Jedna z nejúspěšnějších českých her všech dob, takovým titulem se může pochlubit titul od Keen Software House Space Engineers a to je, prosím pěkně, teprve v betaverzi a na Steamu se prodává coby nedokončená hra v rámci předběžného přístupu.
Více než milion prodaných kopií (což jsou stovky milionů korun) se projevil velmi brzy – tvůrci se rozrostli a vytvořili další tým, který hned začal tvrdě pracovat na sesterském projektu s názvem Medieval Engineers. Stavění vesmírných základen a lodí je super, ale budování a boření středověkých hradů, to je teprve ten skutečný vrchol herního blaha.
Sandbox s hezkou grafikou a ve vesmíru?
Proč se ze Space Engineers stal takový hit? Sci-fi je v kurzu, sandbox je v kurzu a tvůrcům se daří skvěle pracovat s komunitou, které vydávají každý týden update. Odměnou je nejen více než milion prodaných kopií, ale také více než 30 000 recenzí na Steamu, z nichž je těžko uvěřitelných 95 % pozitivních. Hra boduje u nás i ve světě a neustále se rozrůstá, což by nemělo přestat ani s tvorbou Medieval Engineers. Mimo kreativního módu tu je už i survival a novinky jsou tu na týdenním pořádku. Nejen stavbou je však vesmířan živ a první kladné ohlasy získal tento titul hlavně díky své fyzice destrukce a kolizí – to je také důvod, proč Space Engineers nespadly do klubu impotentních klonů Minecraftu, ve kterých lze jen stavět a…stavět.
Než se pustíme do hloubání na Medieval Engineers, podíváme se na vztah mezi Space a Medieval tituly. Ten by měl být nekonkurenční, ba dokonce synergický – obě hry by měly těžit z toho, že je ve vývoji ta druhá. Je to logické, protože v principu budování i boření jsou obě hry vlastně stejné, engine je tentýž. Každé vylepšení, kterého dosáhne jedna hra, se může okamžitě promítnout i v té druhé. Je to podobné, byť samozřejmě mnohem intenzivnější, jako v případu dvou indie her na CryEnginu, Kingdom Come: Deliverance a Star Citizen, kdy si slavnější hra inspiruje od českého středověkého opusu ve způsobu jednoduché tvorby komplexního oblečení, ve smyslu všeho, co má člověk na sobě – jde hlavně o systém vrstvení jednotlivých oděvů na sebe. Spolupráce mezi týmy Keen Software bude samozřejmě mnohem těsnější a častější.
Vývojáři nemají moc důvodů něco u svého nového titulu měnit. Jsou populární, slavní a těší se důvěře hráčské komunity. Když tedy vše do puntíku zopakují, ale tentokrát ve středověkém hávu, úspěch je zaručen. Zopakováno navíc bude doslova vše – nejen samotná kreativní a zároveň destruktivní hratelnost, ale také byznys model a postup vývoje. Hra bude uvolněna v předběžném přístupu, pouze s kreativním módem a omezenými možnostmi, ale postupně přibydou nejen nové materiály a mechanismy, ale také survival mód a další opravdu zásadní prvky.
Hru by si měli v předběžném přístupu koupit jen skalní fanoušci, kteří přetrpí minimum obsahu a spoustu bugů, jenže vzhledem k atraktivitě hry a příznivému stavu herní scény (sandboxy hráči snídají, obědvají i večeří) půjdou prodeje velmi brzy do statisíců, o tom není sebemenší pochyb. Ostatně, podívejte se na video, které vám řekne velmi jednoduše, proč jsou Medieval Engineers jasným hitem letošního roku: