FIFA 23 recenze: Pomalejší, realističtější a propracovanější než kdykoli předtím

Nová FIFA 23 je konečně venku a po několika dnech intenzivního hraní přinášíme naši obsáhlou recenzi. Letošní vydání je v mnohém speciální, počínaje posledním vydáním pod názvem série FIFA a konče nejvýraznějšími změnami v hratelnosti za poslední roky. Společnost EA Sports se nedohodla na právech k názvu značky, a tak si od příštího ročníku již nezakoupíme FIFU, ale fotbalovou hru EA Sports FC.

Labutí píseň pod tímto označením začíná tam, kde skončila FIFA 22. Loňské vydání přineslo velkou novinku HyperMotion, díky které získala hra větší autentičnost a hloubku. Třiadvacet to posouvá ještě dále s technologií HyperMotion2, díky které se podařilo zachytit pohyby hráčů na hřišti pomocí 'motion capture'.

HyperMotion2 je znát. A hodně

Vývojáři tak mohli pracovat s údaji ze dvou zápasů, kdy byly snímány pohyby všech hráčů na hřišti, jakož iz tréninků profesionálních fotbalistů. Díky tomu se hráči pohybují po trávníku, interagují spolu a střílejí či nahrávají plynuleji as přidanou hodnotou realismu. Tisíce nových animací tak přinášejí dosud neviděný zážitek a gameplay přibližující se stále více k autentickému zážitku ze hry se stále menším vlivem arkádovosti.

HyperMotion2 je nejvíce patrný v tempu hry, které se opět o něco zpomalilo. Stejně jako loňská FIFA, i tentokrát je FIFA 23 ještě pomalejší než její předchůdce. Rychlonohým fotbalistům ale rychlost zůstala, jen se projevuje více na krátkých úsecích.

Výbušnost a akcelerace je to, co dává útočníkům výhodu nad pomalejšími obránci. Zabíhání za defenzivní rady je ale nutno dobře načasovat, což by neměl být problém po několika rychlejších přihrávkách. Náběhy do otevřeného prostoru jsou proto zdrcující, než dříve.

Inteligence obránců je mnohem, mnohem vyladěnější

S tím ale jde ruku v ruce i herní inteligence obránců, což se nejvíce projevuje při správném postavení – 'positioning'. Rovněž vypíchnutí míče a více obranných zákroků (tackles) si prošlo změnami. Už to není jen o samotném zabránění útočníkovi v postupu, ale také o získání míče na svou stranu. A právě v tomto FIFA 23 exceluje. Pro hráče, kteří vyčkávají na chybu soupeře se tak otevírají nové možnosti, jak založit rychlý protiútok po získání míče na svoji stranu.

Lepší bránění bude trnem v oku všech útočníků

Bránění pomocí R2 (jockeying) letos opět nabralo na síle a to zejména se silovými hráči. Stačí si počkat na správný okamžik, kopírovat pohyby soupeře a získání míče je skoro samozřejmostí. Pravděpodobně žádný profesionální FIFA hráč by v minulých letech nedoporučil tradiční "skluzavky", ale aktuálně to už neplatí. Takzvaný 'slide tackling' je opět realitou s tím, že při bránění míč získáte dříve a hráče to nevyřadí na dlouhou dobu ze hry při sesunu na zem. Všeho moc škodí, takže i tento pohyb je třeba provádět s mírou as vhodným načasováním.

Nové střely, přímáky i penalty

I když jsou změny poměrně patrné, stále víme, že hrajeme nejnovější FIFU a žádnou jinou fotbalovou hru. Výraznou změnou jsou 'power shots', střely, které při správném načasování v drtivé většině případů končí gólem. Každý nápřah na takovou střelu s sebou přináší mírné přiblížení na hráče a vnáší tak do hry dramatičnost a osudovost. Pro hráče, kteří si s těmito specifickými střelami rozumějí, tak se jedná o velkou pidanou hodnotu. Pro ty ostatní se ale nic nemění.

Navíc, využívat 'power shooting' vyžaduje správné načasování i posouzení situace na hřišti. A co víc, samotný akt vystřelení tímto způsobem trvá déle, než by bylo možná nutné a chytrý bránící hráč si se situací dokáže hravě poradit. Jde proto o 'play' s vysokým rizikem neúspěchu, ale is pořádnou odměnou při vydařeném pokusu.

Ženský fotbal má konečně pořádnou zelenou

Mnohé hráče určitě potěší i rozšíření ženského fotbalu. Ten v sérii FIFA roky stagnoval, ale ročník 23 je jiný, lepší. Konečně jsme se dočkali přidání dvou plnohodnotných ženských fotbalových lig – anglické Super League a francouzské Division 1 Arkema. Hráči si tak budou moct zahrát za velké kluby v ženském provedení.

Pozitivní je i zjištění, že HyperMotion2 byl použit i v ženském fotbale, takže se ty nejlepší hráčky pohybují věrněji ke svým předlohám, a zároveň jinak než mužští fotbalisté. EA Sports se ale z nějakého důvodu rozhodla přinést ženskou kopanou jen do přátelských zápasů a turnajů. Znamená to, že si sice zahrajeme celou sezónu za jeden z ženských týmů, ale jen v sólo kampani, ale nemůžeme si hráčky kupovat v online módech ani s nimi hrát v jiných režimech kariéry.

Kariéra je to samé, co vždy

No a když už jsme u té Kariéry. Stálice na poli módů je prakticky totožná s tím, co už známe léta. Nejvýraznější novinkou je možnost zasáhnout do zápasů v simulaci, takže máme příležitost změnit dění na hřišti v momentě, kdy se týmu například nedaří. Hráčům v režimu kariéry lze měnit osobnost, čímž získáme různé výhody a specifické atributy. Akce na hřišti a trénincích vyvolá reakci v podobě získaných bodů.

Za asistence, skórování či držení míče získává hráč body, které pak zvyšují statistiky v konkrétní činnosti. Stejně tak lze přispívat na charitu s herní měnou, za což rovněž stoupají určité statistiky. V tomto případě se nejedná o výraznou změnu, ale krok správným směrem do budoucna. Nevýrazné, ale potěší. RPG prvky se v režimu kariéry určitě v následujících letech neztratí a takové jemné oživení hry nás jednoduše baví.

Králem je a bude FUT mód

FUT, neboli FIFA Ultimate Team, je bezpochyby vlajkovou lodí všech módů ve hře. Menší změny se projeví každý rok, ale FIFA 23 zcela překopává Chemistry, tedy chemii hráčů. Namísto maximální chemie 100, na kterou jsme byli zvyklí po minulé roky, lze aktuálně dosáhnout maxima „pouze“ 33.

Chemie prošla rapidními změnami

Stále jsme odměněni za to, že k sobě postavíme hráče ze stejné ligy, klubu nebo národního týmu, ale už více nemusí být u sebe a sdílet spolu spojení. Žádný 'boost' ve výkonnosti od nich není třeba čekat. Stejně tak nedojde ani ke snížení ratingu celého týmu v případě, že hráči mezi sebou nesdílejí ani jeden bod chemie. Cristiano Ronaldo na hrotu si tak bude perfektně rozumět s hráči jako Neymar nebo De Bruyne.

I proto se z Ultimate Teamu stal KONEČNĚ fantasy fotbal. Tak, jak to bylo zamýšleno od začátku. Znamená to mnohé. Například to, že karty hráčů, které by se minulé roky využívaly ve FUT módu jen minimálně (pokud vůbec), nyní dostanou více prostoru a větší volnost. Hráči si tak konečně sestaví tým bez omezení, týmy budou rozmanitější a unikátnější pro každého z nás. Stejně tak těší i přidání možnosti měnit fotbalistům pozice a zařadit si je na místo, kde se nám hodí. Každá karta fotbalisty má totiž dvě pozice, kam je lze umístit - primární a sekundární. Dost bylo situací, kdy čelíte týmům s pěti útočníky ve středu pole, aniž by soupeřův tým trpěl.

Squad Building Challenges potěší

Má to ovšem i jeden menší zádrhel a to v módu Squad Building Challenges. Hráči, které postavíte na jinou pozici, než výchozí, budou mít s kýmkoli nulovou chemii. S tímto rozhodnutím přichází na řadu otázka, zda to EA neudělala záměrně s tím, aby hráči více kupovali balíčky, získali více karet a tím i více možností, jak si postavit tým.

Diskutabilní mechanika kupování balíčků tak zůstává a stále tak platí, že hráči, kteří do hry investují nejvíce peněz, získají i nejlepší týmy ve FUT-ku. FIFA 23 se proto neloučí se svým jménem v nejlepším duchu, ale nese si s sebou i neduhy, které jen tak lehce nezmizí.

Nesmíme zapomínat ani na nadcházející Světový šampionát, který bude ve hře FIFA 23 plně pokryt. Jedinečná událost zatím k dispozici není, ale je skvělé vědět, že EA Sports na mistrovství myslí a přinesou i hráčům neopakovatelný zážitek z akce.

Má své mouchy, ale FIFA 23 je jednoduše skvělá

Do hry byly přidány i takzvané 'Moments', které alespoň zčásti nahrazují možnost získat balíčky, aniž bychom si je museli kupovat za reálné peníze. Stačí jen plnit výzvy, jako například skórování hetriku s Mbappém nebo skórovat (například s Messim) z přímého kopu z určité vzdálenosti. Zároveň se touto formou naučí nové věci i nováčci, kteří s mechanikami hry nemají až takové zkušenosti.

Mnohé se za ten rok událo a FIFA 23 je bezpochyby skvělá hra. Tedy v případě, že přistoupíte na již rozehranou partii, kterou EA každoročně naděluje s tažením od hráčů peníze za balíčky v online módech. Fyzika je o poznání lepší od předešlé FIFA 22, HyperMotion2 přináší nové, neviděné animace hráčů a umělá inteligence fotbalistů, které zrovna neovládáme, je rovněž posunuta o něco výše.

Dvě samostatné ženské fotbalové ligy těší, stejně jako nadcházející MS v Kataru, které do hry přijdou v patchi před začátkem šampionátu. Nové penalty jsou zábava a vyžadují čas na naučení, přímé kopy přinášejí nové techniky a zpomalení celkového tempa hry nás opět posouvá blíže k realistickému zážitku a dále od arkádového hraní. FIFA 23 ukončuje jednu velkou éru, aby připravila cestu své nové verzi EA Sports FC. A dělá to s výraznými změnami, novinkami a pár chybami na kráse, které ale celkový zážitek rozhodně nezkazí.

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 1 krát