EverQuest Next – král se vrací jako Free-to-play MMO

EverQuest vládl online světů v době, kdy předplatné bylo standardem a WoW bylo jen nápadem (jak okopírovat EverQuest a napasovat ho na oblíbené Warcraft univerzum) v hlavách vývojářů Blizzardu. Jeho druhý díl pak soupeřil právě s tímto fenomenálním MMORPG a přežívá dodnes. Ačkoliv o EverQuestu není moc slyšet, neustále se posouvá dopředu a patří mezi obsahově i hratelnostně nejbohatší MMO hry vůbec. Doba se však posunula a žádá si trochu jiný druh MMORPG. A od toho tu bude revoluční EverQuest Next se svým doplňkem Landamark. Co je fantastického na každé z těchto dvou her a čím jsou tak speciální společně, si povíme v článku.

Everquest Next

Jestliže znáte předchozí díly EverQuestu, můžete na ně rovnou zapomenout. Co se týče lore, měla by hra odpovídat známému světu, ale herní mechaniky budou totálně odlišné. Zároveň také budou unikátní i vzhledem k ostatní MMORPG produkci. Sony je na poli MMO her extrémně aktivní a na začátku roku se rozhodla vypnout 4 velké MMO (Vanguard, Free Realms,…), takže tíha budoucího úspěchu na tomto poli se pro japonskou společnost přenáší na bedra PlanetSide 2 a právě nadcházejícího EverQuestu.

Grafika

V současné rané fázi vývoje vypadá EQ Next vizuálně úžasně. Postupem času zestárne, ale zároveň bude prostor některé věci doladit, ale nejdůležitější je specifický grafický styl. Ten je dán dvěma věcmi – použitým enginem, který známe třeba z MMOFPS pecky PlanetSide 2 a hlavně zničitelnosti prostředí, struktur a vůbec všeho. Grafika tak působí trochu jako v Red Faction, kde modely a textury už dopředu počítají s postupným ničením. Nevíme, jak to vyjádřit lépe, ale z celkového grafického zpracování EQ Next ona zničitelnost přímo sálá, což je velmi příjemné. (Tak už to víme, grafika je specifická kvůli extrémní míře použití voxelů, které si nejsnáze představíte jako „3D kusy“ ze kterých je složeno vše ostatní – třeba v Minecraftu to jsou bloky, čímž se voxelová grafika zásadně liší od té, která se soustředí na celistvé modely potažené texturou.)

Soubojový systém

Soubojový systém bude velmi akční a svobodný. Souvisí to s volným pohybem, kdy v obrovském otevřeném světě budou postavy moci šplhat, létat, dělat double-jumpy a podobné vylomeniny. Pohyb a na něj navazující souboje budou podobnější moderním MMO hrám jako je třeba C9, nebo Tera, ale opět bude vše vystupňováno do těžko uvěřitelných výšin.

Zničitelnost a mnohovrstevnost

Ve videu, které najdete pod tímto odstavcem, názorně uvidíte, jak dobře spolu ladí zničitelné prostředí, kde jsou struktury i terén tvořeny voxely, a akční soubojový systém. Pravdou však je, že některé změny v prostředí budou časem regenerovat, tedy že stopy po vašem souboji s obrovským golemem časem zmizí. Ve světě, kde se bojuje neustále, je to však potřeba, jinak by nakonec zbyla jen poušť a pojem „sandbox“ by přešel z žádoucího, do nežádoucího významu.

Vaši postavu definují schopnosti a zbraně, ne povolání

Postavy ve světě EQ Next nelevelují, ale odemykají si schopnosti. Ty budou specificky použitelné v závislosti na tom, jakou zbraň budete držet. Pokud budete hrát jako válečník, tak můžete s halapartnou v ruce používat rozmáchlé útoky, nebo drtivé údery do země, zatímco s mečem v ruce budete mít k dispozici schopnosti zaměřené spíše na boj jeden na jednoho.

Co by však mělo v EQ Next fungovat, je kombinování povolání, kdy si prostě jednou odemknete válečnickou schopnost a příště mágovu teleportaci. Schopnosti budou mít i různé tiery, takže nějaký ten focus jedním směrem určitě bude potřeba, avšak v zásadě budete mít volnou ruku v rozvoji postavy.

Logický loot i chování AI

Díky destrukci se EQ Next daří navodit pocit uvěřitelnosti, který by dále měly prohlubovat dvě věci, které jsou důležité pro každé MMORPG. Jde o loot a AI. Loot by měl být také realistický, takže z hada vypadne hadí kůže, ne diamantový meč+10 atd. Co se týče AI, tak její důležitost jsem pár řádků výše asi trochu přecenil, ale EQ Next zapracuje i na ní. Spawny monster se budou přemisťovat podle toho, jak moc hráči některé lokality „čistí“, protože ani skřet není tak tupý, aby neustále žil v lese, který každý den pročesávají stovky namachrovaných hrdinů s mečem jen za účelem useknutí pár skřetích hlav. Stejně tak by útoky na hráčské postavy ze strany mobů měly dávat smysl, byť tomu už tak moc nevěříme. Je sice hezké si představit skupinu skřetů, kterak útočí na hráčskou postavu s cílem sebrat mu zlaťáky, ale šance na úspěch bude buď velmi nízká, nebo bude hra frustrující.

EQ Next Landmark

O EQ Next jsme toho už napsali dost, zásoba superlativů nám však ještě nedošla, takže ji vyplýtváme na tenhle jeho sandboxový přívěšek. Také jde o MMO hru, a i když je EQ Next také na poměry žánru velkým sandboxem, Landmark jde dál. S trochou nadhledu jde o (mnohem) hezčí Minecraft, který je ale zdarma, propracovanější a zároveň propojený s jedním z nejnadějnějších MMORPG nadcházejícího roku (nebo spíš až roku 2015, obáváme se).

Sandbox

Sandbox bude víceméně absolutní, nebudou vás omezovat hranice, ani zadané úkoly, pouze vaše fantazie. Opravdu si v tomhle nezadá EQ Next Landmark s Minecraftem na velkém serveru. Prostě budete potkávat lidi, bojovat, kopat do země, stavět domy a cokoliv jiného, těžit kámen, kácet stromy. Celý svět bude velkým online hřištěm, Sony jen určí pár základních pravidel, aby bylo objevování, craftění a budování zábavné.

Claims, aneb vlastní domov v nestálém světě

Abyste něco nestvořili a naštvaný kolemjdoucí vám to ihned nezbořil, hráči si mohou uzmout kus světa pro sebe. V něm pak nebudou moci ostatní nic bořit ani krást, pokud jim to výslovně vlastník nedovolí. Claimy tak budou ideálním místem pro vybudování vlastního domova. Claim získáte tak, že položíte claim flag, což je craftovatelný předmět. Claim není velký, ale hráč jich může mít i více a nechybí ani možnost je na sebe napojovat!

Soubojové mechaniky

V soubojích bude EQ Next Landmark kopírovat svého parťáka bez přídomku Landmark. Je to jedna z oblastí, ve kterých prostě vývojáři nedělají dvě hry, ale spokojí se funkčním řešením, které je logicky připravováno na míru spíše typickému MMORPG EQ Next, než sandboxu Landmark. Co se týče PvE, tak nemáme žádné konkrétní informace, ale PvP bylo potvrzeno.

Provázání s EQ Next

Pokud si Landmark nejdřív nezahrajete, pravděpodobně vám bude připadat pouze jako přívěšek pro EQ Next, kterým však není. Jde prostě o jiný typ MMO hry, která bere Minecraft a vnáší do něj pokročilejší a komplexnější mechanismy stavby a craftingu. Díky tomu je možné v něm vytvořit díla, která jsou hodna začlenění do EQ Next. Kromě sdílené prémiové měny Sony si dovolujeme odhadovat, že největší vazbou obou her bude určitá převoditelnost materiálů mezi oběma hrami, ale lákadlem zdaleka nejzářivějším je převod vlastní stavby do EQ Next, což určitě nepůjde jen tak, spíše jen za přesně daných podmínek na přesně daná místa a ještě spíše přímo na objednávku od vývojářského týmu.

V současné době probíhá uzavřená beta Landmark, do které se můžete dostat, když budete vybrání, nebo po zakoupení některého z balíčků pro fanoušky hry (nejlevnější stojí 20 dolarů+DPH). Registrovat do bety se můžete ZDE.

Zaujal vás článek? Ohodnoťte ho!


Přidávat komentáre mohou pouze přihlášení užívatelé.

Doporučujeme

Nahoru