FIFA 19 je lepší i náročnější než předchůdci

Rok od roku je herní série FIFA lepší než předešlý ročník, a jinak tomu není ani ve verzi 2018/2019. Naskýtá se otázka, zda by nebylo možné vytvořit jednu pořádnou hru, která by vydržela relevantní několik let, ale rozumný fanoušek nejznámější fotbalové značky ví, že to v současné době není možné. Hra už dlouhodobě těží z propracovaného a oblíbeného online módu FIFA 19 Ultimate Team (založený na mikrotransakcích + po čase je potřeba obnovit prostředí), i když ročník 19 je přece jen specifický více, než by se mohlo na první pohled zdát. Electronic Arts získalo po dlouhých deseti letech licenci na Ligu mistrů od konkurenčních Konami (Pro Evolution Soccer), a zároveň rozšířilo herní módy o několik zábavných kousků, které přinesou další prosezené hodiny na gaučích s pivkem v ruce.

Grafika a zachycení atmosféry

Oproti předchozí verzi hry se FIFA 19 příliš nezměnila. Alespoň ne na první pohled. Základní menu doznalo určitých změn, ale nejde o nic, v čem by se dlouholetí hráči nevyznali na první dobrou. Po vyběhnutí na trávník to také není do očí bijící velká změna, a nakonec tu máme velmi podobné grafické zpracování na Frostbite enginu, které se tentokrát více soustředí na detaily. Ty je vidět zejména při bližších záběrech na hráče nebo stadion plný fanoušků. Liga mistrů přinesla možnosti dosud neviděné a na stadionu je to znát. Nejen, že při soutěžních zápasech hraje nejznámější fotbalová znělka, ale také nástupy hráčů na trávník a kreace fanoušků na tribunách jsou v životní formě a věrně zachycují skutečnou atmosféru. Při pohledu na obličeje fotbalistů to ještě bude chtít mnoho let vývoje, aby se nestávalo, že Cristiano Ronaldo je zbytečně čokoládový, než by měl být, nebo že Vincent Kompany je mnohem podivnější, než ve skutečnosti.

Zakončení Cesty trojice postav

Koncepce hry se mění jen minimálně a po obsahové stránce je to víceméně stejný příběh stále dokola. Příběh Cesty se netočí jen kolem Alexe Huntera, který si zahraje po boku největších hvězd v Realu Madrid, ale sleduje i cestu jeho poloviční sestry Kim a její hlavní roli v reprezentaci USA na Světovém poháru žen, jakož i Alexova nejlepšího kamaráda Dannyho, který se snaží prorazit v Manchesteru United. Zajímavostí je, že se všechny dějové linky místy prolínají a je možné střídat postavy podle chuti. Vedle představené trojice se zde mihnou i světoví hráči, jako Neymar, Kevin de Bruyne nebo Paul Dybala.

S postavami se ve FIFA 19 rozloučíme a hráči tak mají poslední možnost rozhodnout o jejich osudu, i když jen naoko. Ve skutečnosti je příběh lineární a prakticky všechna rozhodnutí vedou do stejného a předurčeného konce. Překvapila délka Cesty a se 16 hodinami jde o pořádnou porci obsahu. Ideální tréninkový kemp pro nováčky, kde si mohou vyzkoušet ovládání a seznámit se s dynamikou hry.

Nové herní módy dodávají potřebnou svěžest

Pokud se vyhneme podrobnějším informacím o Kariéře (a to se rozhodně vyhneme, protože kromě přidání Ligy Mistrů se prakticky nic podstatného neudálo), zůstane nám více času na novinky v módech, jichž rozhodně není málo. Konečně se podařilo oživit klasické zápasové hraní hrstkou zajímavých a originálních nápadů, které potěší všechny příležitostné hráče i HC fanoušky, když si budou chtít odpočinout od soutěžního tažení. V tradičním režimu Výkop přibylo celkem 9 nových módů, kde se dá vyřádit do zbláznění.

Góly vstřelené zpoza velkého vápna mají hodnotu dvou (Long Range), po vstřeleném gólu hráči přijdou o fotbalistu a musí se do konce obejít bez něj (Survival), góly platí pouze po hlavičkách a střelách z voleje (Headers and Volleys) nebo režim bez pravidel (No Rules), ve kterém je možné neustále stát v ofsajdu nebo faulovat bez váhání (zranění jsou přímo žádoucí). FIFA večery tak budou zábavnější, dynamičtější a záživnější. Konečně!

FUT 19 s řadou malých, ale zajímavých změn

Nejoblíbenější FIFA mód Ultimate Team 19 je stále největším lákadlem, a tak je přirozené, že i on se dočkal změn k lepšímu. Systém dynamických taktik umožňuje lepší přípravu týmu před utkáním, stejně jako lepší nakombinování formací, mentality hráčů, útočného i obranného stylu, jakož i volbu taktiky pro každou situaci.

Mnoho hráčů si stěžovalo, že otevírání balíčků a následné spravování získaných věcí bylo velmi zdlouhavé. EA naslouchala a předělala systém tak, aby byl plynulejší a pochopitelnější i pro začátečníky. Nově získané předměty se umístí přímo do klubu a hráči se mohou rozhodnout, zda si je nechají, prodají nebo umístí na seznam hráčů na výměnu. I vyhledávání hráčů v rámci klubu je pohodlnější díky přidání možnosti vyhledání podle data získání nebo statusu.

Nejpůsobivější změnou jsou ale Divize. Jde o celotýdenní soutěž, kde po pár počátečních zápasech, které hráče rozhodí do příslušné skupiny s přibližně stejným skillem, budou hrát pravidelně o lepší pozice v divizi. Každý odehraný zápas má vliv na Skill Rating a jedině výhrami se dá posouvat výše. Týden co týden se začíná prakticky znovu a čím výše se hráči zařadí, tím lepší odměny získají. S tímto módem souvisí i oblíbená Víkendovka - hraní přes týden přináší body a když jich máte dostatek, můžete vstoupit do víkendového soutěže.

V online hraní rovněž nečekejte na opakování gólových situací během zápasu. Tvůrci se rozhodli tento aspekt úplně vypustit (zatím) a na všechny nejdůležitější momenty se podíváte jen po skončení zápasu. Chápu, že to mnoho hráčů bralo jako úmyslné zdržování a provokaci, ale hře to dodávalo správnou atmosféru i čas na napití se či protažení prstů.

Pojďme k tomu nejdůležitějšímu. Pojďme k hratelnosti!

Pryč jsou ty časy, kdy jsme si vzali nejrychlejšího hráče na hřišti a s míčem prosprintovali až k soupeřově bráně a polehounku vstřelili gól. Neříkám, že to byly nereálné góly, jen místy působily situace až příliš komicky a úroveň frustrace po takovém gólu se limitně blížila nekonečnu. Dny přílišné arkádovostí střídají pomalejší a realisticky působící zápasy, které končí obecně nízkými výsledky. Samozřejmě, jen pokud bereme zápasy hráčů na stejné úrovni. Pokud máte nahrané stovky až tisíce hodin a dáte si partičku s průměrným hráčem, nebudete mít nejmenší problém nasolit mu klidně i 5 branek.

Množství hráčů si u FIFY 19 stěžuje na zkažení hry s přílišnou náročností. Já to však vidím jinak. Hra je určitě těžší na pochopení toho, jak to celé funguje, ale je to jen výsledek dlouholeté snahy posunout ji k co nejrealističnějšímu zážitku. Přihrávky musí být přesněji mířené a načasované a totéž platí i o střelách. Když se však podaří synchronizovat pohyb hráče a dostane míč na nohu ve správné chvíli, dokáže z toho vzniknout nádherný pas nebo střela s ohromnou rychlostí a přesností. Míč nedrží na nohách tak, jako v předešlých ročnících, což znamená jediné – věnování zvýšené pozornosti tomu, kdy držíte sprint, kdy se chystáte udělat kličku apod. Vylepšená fyzika odrazů už neumožňuje krkolomné nahrávání opačným směrem, než kterým se dívá, nebo dokonce pohybuje samotný hráč.

Více pozornosti tentokrát dostaly centry (i ty do běhu a za obranu soupeře), z nichž padá nesrovnatelně více gólů, a to je jen dobře. Rohy či standardní situace umožňují centrovat přesně na zvoleného hráče a góly hlavičkou jsou rovněž na vzestupu. Co se týče hry do těla, konečně si můžeme vychutnat, jak silový obránce odstaví dobrým postavením rychlého útočníka od míče čistě tak, že to je efektivní, a samozřejmě i efektní.

Předzápasové nastavování taktiky a pokynů mě ohromilo už při prvním zápase. Hloubka zpracování a nové možnosti jsou prostě úžasné. Zvolit si šířku rozestavení hráčů na obranné čí útočné polovině, hloubku napadání nebo vystoupení obránců k soupeři, počet nabíhajících útočníků do vápna při zahrávání standardky – to jsou zatím ty nejpodrobnější změny, jakých jsme byli svědky a které přijdou vhod hráčům s vlastní představou o zápase. Možnost nastavit si celý herní projev v obraně, při získání míče i při přechodu do útoku je další láskou na první pohled. Každou možnost dokonce doprovázejí ukázkové animace, kde získáte přehled o tom, jak daná situace vypadá v praxi.

Minimální požadavky:

• CPU: Core i3-2100 3,1 GHz/AMD Phenom II X4 965 3,4 GHz
  • RAM:  8 GB
  • GPU: NVIDIA GTX 460 1 GB nebo AMD Radeon R7 260
  • HDD: 50 GB volného místa
  • OS: Windows 7 (64-bit)

Během zápasu je reagování na průběh intuitivnější než kdykoliv předtím. Tlačí vás soupeř a nedokážete se dostat z obranného pásma? Nastavte si rychlé založení protiútoku a únik hráčů. Prohráváte a jsou poslední minuty zápasu? Vysuňte si obránce více k soupeřově brance. Potřebujete zatlačit a získat dominanci na soupeřově polovině? Zvyšte si napadání.

Finální verdikt

V ročníku 19 převažují klady nad zápory a to o velký kus. I přes stagnující části hry, jako jsou režim Kariéry nebo Cesta, má nejnovější FIFA několik důvodů, proč si ji opět zakoupit. Ať už jde o zábavné módy v režimu Výkop, předělán systém FUT 19 nebo, v neposlední řadě, Ligu mistrů, je se o co opírat nyní i v budoucnosti. Těžší ovládání nepotěší všechny a totéž můžeme říci i o zpomalení hry a přiblížení se k skutečnějším výsledkům. Pokud ale má EA Sports dělat stále realističtější simulaci nejhranějšího sportu na světě, je zde pro to výborný základ. Připravte si pochutiny, nápoje, pohodlně se usaďte a vychutnávejte, dokud nepřijde další ročník. Tato sezóna bude ještě dlouhá, příští ročník zas kulatý a kdoví, možná se budou dít ještě větší věci.

HODNOCENÍ: 9/10

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 5 krát