Trvalo to dlouho, ale velké společnosti už se konečně dopracovaly k tomu, aby mechanikami ve svých hrách dohnaly a snad i předehnaly legendární Minecraft (který ale mezi tím prodal více než 50 milionů kopií na všechny platformy). Sandbox přišel s ošklivou kostičkovanou grafikou Minecraftu a i v době ženoucí se za co nejhezčí grafikou ve hrách se stal kultem. Navíc s mizerným soubojovým systémem. Přilákal stavitelskými možnostmi, těžbou surovin, craftingem a nekonečnou svobodou. Podobné kvality nabízí i Landmark, ovšem v AAA provedení a s ještě obsáhlejšími možnostmi.
Landmark je dílem SOE (Sony Online Entertainment), stejně jako PlanetSide 2, H1Z1, nebo legendární série onlinovek EverQuest. A nástroje pro tvorbu právě nového EverQuest Next byly prý tak úžasné, že se o ně tvůrci museli podělit s fanoušky, a tak vzniknul Landmark. Od té doby už ale uplynuly roky a Landmark se osamostatnil, byť vazby na stále vznikající EverQuest Next si ponechal, ale o tom až níže.
Základy stavění jsou v Landmarku podobné jako v Minecraftu - z různých materiálů tvoříte kostičky (voxely), ze kterých skládáte budovy a jiné věci. Za Landmarkem ale stojí prvotřídní technologie, která pracuje s voxely výrazně menších velikostí, které lze dále neskutečným způsobem upravovat - třeba je zjemňovat až do miniaturních kuliček. Nástroje pro stavbu jsou tak komplexní, že v nich lze vytvořit cokoliv v nesrovnatelně vyšší kvalitě, než v Minecraftu - a jak asi víte, právě stavěním se Minecraft proslavil nejvíce.
Díky menším voxelům než v Minecraftu může skvěle vypadat i budova v měřítku 1:1
Volné stavění s voxely je doplněno i o takzvané "Props", tedy rigidní modely, které jsou vytvořené vývojáři (ale budou je moci vytvářet i hráči) a oplývají ještě většími detaily díky možnosti texturovat a vytvářet model v plnohodnotném 3D modelačním softwaru. V praxi to vypadá třeba tak, že si vytvoříte krásný dům, který doplníte kobercem vycraftovaným ze seznamu Props. Jak takové budování v Landmarku vypadá, nejlépe zjistíte z videa.
Vybrali jsme takové video, ve kterém je ukázán naprostý základ stavění. V druhém videu na konci článku, které je zaměřeno na PvP bitku (boj je zatím v začátcích) uvidíte i poněkud pokročilejší výtvor - vše však tvoří sami hráči a to včetně budov, které vidíte na obrázcích všude kolem ve článku.
Hra ale nesází pouze na stavění, tím to jen všechno začalo. Do hry byly přidány i prvky řekněme survivalové a explorační - zatím jde hlavně o jeskyně, ve kterých můžete narazit na truhly plné užitečných předmětů. Brzy bude do hry zakomponován i PvE prvek, takže důraz na přežití bude ještě výrazně vyšší a svět ožije i něčím jiným, než hráčskými budovatelskými výtvory.
Aby bylo jasno, boj ve hře je, prozatím pouze PvP. Landmark ale není RPG - nesbíráte zkušenosti, nelevelujete, pouze vytváříte, kupujete, nebo nacházíte předměty - v Landmarku to jsou jen a jen předměty, co vám dává schopnosti. A platí to i pro boj, kde si můžete vzít různé zbraně (luk, kouzelnická hůl, meč) s různými vlastnostmi a skilly, které pak v boji používáte.
PvP má v Landmarku obrovský potenciál, protože obsahuje snadno nastavitelné PvP arény (vytvořené hráči, viz video níže) a Game Master možnosti, kdy vše probíhá uvnitř hry a je plně přizpůsobitelné - od módu, přes pravidla, až po délku zápasu. Není těžké nastavit si PvP zápas a to přímo v konzistentním MMO světě, třeba jako součást vašeho domku, vašeho podzemního útočiště, vašeho hradu, nebo města - záleží jen na tom, jak jste ambiciózní, místa je tu dost (narozdíl třeba od ArcheAge) díky systému serverů a ostrovů, kterých je velká spousta.
Jakkoliv je Landmark vyspělejší variací na Minecraft, nemusíte se bát o obsah své peněženky, Landmark je free-to-play záležitost. Pokud chcete mít jistotu, že se do hry dostanete ještě ve fázi uzavřené bety, můžete si koupit takzvaný Founders Pack, který kromě pár užitečných předmětů zajistí právě i okamžitou pozvánku do bety. Už dnes nabízí Landmark tolik obsahu a zábavy, že by vystačil na několik životů, ale herní možnosti neustále bobtnají a hra rychle nabývá podoby, kterou si vysnili jak vývojáři, tak hráči. Nekonečné stavitelské, craftovací i soubojové dobrodružství v neomezeném konzistentním online světě. A abychom nezapomněli, nejpovedenější a tematicky nejvhodnější hráčské výtvory se mohou dostat až do samotného EverQuestu Next!