT a WoT, o tom ale více až za chvíli. Zcela zásadně se totiž liší i způsob fungování hry – zatímco ve War Thunder každý jede za sebe (byť v rámci náhodného týmu, nebo i v rámci party kamarádů), World of Whatever pořádá klanové války, které udržují komunitu více ve střehu, utužují kolektiv klanu a vytvářejí tlak na jednotlivé hráče, aby s hraním už kvůli ostatním jen tak nesekli, i když už je to nenaplňuje tolik co dřív.

War Thunder proti tomu staví zdaleka větší bohatství po obsahové stránce – více rozmanitých herních módů (arkádové bitvy, realistické bitvy a simulátorové bitvy), singleplayerové kampaně, uživatelské mise,… To si War Thunder může dovolit i kvůli tomu, že má mnohem životaschopnější a plnohodnotnější hratelnost, která není nutně složitá a extrémně realistická, ale působí výrazně uvěřitelněji a imerzivněji. V jádru totiž War Thunderu není jenom obyčejná týmová online střílečka, poctivý simulátorový základ je na hře znát.

War Thunder se také nebojí experimentovat, čehož je nejlepším důkazem i mód, ve kterém spolu na jednom bojišti soupeří letadla i tanky ovládané hráči. Pozemní jednotky jsou běžnou součástí i čistě leteckých bitev, ale tam často plní roli pouze pohyblivých cílů, které je třeba zničit. Naopak Wargaming své hry striktně odděluje. War Thunder také mnohem lépe vypadá a všechny hry od Wargamingu proti své konkurenci vypadají poněkud zastarale a omšele.

Grafika

War Thunder už je ve vývoji dlouhou dobu a grafikou příliš neoslní. Je skvělá, to ano, ale na zadek vás neposadí. Vynikající je ale optimalizace, která vám dovolí na průměrném herním PC vytáhnout detaily, vyhlazování a další volby hodně vysoko, zatímco framerate nebude problém udržet nad magickou hranicí 60 snímků za vteřinu.

A právě hardwarová nenáročnost je pro free-to-play onlineovku zcela zásadní – čím více hru v pohodě spustí, tím více hráčů, kteří do hry nějaký ten peníz pustí – a i po vzoru World of Tanks je rozhodně do čeho investovat.

Systém tierů

Populární systém tierů asi znáte. Pokud ne, tak vězte, že začínáte s nejhoršími stroji, které patří do tieru 1, tedy mezi nejstarším, nejslabší a nejhůře vybavené stroje. Za úspěchy v bitvách získáváte zkušenosti, které investujete do vámi vybraných (lepších) strojů, které po dosažení určeného počtu zkušeností můžete zakoupit a tím se posunout výše. Každý tier obsahuje několik větví – od stíhaček, přes bitevníky, až po různé typy bombardérů, přičemž abyste se zlepšili s určitým typem letadel, musíte se na danou větev soustředit, jinak bude postup velmi pomalý. Po získání několika strojů v tieru 1 si můžete začít odemykat stroje z tieru 2 a tak dále až do tieru 5, ve kterém jsou ta nejlepší letadla.

Opět můžeme porovnat s World of … hrami, kde je tierů 10, ale v každém z nich je mnohem méně letadel, takže je cesta kupředu mnohem přímočařejší.

Obchodní model

Klíčovou otázkou u každého free-to-play online hry je to, jak moc vás nutí platit. War Thunder je klasickým zástupcem středního proudu – bez placení musíte mnohem více grindovat, tedy hrát dlouho dokola, než se pohnete kupředu (vyzkoumáte a hlavně pak koupíte nové stroje), pokud tedy nepatříte mezi elitu. Pouze pro platící jsou pak určené nějaké stroje, ale nic zásadního, pro co by neexistovala alternativa u běžně dostupných letadel a tanků.

Peníze můžete použít na nákup prémiového účtu, se kterým budete získávat více in-game měny a zkušeností, nebo také k nákupu prémiové měny, která vám umožňuje dělat téměř vše – transformovat volné zkušenosti, vylepšovat posádky, kupovat si in-game měnu, pořizovat si prémiové stroje,…

Podle vašich schopností vám při bezplatném hraní nejspíše dříve či později začne docházet in-game měna, stříbrní lvi (SL). To znamená, že budete vyvíjet nové stroje rychleji, než si je budete moci pořizovat. Není to však nic zásadního a v případě akutního nedostatku SL si je můžete za pár Euro dokoupit podle potřeby – nebo se prostě budete zdokonalovat ve hraní, abyste získali více SL.

Nemá konkurenci

Zejména v původní letecké části hry nemá War Thunder konkurenci. Přišel totiž dřív než World of Warplanes, který navíc pokulhává úplně ve všem – grafikou, fyzikou, uvěřitelností i obsahem. U tanků je to už složitější, protože World of Tanks je velká značka, se kterou povedené pozemní jednotky ve War Thunderu soupeří jen hodně těžko, alespoň co se týče počtu hráčů. Výhodou War Thunderu je ale naopak volitelný singleplayer, provázání pozemních a vzdušných bitev, nebo naprosto bezproblémový cross-platform multiplayer mezi PC a PS4, ze kterého těží hlavně PS4 hráči, kterých by jinak bylo dost málo, což by vyústilo v dlouhé čekání na bitvy a téměř jisté zrušení módů realistických a simulátorových bitev.

I War Thunder trochu trpí snahou o nalákání hráčů k placení, která se projevuje tím, že vás dříve nebo později někde začne tlačit pata, zatímco pokud byste přispěli alespoň pár Euro, problémy by zmizely. Není to ale nic tak zásadního, aby to vyloženě rušilo. Samotné bitvy jsou plné adrenalinu a skvělých vzdušných soubojů, které si můžete užívat zcela zdarma. Pokud uvažujete o týmovém online simulátoru, tak ať už se vám více líbí letadla nebo tanky, s War Thunderem krok vedle rozhodně neuděláte. A lodě by mohly přijít už v roce 2016!

HODNOCENÍ: 8,5/10

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 2 krát