Mujsoubor.cz

Přihlášení

zapomenuté heslo | nová registrace

Čtvrteční recenze (#9): PES 2016

V minulých ročnících nebyl souboj mezi dvěma fotbalovými simulacemi nijak vyhrocený. FIFA v poklidu vládla se svým efektním Ignite enginem a licencemi na vše možné (kromě mezinárodních turnajů), když Pro Evolution Soccer tak trochu tápal v oblasti hratelnosti i prezentace, což nemohlo změnit ani získání licencí na různé soutěže od Ligy Mistrů, přes Evropskou Ligu až po pro nás exotičtější obdoby těchto pohárů – prostě a jednoduše, když máte hrát za North London (místo Arsenalu) v generických dresech a s trapným logem, je vám úplně jedno, že vám na pozadí hraje znělka Ligy Mistrů.

Další ze série recenzí najdete ZDE

Překvapení je velké

Jenže nový rok přináší možná trochu překvapivě nové rozložení sil. Překvapivě proto, že FIFA měla v ruce všechny trumfy a nedalo se předpokládat, že Pro Evolution Soccer dokáže nabídnout taková vylepšení, zejména v hratelnosti, aby dokázala tento souboj vyhrát. Hratelnost měl totiž japonský hafan lepší než kanadská fifinka téměř vždy, ale fotbal je o mnohem více věcech – o imerzi, zážitcích a slavných jménech, jejichž vzestupy i pády chceme ve virtuálním fotbale zažívat. Samotná simulace fotbalu jako sportu je hezká věc, ale i samotní fanoušci ho vnímají mnohem komplexněji a samotné dění na trávníku s kulatým nesmyslem není mnohdy ani tím nejdůležitějším. Je to podobné jako v ostatních žánrech, kde simulátory mají mnohem užší hráčskou základnu – s tím rozdílem, že PES navíc nezvládá ani všechny aspekty dobré simulace (dresy, loga, názvy,…). Pokud holdujete fotbalovým hrám už více než 15 let, pravděpodobně vás tato schizofrenie také zasáhla, protože nelze jednoduše říct, že Fifa je líbivá arkáda a PES ošklivá simulace, takhle to bohužel nefunguje. Něco dělá lépe PES a něco FIFA, byť většina výhod na straně dítka EA Sports vychází z prostého faktu, že má exkluzivní licence od mezinárodní fotbalové asociace.

Ale teď už k novému „PESku“. V první řadě bych rád upozornil, že recenze platí pro PC verzi a že srovnání verzí naleznete v samostatném zvýrazněném rámečku níže.

Fyzika a animace

Pro fotbalovou simulaci jsou fyzika a animace společně s AI tím zdaleka nejdůležitějším. Série FIFA přinesla před pár lety zajímavé novinky s Ignite Enginem, kdežto Konami zásobuje vývojáře z PES Productions svým (Kojimovým) FOX Enginem. V novém ročníku přitom kvality vylétly raketově vzhůru. Interakce mezi objekty (hráči a míčem) nejsou pouze efektní, ale i nesmírně realistické a náhodné. Nemáte jednoduše pocit, že událost na hřišti se stala kvůli tomu, že jste splnili nějaké požadavky pro její spuštění, ale že na základě pohybu objektů došlo ke srážkám vypočítaným v reálném čase, s uvěřitelným výsledkem. Je to jako rozdíl mezi destrukcí počítanou Physx enginem a skriptem, který v případě, že střelíte do krabice, spustí animaci jejího rozpadnutí. A mimo jiné je to i rozdíl mezi fyzikou ve Fifě a Pro Evolution Soccer.

Navíc se zdá, že PES 2016 se zvládá vyvarovat totálně hloupých situací, které při implementaci fyziky do hry mohou vznikat – fantasmagorické zákroky a konflikty v objektech tu téměř nepotkáte. Kromě výrazného pozitivního vlivu na hratelnost má ale toto pojetí fyziky i zcela zásadní vliv na grafiku a pocit ze hry – hráči v Pro Evolution Soccer mimo jiné opravdu vypadají, jako že běží po trávníku a nebruslí po něm, což platí i pro míč.

S tím vším souvisejí i animace, které jsou výrazně detailnější než u konkurence, kde působí trochu zkratkovitě až odflákle.

Ovládání a pohyb hráčů

Pokud přecházíte mezi hrami PES a FIFA, pravděpodobně si všimnete, že základní ovládání je takřka totožné. Hry vám dávají na výběr, takže tady problém nebude. Trochu jiné je to s pokročilými funkcemi, které má opět výrazně lépe a intuitivněji zvládnutý Pro Evolution Soccer. Ať už jde o obranu (zdvojování hráčů) nebo přihrávky, máte mnohem větší svobodu – v čem pokulhávají obě hry je přepínání hráčů, kdy dostat do rukou toho správného není vždy snadné.

PES má mnohem lépe zvládnutý přechod mezi automatickým a manuálním mířením, kdy kombinace jednoho tlačítka a směru+síly deaktivuje na tuto konkrétní přihrávku/střelu asistenty a dovoluje vám provést přesně to, co chcete, přičemž jednoduché přihrávky můžete stále kopat „od boku“ za pomoci asistentů. Jelikož se časem snadno naučíte, ve kterých případech vám automatika nerozumí a udělá něco jiného, je to ideální systém, který vás zbytečně nenutí rozhodovat se, jestli chcete mít nad vším kontrolu, nebo naopak pohodlnou hru s asistenty – můžete mít obojí.

Pomalejší tempo hry a preciznější ovládání pak dovoluje i kvalitní zahrání defenzivní části. V PES se můžete s útoky soupeře (AI i živého) vypořádat mnohem lépe. Pokud byste ve FIFĚ čelili nájezdu rychlého hbitého útočníka, museli jste volit mezi nic neřešícím ustupováním a riskantním vystoupením se skluzem – jinak by se útočník prokličkoval obranou a dal gól. Tento herní styl také online módy FIFY totálně zaspamoval – jedinou obranou bylo dát víc gólů než soupeř, což může působit hezky, ale jen do té doby než dostanete 3 stejné góly, které by v reálném fotbale prostě nemohly padnout, protože obránci nejsou tupci, kteří za každou cenu stojí 20 metrů od sebe, a s jedním útočníkem se začne vracet jen ten jeden, kterého máte vybraného vy.

V PES poměrně jednoduše soupeře zpomalíte a vystavíte ho tlaku, ze kterého se musí dostat chytrou kombinací, jinak míč ztratí. To samozřejmě neznamená, že rychlé protiútoky a individuální výkony tu nejsou důležité a životaschopné, naopak, každý hráč tu má obrovský vliv na výkon celého týmu, jen to prostě nefunguje tak špatně a nerealisticky, takže šanci má i tým, který zrovna brání.

Grafika

Největším soupeřem v oblasti grafiky pro PES 2016 na PC není FIFA ale konzolová verze. Animace jsme už zmiňovali, ty jsou bezkonkurenční, ale kvalitnější a realističtější než ve FIFĚ jsou i modely hráčů – jednoduše, hráči si jsou mnohem více podobní než ve FIFĚ. Nepůsobí jako voskové figuríny a poznáte je bez potíží.

Ovšem dále už je to horší – trávník, stadión, diváci… v těchto oblastech je PC verze PES 2016 naprosto nezvládnutá. Diskutabilní je i nasvícení, které vypadá poměrně realisticky, ale zároveň i vybledle. Celkově je grafika jako taková plně dostačující, ale příliš blízko máme příliš jasný důkaz, že by to mohlo být i mnohem lepší.

PC vs. „next-gen“ konzole

A je to tady, porovnání hry na nových konzolích a na PC. Toto srovnání zásadně ubližuje PC verzi a to částečně neoprávněně a úplně zbytečně. Herně jsou hry zcela srovnatelné, modely hráčů taktéž. Rozdíl je ve větší načančanosti konzolové verze – nasvícení, trávník, stadion a okolí. Zatímco jde tedy o „detaily“, tak jsou to detaily na první pohled jasně viditelné a mínění o PC verzi zásadně ubližují. Mnoho hráčů prostě nebude zjišťovat, v čem se hry liší a PC verzi si nikdy nekoupí, protože jde prostě o verzi odfláknutou a podřadnou. Pokud vám ale na stadionech a trávníku tolik nezáleží, můžete verze považovat za srovnatelné.

Licence a shrnutí

Většina týmů, tedy se svým názvem, znakem a dresy, ve hře není. Místo toho se zde vyskytují týmy, které jsou sice složeny ze stejných hráčů, ale loga i názvy mají smyšlené, o dresech ani nemluvě. Pár týmů s licencí tu najdete, ale je jich velmi málo. Co je lepší, jsou pohárové soutěže – Liga Mistrů, Evropská Liga,… Ale ani týmy hrající v těchto pohárech na tom nejsou lépe, takže až na výjimky (kde je třeba i Sparta Praha) jde o smyšlené týmy se známými hráči – a to je nesmírně paradoxní, protože do detailu vymodelovaní a správně se jmenující hráči hrají ve smyšlených (a odfláknutých) dresech smyšlených týmů.

Zde si však dovolím uvést jednu zásadní polehčující okolnost pro PES 2016 – čím dál důležitější roli hraje v obou fotbalových simulacích tvorba vlastního týmu v rámci FUT nebo MyClub módů. Dokonce by se dalo říct, že jde o módy dominantní, které nemají příliš konkurenci díky spojení online a offline hry s komplexní správou vlastního týmu. A ve FUT a MyClub už vás moc nezajímá, jak se týmy jmenují, protože s nimi moc nepřicházíte do styku.

Celkově je PES 2016 výrazným vylepšením populární série a nejlepší fotbalovou simulací současnosti, z části i díky ustrnutí FIFY ve vývoji. Větším důvodem je však, bezkonkurenční kvalita fyziky a animací společně se skvělým modely hráčů a flexibilním ovládáním. Žádný virtuální fotbal se prostě nehraje lépe a ani ve vás nedokáže vyvolat tak neodbytně úžasný pocit, že takhle by to mělo vypadat. O jednoznačné vítězství letos nemůže PES připravit ani pokulhávající licence nebo PC-specifické problémy s grafikou.

PES 2016 můžete zakoupit v internetovém obchodě XZONE.

HODNOCENÍ: 9/10

Autor: Jakub Dočkal  |   Publikováno: 24.9.2015   |   Zobrazeno: 3173x

Značky

Podobné články

Diskuse

Aleš
Aleš

Já Vám nevím ale jsem odchovanec, resp. fanoušek Pro eva, ovšem od ročníku 2011,2012 to byl opravdový průšvih, paradoxně díky tomu že se to až moc blížilo právě EA a FIFĚ. Letos mi to opět připomíná staré dobré časy ovšem bohužel s obrovskými nedostatky právě na hřišti. Licence a ostatní omáčky dříve šlo přehlídnout jelikož opravdový pocit ze hry samotné na hřišti vše nahrazoval. Letos po letech jsem tohle přesně právě cítil, a to jsem hrál poslední tři roky právě FIFU. Nehledě na to že jsem hlavně offline hráč, kariéra je to hlavní co mě zajímá... Ovšem PES přes to všechno negativní co nahradil letos opravdu dobrý gameplay má veliký opět nedostatek. Ten první brankáři, což je opravdu slabina veliká ale dá se ještě určitým způsobem vymluvit (v reálu také golman moc nechytne když pustíte protihráče do PÚ). Jenomže ten největší problém jsou sudí, kteří nepískají vůbec nic. Schválně jsem zkoušel každý souboj co nejvíce řeznicky sklouznout, a sudí nic... To Vás pak opravdu ten perfektní gameplay odradí jelikož zahrajte si kariéru kde se neřeší fauly.... Mimo to pokud autor článku hrál letošní FIFU dlouhé hodiny, nemůže tvrdit že je to samotná hra jako FIFA 15. Letošní FIFA oproti ostatním ročníkům je opravdu v pokroku znát. Rozumějte srovnání rok starých ročníků kdy dříve opravdu šlo skoro jen o soupisky či dresy. Letos v nadsázce řečeno je FIFA 16 vs FIFA 15 nebe a dudy... To se vůbec nezastávám FIFA hry, jelikož letošní ročník PES je opravdu mimo těch sudích a golmanů perfektní. Jenomže fotbal bez sudích a golmanů hrát dost dobře nejde....

12.10 13:04 reagovat

Jakub
Jakub (administrátor)

S brankáři nesouhlasím, byť možná občas pustí věci, které se zdají chytatelně.
U rozhodčích je ten problém, že je hra trochu moc doslovná - vše co nejdřív trefí míč, není faul. Proto rozhodčí většinu situací pouštějí, nebere se v potaz nebezpečnost faulu. Je to největší problém, o kterém jsem se nevím proč nezmínil, na druhou stranu mi dojem ze hry nekazil tak, že bych kvůli němu hru zatracoval.

Jak říkám, v porovnání jsem se inspiroval i recenzemi na FIFA 16 jinde, takže jednoduše vím, že opraveny byly spíše drobnosti a k zásadnímu posunu nedošlo.

13.10 15:50 reagovat

Aleš
Aleš

Co tohle je za objektivní recenzi? Recenze vydaná v den vydání konkurenční FIFA hry. Kolik jste hodin nahrál u FIFA aby jste mohl porovnávat? Tohle opravdu miluji. Ale na druhou stranu, je tolik recenzí již na světě že stejně jako v kvalitě her, si můžeme udělat obrázek i v kvalitě recenzí. Tady se pán autor snaží vystupovat jako profík pod šikovnými slovními blbostmi ale to že je jasným fanouškem PES, a tudiš neobjektivní, to neschová. Je to škoda, četlo se to výborně, ale pak když v recenzi na PES narazíte asi tak 10x na srovnání s FIFOU kde z 99% tuhle konkurenci sráží, to je neprofesionální.

29.09 10:03 reagovat

Jakub
Jakub (administrátor)

Porovnání dvou hlavních sportovních sérií mezi sebou je úplně běžné a je to to, co hráče zajímá. "Která je lepší?" "Kterou si koupit?".

Navíc, pokud bych měl být fanouškem nějaké série, v posledních letech by to byla jednoznačně FIFA, ale vzhledem k tomu, že jsem od roku 2000 přecházel tam a zpátky opakovaně, jen těžko mě můžete nařknout z fanouškovství. :-) Jdu tam, kde je lepší hra.

Jednu chybu jsem ale udělal, porovnával jsem FIFU 15 a PES 2016 s tím, že jsem si ale předem zjistil, že FIFA 16 je dle recenzentů od loňska téměř k nepoznání.

Samozřejmě, kvalita recenze nemusí být nejvyšší, pro zcela profesionální výplody můžete navštívit specializované herní weby. :-)

05.10 16:44 reagovat

Honza
Honza (administrátor)

Dobrý den,
mohu potvrdit, že autor recenze má u FIFY nahrány stovky hodin a to snad již od jedné z prvních verzí. Jen těžko tak lze hledat někoho vhodnějšího pro popsání problémů, které současná FIFA a zejména její online hraní má. Ale věřím, že i on se ozve a stvrdí Vám moje slova.

05.10 16:29 reagovat

Žádosti o rady prosím směrujte do poradny.

Napsat vzkaz

Jméno:
Email:
Opište znaky opačně  3 8 6 a 8 c  :
 
Vzkaz:
Souhlasím Tato webová stránka používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. (Další informace)