Pokud někomu pravidelně posíláte odkazy na přesné body v mapách, výběry zboží v eshopech apod., určitě bojujete s délkou odkazů. Nejrůznější UTM parametry dokáží z původního odkazu udělat nekonečnou esej, která například ve Facebook Messengeru zanese půl obrazovky. V danou chvíli je tak na místě použití URL zkracovačů. Jaké jsou ty nejlepší? Jak je použít? A hlavně – jsou bezpečné?
Před samotným představením těch nejlepších zkracovačů odkazů je na místě si vysvětlit, o co vlastně jde. A nejjednodušeji to lze předvést na názorném příkladu.
Máme odkaz se spoustou parametrů:
Tak jej nahradíme jiným a kratším, který návštěvníky přesměruje na ten původní:
Zkracovač Bit.ly využijí jak profesionálové, tak obyčejní uživatelé. Skvěle totiž funguje jak pro anonymní uživatele, tak pro ty přihlášené. V základu nabízí pohodlné zkrácení odkazu pomocí přehledného formuláře a uživatele neobtěžuje s přihlášením. Pokud ale chcete nahlédnout do historie, statistik a mnohého dalšího, budete potřebovat přihlášení. Po něm se vám otevře opravdu profesionální rozhraní s řadou údajů a nástrojů. Můžete si třeba upravit konec odkazu, aby ilustroval, kam URL vlastně přesměrovává. http://bit.ly/BrnoWeb
Nástroj TinyURL patřil a stále patří k velmi oblíbeným, i když design webu již dávno neodpovídá aktuálním trendům a ani neumožňuje procházet statistiky apod. Pro zkracování používá o několik znaků více než konkurence, ale v základu nabízí možnost uživatelské tvorby odkazů, takže stejně jako u Bit.ly si můžete svůj odkaz pěkně personalizovat: https://tinyurl.com/SkypePreinstal
Služba Ow.ly původně nevyžadovala přihlášení. Z důvodu lepšího zabezpečení uživatelů a jejich odkazů je ale již nějakou dobu přihlášení nutností. Uživatelé si tak musí vytvořit Hootsuite účet a v jeho rozhraní pak zkracovač mohou používat a těžit ze všech jeho možností a vychytávek, které pramení právě z propojení s marketingovým nástrojem Hootsuite.
AdFly je skvělou volbou pro ty, kteří sdílí odkaz například na svůj vlastní software na některé z úložišť apod. Nejenom, že AdFly zkrátí dodané URL, ale ještě funguje jako výdělečná platforma – každý proklik je totiž zaznamenán a uživateli je po určitý čas před přesměrováním zobrazena reklama.
Mapy jsem v úvodu použil jako jeden z příkladů, ve kterém se hodí zkracovač využít. A samozřejmě na to mysleli i sami autoři seznamáckých map a při kliknutí na tlačítko Sdílení polohy již automaticky nabízejí zkrácený odkaz: https://mapy.cz/s/36QOH
Konkurenční Google Maps pak stále pracují s goo.gl zkracovačem a odkazy ke sdílení nabízejí taktéž již zkrácené.
Google nabízí zkracovaní URL už od roku 2009. Zkracovač Goo.gl patří mezi jednoduché a přehledné nástroje s několika užitečnými statistikami. Tomu však bude brzy konec. Na konci března 2018 totiž Google ukončil svému zkracovači podporu a od 13. dubna 2018 jej mohou využívat pouze existující uživatelé služby. Do 30. března 2019 pak bude možné přistupovat ke statistikám a uloženým linkům v uživatelském prostředí webu. Po tomto datu sice budou veškerá přesměrování zachována, ale uživatelé je již nebudou moci jakkoli administrovat.
Bezpečnost: výrazně doporučujeme nepoužívat zkracovače pro sdílení odkazů na soubory, ke kterým lze přistoupit bez účtu/hesla a stačí právě pouhá znalost odkazu. Vzhledem k malému počtu znaků v odkazech se totiž jedná o velmi jednoduše napadnutelný systém, kdy lze pomocí robota automaticky procházet náhodné odkazy a hledat v nich cenná data. Obecně platí, že pro jakákoli citlivá data byste zkracovač používat neměli.
a z českých třeba https://1url.cz :-)
11.10.19 15:28 reagovat