Rok 2015 byl ke hráčům poměrně štědrý a ten následující se rozhodně nechce krčit někde ve stínu. Drtivá většina z nejočekávanějších titulů jsou však stále pokračování úspěšných značek, celý AAA segment hraje hodně na jistotu, ale co si budeme povídat, sami fanoušci se právě na pokračování oblíbených sérií těší ze všeho nejvíce.
Obří japonský vydavatel (obrat více než miliarda dolarů ročně) se do hledáčku evropských hráčů dostal ve větší míře díky odkoupení legendárního Eidosu (ostatně současný název Eidosu je Square Enix Europe, i když vývojářská studia jako Crystal Dynamics, IO Interactive a Eidos Montreal se pyšní stále tradičními jmény). Dnes vydává celou řadu klasických sérií včetně spousty JRPG, o kterých se tu ale zásadněji zmiňovat nebudeme hlavně kvůli hojné produkci bývalých studií Eidosu, která je vkusu českého hráče mnohem blíže.
Ano, pokračování restartovaného Tomb Raidera sice vyšlo už loni, ale s časovou exkluzivitou pro Xbox One, který je u nás minoritní platformou. Letos přijde na PC a PS4. Druhý díl rebootu jedné z nejslavnějších herních sérií vůbec se trochu více soustředí na klasické tumbrajdří prvky jako je hledání pokladů a průzkum kobek a zajímavých míst – už to není tolik o přežití, byť stále je hra výraznější podobnější akční sérii Uncharted než svým starším dílům, ve kterých byl archeoložka Lara Croft docela obtížnou skákačkou se silnými puzzle prvky.
Kdy a kde: 28. ledna 2016 (PC), Q4 2016 (PS4)
Série Deus Ex se ve svých prvních třech dílech vydala cestou sequelu i prequelu a Mankind Divided bude sequelem prequelu, takže se bude odehrávat po ději předchozího dílu Human Revolution. Zahrajete si i za stejnou postavu, což je v sérii novinky. Adam Jensen se znovu pokusí rozkrýt hustou síť spiknutí, tentokrát ve světě, který augmentovanými lidmi vyloženě pohrdá a „konečné řešení“ není daleko. Kdo je v takovém případě terorista a kdo bojovník za svobodu? Adam to nebude mít jednoduché, ale opět mu v řešení pomohou technologické vychytávky zabudované přímo do jeho těla. Kromě toho, že jde o další v řadě pokračování nejspíše nejlepší hry všech dob, má Mankind Divided i další lákadlo – futuristickou Prahu, ve které se bude zásadní kus zápletky odehrávat.
Kdy a kde: 23. srpna 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Nový Hitman je zatím hodně tajemný. Za plnou cenu totiž původně nabízel pouze první část hry, kterou měli autoři později doplňovat. Mělo jít tedy o mix epizodické hry a early accessu, ale vydání bylo posunuto už několikrát a to i z důvodu, aby se při vydání do hry dostalo více obsahu. Jedno je však jisté, po více lineárním Absolution je nový díl (bez podtitulu) opět více otevřený – velké mapy nabídnou mnoho možností, jak se k cíli dostat a jak se ho zbavit.
Kdy a kde: 11. března 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Série Final Fantasy je asi nejznámější typicky japonskou sérií, která u nás prorazila. Číslovka 15 bude pro sérii zcela přelomová, protože po vlažně přijaté trilogii s číslem 13 a naopak velmi oblíbené MMORPG rebootované 14ce jde o další velký krok do neznáma. FFXV totiž přinese mnohem akčnější souboje, než jsme u hlavních dílů série zvyklí. Hra ovšem vypadá fantasticky a už od dob, kdy se jmenovala Final Fantasy versus XIII, jsou do ní fanoušky vkládány velké naděje.
Kdy a kde: 2016 (PS4, Xbox One)
Mistři každoročních pokračování si prý možná letos dají pauzu se svou sérií Assassin’s Creed, takže o největší hit budeme možná (snad) ochuzeni. Naopak pokračování čeká znovuzrozenou sérii Far Cry a dočkat bychom se měli i tolikrát odložené a graficky osekané střílečky The Division.
Pravěk táhne, ale většina autorů se ho snaží zpracovat s dinosaury, ať už jde o legendárního Turoka, nebo některé nové survival hry v čele s úspěšným ARK: Survival Evolved. Far Cry Primal bude v této společnosti mnohem „realističtější“ a místo dávno vyhynulých ještěrek budete bojovat hlavně proti ostatním lidským kmenům a autentické fauně, která jakoby vypadla z ilustrací Zdeňka Buriana – šavlozubí tygři, pejsci a hlavně mamuti. Hra si navíc bere něco i z Hry o trůny a jejích wargů, takže zvířata budete moci i ovládat a různě je využívat. Co si budeme povídat, tahle hra bude obrovský hit.
Kdy a kde: 23. února 2016 (PS4, Xbox One), 1. března 2016 (PC)
Tuto hru, zdá se, stihne podobný osud jako minulý přehypovaný pokus Ubisoftu Watch Dogs. Také zpočátku lákal na unikátní hratelnost podpořenou dechberoucí grafikou, aby postupem času (a s dalšími a dalšími odklady) vypadala čím dál hůř a v gameplay záběrech ukazovala, že jde o tuctovou hru. Hra přitom nevypadá hůř jen proto, že vychází později a tedy i v době hezčích her, ale hlavně kvůli objektivnímu osekání grafických kvalit. Dnes vypadá The Division na obyčejnou týmovou střílečku s MMO prvky.
Kdy a kde: 8. března 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Nová generace konzolí se zatím prodává ještě lépe než ta minulá a právě Sony se svým Playstationem 4 je na tom zdaleka nejlépe. Není divu, že ve „svých“ studiích kutí spoustu nadějných her a už vůbec není překvapující, že ty vůbec nejlepší jsou exkluzivní právě pro PS4. Právě na ty se teď podíváme. Sony má i velké plus za to, že dvě hry z výběru jsou zcela nové značky.
Mělo by jít o poslední dobrodružství Nathana Drakea, který svou původní trilogií táhl Playstation 3 po celou dobu jeho existence. Remaster těchto dílů pro PS4 pak loni připravil staré i nové PS pozitivní hráče na nářez, který v roce 2016 přinese čtvrtý díl. Klasická akční adventura s filmovými pasážemi a tunami adrenalinu je asi vůbec nejočekávanější mainstreamovou konzolovou hrou dneška.
Kdy a kde: 26. dubna 2016 (PS4)
A zase ten pravěk, tentokrát ale spíš technopravěk, ve kterém budete bojovat proti robotickým dinosaurům s vaším EMP kopím… Půjde o akční RPG hru, ve které se ujmete role velmi pěkné a po vzoru pralidí v kožešinách oblečené hrdinky, která se v hodně divoké budoucnosti snaží nejenom přežít, ale také zjistit, o co tady vlastně vůbec jde. Což bychom rádi věděli taky…
Kdy a kde: 2016 (PS4)
Po dvou skvělých mainstreamových hrách tu máme titul skrznaskrz artový. Jde o počin Fumito Uedy a studia genDESIGN a vlastně je projektem, který navazuje na tradici (úplně jiných, ale svou artovostí podobných) her Ico a Shadow of the Colossus, což jsou jedny z vůbec nejlepších her pro Playstation 2 (a v remasteru i na PS3). Hra je založená na interakci mezi dvěma nesourodými postavami – mladým chlapcem a obřím hybridem pojmenovaným Trico. Z dostupných záběrů je vidět důraz na puzzly a emocionální pouto mezi oběma protagonisty. No a až si oba zamilujete, tak vám Fumito Ueda jednoho, nebo možná oba zabije… To jen abyste neřekli, že jsme vás předem nevarovali.
Kdy a kde: 2016 (PS4)
Od EA můžeme letos čekat velké věci, ale ty vůbec nejočekávanější hry vidíme pouze dvě. Jde o čtvrtý Mass Effect a pokračování dnes již legendární parkurové first-person skákačky Mirror’s Edge. Ochuzeni nebudeme ani o sporty všeho druhu a spoustu dalších her, ale to snad nestojí ani za řeč.
Bioware se po roce bez velkého RPGčka (naposledy to byl fantastický Dragon Age: Inquisition) a po čtyřech letech bez nového Mass Effectu ke své asi největší současné značce opět vrací. Tentokrát ale nebudeme hrát za kapitána Sheparda (kapitánku Shepardku), ale za „někoho jiného“ v jiné galaxii a dlouho po fantastickém zakončení série. Taky vás tolik zajímá, který z šílených, nesmyslných a odfláknutých konců, kterým smysl dodaly teprve až fanouškovské teorie o indoktrinaci, bude kanonický? My bychom si ale vsadili na to, že to stejně nezjistíme. Jde také o jednoho z horkých adeptů na odsunutí na příští rok, protože je hra oznámená poměrně krátce a už tak cílí na poslední čtvrtletí. RPG žánru se daří – každý rok teď vychází několik AAA titulů pro masy a o více hard-core zážitky se starají zejména kickstarterové indie projetky.
Kdy a kde: snad konec 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Druhý díl v sérii většinou navazuje na předchůdce, ale v případě Mirror’s Edge Catalyst jde trochu netradičně o reboot. Jinak je vše při starém, takže se můžete těšit na vizuálně úchvatný first-person parkur a boj proti totalitářské vládě, která jakýkoliv náznak odboje tvrdě potlačuje – pokud ten odboj neumí utíkat po střechách.
Kdy a kde: 24. května 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Velký rok čeká i Bethesdu, ale překvapivě za to nejspíš nebude moci žádné velké RPGčko, ať už z Tamrielu, nebo Pustiny. Čeká nás ale návrat té vůbec nejlegendárnější z nejlegendárnějších stříleček a pokračování steampunkového akčního RPG s výraznými stealth prvky.
První díl Dishonored od tvůrců z Arkane (hlavní postavy vývoje jsou matadoři prověření hlavně hrami od Looking Glass Studios a ION Storm) dal vzpomenout na „zlatá devadesátá“, na hry jako Thief, Systém Shock a vlastně i Deus Ex, výsledek byl navíc lehce říznutý i vizuálním stylem Half-Lifu. V pokračování tohohle fenomenálního FPS stealth RPG budete hrát za císařovnu Emily Kaldwin, která je dost možná dcerou Corva z prvního dílu (i dvojku si za Corva budete moci projít, ale proč dvakrát vstupovat do téže řeky, děvče se musí konečně postavit na vlastní nohy) a kterou stihl i podobný osud – byla neprávem svržena ze svého místa na výsluní. Jenže s touhle rodinkou není radno si začínat, protože kromě assassinského výcviku disponuje i magickými schopnostmi díky tajemnému znamení.
Kdy a kde: 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Třetí Doom nejenže technologicky trochu předehnal dobu (prostě nešel „na max“ plynule na ničem, co tehdy existovalo), ale také sérii tak trochu vykolejil. Z čistokrevné střílečky se stal spíš horor. Když se už ani pojem „doomovka“ nemůžete spolehnout, tak je něco špatně… Ale právě hry podobného ražení v nepříliš vzdálené minulosti (Hard Reset, nový Wolf) jasně ukázaly, že původní koncept není tak zastaralý, naopak, klasická řezničina působí v záplavě stříleček podobných Call of Duty jako svěží vítr. Doom (4) bude přesně takový, klasický, brutální a démonický. Přesto nabídne i novinky – kromě fantastické grafiky hlavně pokročilé možnosti pohybu (sprint, double-jump) a důraz na agresivní postup kupředu – žádný cover system, žádná regenerace zdraví,…
Kdy a kde: první polovina roku 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Tady najdete spoustu novinek, pro které jsme se neobtěžovali dělat vlastní sekci, byť nemusí jít nutně zrovna o indie tituly. Naopak, mnohdy jde o AAA kousky, za kterými stojí i velké společnosti.
O Quantum Break se mluví už hodně dlouho, ostatně co jiného než čekání čekat od tvůrců Alana Wakea. Remedy, proslavení též prvními dvěma díly trilogie Max Payne, si chtějí v téhle Xbox One exkluzivitě hrát se samotným časem po vzoru nepříliš povedeného TimeShiftu. Remedy jsou ale známí i pro své velmi osobní a depresivní příběhy, tentokrát jim je ale bullet-time málo a čas se bude rovnou zastavovat.
Kdy a kde: 5. dubna 2016 (Xbox One)
Už pátá hra podobného ražení za posledních 6 let? Proč ne, Dark Souls III totiž hráčům dává to, na co jsou od Demon’s Souls zvyklí, důkazem budiž i loňský Bloodborne. Velmi obtížná akční RPGčka vám nedají nic zadarmo a DSIII v tom bude pokračovat. Žádnou revoluci tady tedy nečekejme, snad jen grafické kvality se od druhého dílu (ten byl totiž ještě pro předchozí generaci konzolí) výrazněji zvedly, ale proti dechberoucímu vizuálu z Bloodborne jde naopak tak trochu o krok zpět, nebo alespoň směrem k lehce generickému temnému fantasy.
Kdy a kde: 12. dubna 2016 (PC, PS4, Xbox One)
Třemi slovy: jednodušší Dwarf Fortress. Ve hře se staráte o vesmírnou kolonii, o její micromanagement. Snažíte se přežít a prosperovat, což není snadné, protože nepřátel je spousta a zdrojů málo. RimWorld je proti legendárnímu Dwarf Fortress jednodušší nejen systémově, ale hlavně ovládáním, protože jde o hru plně grafickou (ne, převodníky mezi ASCII grafikou a něčím koukatelným se nepočítají) a s normálním uživatelským rozhraním, kde nemusíte každý příkaz lovit v několika úrovních klávesových zkratek. V současnosti si můžete hru pořídit v alfaverzi na oficiální stránce, ale rok 2016 by měl přinést vydání na Steamu a víceméně plnohodnotný zážitek. Pokud vám Dwarf Fortress přijde příliš nepřístupný, ale běžná herní produkce příliš omezující, může se stát RimWorld hrou vašeho srdce.
Kdy a kde: 2016 (PC - Steam)
První M&B bezesporu patří mezi zásadní hry minulé pětiletky. Tahle ošklivá hra totiž splnila nevyslovená přání spousty hráčů – přinesla perfektní soubojový systém, který ideálním způsobem kombinuje realistické pojetí a manuální prvky s dostatečně intuitivním plynulým ovládáním, které rychle přejde do krve. Středověká rubanice vás navíc postavila do čela vlastní armády, kterou jste museli verbovat, vylepšovat i živit. To vše ve světě, kde mezi sebou válčí království a kde je často právě na vás, abyste rovnováhu sil převážili na jednu stranu (tu, které jste přísahali věrnost, nebo vlastní?). Druhý díl slibuje to samé, ovšem konečně v koukatelné grafice a s novými prvky jako je crafting, bohatší možnosti obléhání a podobně.
Kdy a kde: 2016 (PC)
Sérii Total War vám asi nemusíme moc připomínat. Proslavila se zejména realtime bitvami obrovských armád zkombinovanými s budováním říše v tahovém režimu. Zdánlivě nesourodé prvky se skvěle doplňují a Total War platí za jednu z nejzásadnějších strategických sérií všech dob. Hra navíc poměrně věrně kopírovala historické epochy, ve kterých se odehrávala. Tomu je teď konec, protože nový TW čerpá poprvé z fantasy světa plného magie, skřetů, trpaslíků a hrdinů. Warhammer vypadá jako dobrá volba a to nejenom díky tomu, že majitelé licence ji ochotně tvůrcům her půjčují. Na válkách postavený fantasy epos má dostatečně dlouhou historii plnou lore, ze kterého hra formátu Total War může čerpat.
Kdy a kde: 28. dubna 2016 (PC)
Pamatujete ještě na Planescape: Torment? Geniální příběhové RPG ze staré školy, které bylo plné větvených dialogů a svérázného humoru. Nový Torment je jeho duchovním nástupcem a je se na co těšit. Za hrou totiž stojí výkvět Interplaye, který stojí za většinou velký RPG devadesátých let, na která s láskou vzpomínáme dodnes. Brian Fargo, Chris Avelone, Colin McComb a spousta dalších veteránů se podílí na vzniku dalšího velkého-malého kickstarterového RPG. Po Wastelandu 2 a Pillars of Eternity, tedy duchovních nástupcích Wastelandu/Falloutu a Baldur‘s Gate je čas na splnění dalšího restu, protože Planescape: Torment je velmi svébytnou hrou, která si pokračování zaslouží. Tahové souboje, inovativní RPG a karmický systém a hlavně bohatý příběh plný propracovaných charakterů nás potěší snad už brzy, více než rok odkladů snad stačil…
Kdy a kde: 2016 (PC)
S vesmírnými simulátory/střílečkami se v poslední době roztrhl pytel, ale No Man’s Sky rozhodně v davu nezapadne. Může za to sice hlavně kýčovitá červená tráva, kterou se od začátku prezentuje, ale i herní stránka vypadá hodně zajímavě. Kromě bojů v obrovském vesmíru jsou důležité i procedurálně generované planety, které jsou vždy počítány podle matematického vzorce až v momentě, kdy s nimi hráč přijde do styku. Vždy se přitom vygeneruje ta stejná krajina jako předtím i potom, což by při použití konvenčních způsobů tvorby herního prostředí a při megalomanských vizích tvůrců nebylo reálné. Vždyť náhodné generování postihuje i faunu a flóru na planetách a to i v takových detailech jako je zvuk, který zvířata vydávají. Zkuste si něco takového dělat kus od kusu pro celou galaxii…
Kdy a kde: červen 2016 (PC, PS4)
Nová Zelda vyjde pro WiiU letos. S nástupem nové konzole jde možná o první a poslední novou Zeldu pro WiiU, ale mělo by to stát za to! V malebném otevřeném prostředí bude jezdit na koni, bojovat, objevovat a hlavně zažívat úžasná dobrodružství, pro která jsou Linkovy příběhy z království Hyrule vůbec nejznámější.
Kdy a kde: 2016 (WiiU)
A na závěr tu máme hru, kterou spousta českých hráčů očekává vůbec nejvíce. Historické RPG z pera Dana Vávry zasazené do českých luhů a hájů. Hra klade důraz na realistické souboje, které nemají v herním světě obdoby, krásnou grafiku a obecně vysoké produkční hodnoty (voice-acting, motion capture a performance capture), chytrou a přizpůsobivou umělou inteligenci i neokoukané reálie postrádající fantasy prvky.
Kdy a kde: léto 2016 (PC), konzole později