Rozhovor s… SCS Software, tvůrci Euro Truck Simulator 2

Po vývojářích her pro Facebook a smartphony tu máme první typicky PC vývojáře z České republiky – SCS Software, kteří stojí hlavně za mnoha truckovými simulátory, v první řadě za Euro Truck Simulatorem 2. Všechny rozhovory z našeho speciálu pak najdete ZDE.

Za rozhovor děkujeme SCS Software a hlavně community managerovi Michalu Turečkovi.

Medailonek: SCS Software je předním českým vývojářem počítačových her. Společnost začínala tvorbou technologií (engine Prism3D) a vývojem her na zakázku s loveckou a truckovou tématikou. Po osamostatnění se je studi dále věrné truckovému žánru, který si postupně získával více a více fanoušků. Zájem o simulátory kamionové dopravy (zatím) gradoval po vydání Euro Truck Simulatoru 2, ale SCS Software má smělé plány s tímto žánrem i do budoucna.

Vaším top hitem je bezesporu Euro Truck Simulator 2, jen na MujSoubor.cz bylo jeho demo staženo za poslední rok 50 000x. Sláva a peníze v herním průmyslu často znamenají skokový nárůst ambicí, počtu členů a také pravděpodobnosti, že se to celé neukočíruje. Změnilo se nějak Vaše studio po úspěchu ETS 2?

Máte pravdu ohledně změn, prodeje Euro Truck Simulator 2 dokonce předčily naše původní očekávání a v dnešní době, více jak rok a půl po vydání, si ETS2 stále nachází nové fanoušky. To je pro nás ujištěním, že žánr kamionových her má své publikum a vyplatí se toto téma neopouštět. Velkou část výdělku investujeme zpět do vývoje a budoucnosti společnosti. Od vydání se náš tým téměř ztrojnásobil, proto jsme se přestěhovali do nových kanceláří, které jsou kapacitně ideální. Díky modernímu a technologicky vybavenému prostředí a samozřejmě díky novým posilám jsme mohli rozšířit práci na stávajících projektech. Toto vše je možné jen a pouze díky našim fanouškům, kteří naši hru zakoupili. Za to jim patří velký dík.

 ETS 2ETS 2

Některé hry, na první pohled ne tak záživné, jako právě truckové simulátory, nebo třeba hry jako Farming Simulator, vynikají množstvím a kvalitou módů, které pro ně bez ustání po mnoho let od vydání vycházejí. Myslíte, že by byl úspěch vašich her vůbec možný bez šikovných uživatelů a chystáte se jejich práci nějak podporovat do budoucna, třeba v rámci World of Trucks a skrze Steam Workshop?

Musím vyjádřit osobní obdiv a úžas nad některými mody, které jsou zejména pro ETS2 k dispozici. Již u starších her, které jsme vydali, jsme zaznamenali činnost modderů, kteří naše tituly obohacují o nové prvky, a jsme si vědomi, že jsou fanoušci lační po nových rozšířeních. To bylo pro nás impulsem, aby ETS2 byl od počátku koncipován a vydán co nejvíce otevřený pro modderskou komunitu a tohoto směru se stále držíme. S každým updatem hry vynakládáme úsilí o zachování kompatibility hry a modů. Spousta fanoušků se ptá, jak je možné, že komunita dokáže vyprodukovat obrovské množství modů, proč to stejným tempem nejde i od nás, například v oblasti trucků – vytvořit model s obrovským množstvím detailů. Odpověď je vcelku jednoduchá – naše rozšíření (modely, mapy) musí být vzájemně kompatibilní a zároveň spustitelné i na slabších PC konfiguracích, což je zásadní nedostatek velké části modů. Faktem zůstává, že projekt ETS2 se nechystáme opustit a budeme ho dále rozšiřovat o nový obsah – ať už se jedná o nové modely tahačů či mapové rozšíření, nové featury. Jen nám to oproti modderské komunitě trvá o něco déle z výše popsaných důvodů. Mohu to tedy shrnout, že modderská komunita je tedy pro nás důležitá a zároveň inspirativní. Systém Steam Workshopu je opravdu zajímavý a je to pro nás jeden z možných témat k diskuzi do budoucna.

 

Jestli to správně chápeme, Euro Truck Simulator 2 a chystaný American Truck Simulator se stanou páteří i pro World of Trucks. Můžeme se těšit i na absolutní kontinuitu, kdy v Kalifornii sedneme za volant trucku, přejedeme přes celé státy, vyložíme zboží a na druhé straně Atlantiku ho zase naložíme a dopravíme do cíle?

K otázce propojení ETS2 a ATS se nemohu detailně vyjádřit. Projekt WoTr má za cíl spojit hráče a vydané hry - umožnit vzájemnou interaktivitu. Dnes máme představu o cíli a směr, kam se vydat. Implementaci však stále ovlivňují nové poznatky a požadavky. Proto bych nerad dnes sliboval konkrétní podobu.

Kromě skvělého rozhovoru jsme dostali i dárek v podobě speciálního screenshotu z chystaného ATS pro naše čtenáře (jde o screenshot s provedením základních následných úprav)

A co simulace té nákladní lodi, která veze náš náklad přes Atlantik? Voda vám není vzdálená, Váš podmořský screensaver je podle nás velmi povedený.

V současné době je nám blízký asfalt a téma trucků. Ještě nás čeká hodně práce, abychom běžící projekty vyšperkovali dle našich představ a přání hráčů. Nepředpokládám, že budeme v blízké době opouštět souši.

 OceanDive

MMO, free-to-play, mobile – tři zaklínadla herního průmyslu dneška a let následujících. Víme, že se podobným úvahám nebráníte. Ostatně tematika truckových her přinejmenším k tomu MMO přímo svádí. Máte ale nějaký časový plán, nebo alespoň smělý odhad, kdy se můžeme těšit na předjíždění reálných hráčů a soutěžení o ty nejlepší zakázky?

Důležitost těchto konceptů si plně uvědomujeme a tento trend následuje stále více a více vývojářů. Jsou to pro nás však stále spíše otázky než datem ohraničené vývojové milníky. Že si komunita žádá multiplayer (ať už v jakékoliv podobě) jsme definitivně zaznamenali se spuštěním MP modu pro ETS2. Pravdou však je, že neradi děláme věci polovičaté a očekávání ze stran fanoušku je ohledně produktů od  vývojáře jiné, než od fandovské komunity. Přešlapy a bugy, které si může dovolit mod, nemohou být obsaženy v oficiální verzi. Hráč zamhouří oko, když mu sem tam mod crashne hru, či oželí, že MP mod neobsahuje všechny potřebné vlastnosti a featury single playeru. To však neudělá u oficiálního produktu. Zde má maximální očekávání a připravený zdvižený prst. Čeká nás tedy náročná a dlouhá cesta směrem k plnohodnotnému MMO, ale na tuto cestu jsme se už částečně vydali spuštěním World of Trucks webu. Kdy a do jakého cíle dojdeme nemohu dnes slibovat.

 

Baví Vás hrát moderní free-to-play onlinovky a mobilní hry? Které tituly patří mezi vašimi vývojáři k nejoblíbenějším?

Osobně jsem krátkou chvíli létal War Thunder, téma letectví je mi totiž velmi blízké, mobilní hry beru jako velmi okrajovou záležitost. Práce, kterou mám velmi rád, mi zabírá většinu i mého soukromého času, proto jsem War Thundera opustil a již trávím nejvíce času ve virtuální kabině trucku ;) O části svých kolegů vím, že rádi tráví čas u hry World of Tanks či například Estiah. Zjistit oblibu u všech kolegů je malý oříšek, v současné době pro SCS pracuje k padesátce profesionálů z herní branže.

 

Teprve před pár lety se SCS Software začalo modelovat jako vývojářské studio s vlastní identitou, námezdní práci pro různé vydavatele jste ukončili a začali pracovat sami na sebe – jak jste vnímáni ostatními velkými českými vývojáři z 2k, nebo BIS a změnily se vše vztahy po tom, kdy si svět všiml, že vaše hry nepatří jen na poličky s budgetovkami?

S výše uvedenými studii nesoupeříme o příznivce či zákazníky. Odlišují nás témata, kterým se věnujeme a proto není třeba ohlížet se přes rameno. S titulem ETS2 jsme se dostali do hledáčků médií, významných serverů zabývající se kritikou her či jsme v zájmu známých youtuberů. Značka SCS SOFTWARE se více zviditelnila jak mezi hráči, tak mezi profesionály v herní branži. A tento trend si chceme udržet.

 

S ostatními českými vývojáři vás spojuje poctivost a důraz na detail a realističnost, který je ve světě herního průmyslu poměrně nedostatkovým zbožím. Vnímáte, že české hry jsou speciální? ARMA jako vojenský simulátor, Kingdome Come: Deliverance jako simulátor středověku, Vaše hry simulující těžký život řidiče náklaďáku i manažera? Je to deviza, hendikep, nebo jediná šance, jak konkurovat rozmáchlým zahraničním titulům?

Netroufl bych si tvrdit, že jen české hry jsou kvalitní, zaměřené na propracovanost a realistiku. I v zahraničí vznikají velmi kvalitní tituly. Souhlasím s tím, že hry z českých luhů a hájů jsou tím specifické oproti zahraničí. Příčinu vidím v tom, že je to v nás vývojářích již zakořeněno z let, kdy jsme se hraním her pouze bavili, což se pak musí přirozeně odrážet ve vlastní tvorbě. Před 10 či 15 lety vznikaly v drtivé většině velmi kvalitní hry, které svou kvalitou, rozsahem či hratelností lehce předčí tituly vydané v současné době. Vyrostli jsme ve společnosti jiného typu her, baví nás propracované a detailní hry, ne jen naskriptované koridorovky. A rozhodně zde platí zlaté české ručičky. Charakteristiky uvedené v závěru vaší otázky považuji za mix vlastností, které nás vystihují, ale zároveň však omezují v prodejních číslech v řádech milionů kopií. Vytváříme kvalitní hry pro velkou skupinu nadšenců ne však pro milionové masy. I když prodejní čísla v případě Eurotrucků naznačují, že se postupně posouváme k širší obecné skupině casual hráčů. Co největší úspěch přeji také nově vznikajícím projektům z českých studií.

 

Děkujeme za rozhovor. A pokud máte pro naše čtenáře, často beznadějné závisláky na vašich hrách, nějaký vzkaz, sem s ním. :-)

Ještě jednou bych rád poděkoval všem našim fanouškům, kteří nás podpořili zakoupením originální kopie hry, pomohli nám přes proces Green Light na Steam a zároveň nás podporují dále svými fan weby. Ve vývoji jsme nepolevili, stále pracujeme na novém obsahu pro ETS2 a intenzivně pracujeme na American Truck Simulator. Dále mohu přislíbit, že připravujeme další trucky jako free update a máme přichystány nové velmi zajímavé featury – aktuální novinky najdete na blog.scssoft.com. Máte se tedy na co těšit :)

 

Michal Tureček

community manager

Zaujal vás článek? Ohodnoťte ho!


Přidávat komentáre mohou pouze přihlášení užívatelé.

Nejčtenejší články

Pixwords nápověda 1. díl

856344 přečteno

Pixwords nápověda 2. díl

444626 přečteno

Doporučujeme

Nahoru