Po zdrcující nadvládě World of Wacraft se online světům zase dýchá lépe. Tvůrci se adaptovali a zjistili, že mohou vydělávat i jinak, než prodejem hry a měsíčního přístupu. Navíc se do MMORPG žánru čím dál výrazně cpou Minecraftem inspirované sandboxové prvky. A v současné době neexistuje projekt, který by měl lépe našlápnuto a který by lépe splňoval vše, co si od hitu následujících let slibujeme.
Hra vychází 16. září 2014!
Pozor, hra projde wipem po otevřené betě, takže se příliš ke svým panstvím a postavám neupínejte.
Normálně. Pokud jste hráli jakékoliv jiné tradiční MMORPG, budou vaše první kroky hrou naprosto klidné až nudné. Vyberete si rasu, vzhled, jméno a povolání, načež začne tutoriál a první questy určené k osahání si většiny základních mechanismů, které se opravdu od běžné onlinovky vůbec neliší.
Svůj díl „viny“ na tom má soubojový systém, který je přísně tradiční. Vyberete si nepřítele a sypete do něj svoje útoky/kouzla. Prostě nic nového, nic objevného, nic, na co byste si museli zvykat déle než 5 vteřin.
Líbí se vám epické video z PvP soubojů o hrad, kterým se ArcheAge prezentuje? Tak na to rovnou zapomeňte, takhle hra bohužel nevypadá a díky zastaralému soubojovému systému ani vypadat nemůže.
Souboje nás trochu zklamaly
Systém povolání je specifický ve dvou aspektech. Tím prvním je, že jedna postava může ovládnout všechny skillsety, prostě leveluje zrovna ten, který se jí zrovna líbí a hodí, přičemž od 10. úrovně může najednou vládnout až třemi z 10 skillsetů, což znamená bůhvíkolik možných variant. Chcete třeba vraha-mága, který si pomáhá nějakou tou šikovnou aurou? Prosím. Tady vidíme potenciál, byť některé kombinace budou určitě silnější než jiné.
Přečtěte si náš článek o povoláních v ArcheAge.
Svět má svou historii a příběh, questy se tedy dají očekávat poměrně tradiční, ale zezačátku hra prostě nutí vykonávat obyčejné činnosti – zabíjet, sbírat, nosit. Nuda, více posoudíme, až bude hra alespoň v otevřené betaverzi, ale je nám dopředu zcela jasné, že jestli vás láká questování, máte zhruba milion lepších možností na současném přesyceném MMO trhu.
Otevřený svět je v ArcheAge opravdu úžasný a užijete si ho. Můžete kamkoliv a nikde vás nebudou otravovat nahrávací obrazovky. Země, voda, vzduch, to vše vám může patřit, když budete chtít.
Otevřený svět bez hranic a kluzák? Bereme všemi deseti
Jedinou instancovanou složkou hry budou dungeony, které se hodí pro trochu intenzivnější PvE zážitek v partě, nebo jako raid s gildou. I v otevřeném světě ale PvE jen pokvete, i díky unikátním monstrům, jako je Kraken, který nepřipravené hráče plavící se po moři jednoduše zničí i s jejich flotilou těžce vybudovaných lodí.
V předchozích pasážích jste se mohli dočíst o tom, že ArcheAge působí jako zcela tuctová onlinovka s hezkým otevřeným světem. Do jisté míry tomu tak je, proto také v moderních sandbox MMORPG vidíme dvě hlavní cesty – tou první, řekněme Minecraftovou, se vydal Landmark se svým absolutním sandboxem, do kterého jsou poté zakomponovány další prvky, což dává vzniknout zážitku, který se nejen jinak hraje, ale také z něj máte pocit novoty a intenzivnějšího pískoviště. Druhá cesta je ta ArcheAge, kdy na klasické MMORPG naroubujete sandboxové prvky, zejména budovatelské možnosti, hráčskou ekonomiku (těžba, craftování a obchod tu nejsou jako doplněk, ale tvoří páteř světové ekonomiky), svobodnější mix povolání a PvP, které může změnit rozložení sil ve světě.
ArcheAge láká hlavně hráče, kteří si po obsazení hradu se svou gildou chtějí zajít natrhat bylinky, přistavět ke svému sídlu jedno políčko s kukuřicí, aby pak vzali své výrobky a po dlouhé cestě přes moře plné nástrah je prodali na druhém kontinentě – samozřejmě, že loď si taky postavili sami, protože kdo jiný by to udělal?
Tvůrci ArcheAge buďto nemají ambice soupeřit s premianty žánru, nebo schopnosti, či jsou si vědomi toho, že pro opravdu masový úspěch si nemohou dovolit nějaké grafické orgie pouze pro majitele nejvýkonnějších sestav. Díky nepřehlédnutelné východoasijské stylizaci se na hru dá dívat a díky technologii CryENGINE 3 je celá hra bez nahrávacích obrazovek a s obrovským dohledem.
Ačkoliv tedy ArcheAge teprve prochází fází uzavřeného betatestování, už teď graficky (nemálo) ztrácí na premianty žánru jako je přes 2 roky stará TERA online, nebo i nastupující konkurence v podobě EverQuest Next i dalších MMORPG, zejména z Koreje, kde se na efektní grafiku a pohupující se velké ženské…meče hodně hraje.
Kdo neuhádne zemi původu na první pohled?
Technická stránka ArcheAge přesto není obyčejná. Až na pár dungeonů tu nenajdete instance a každý kousek světa je dostupný rozmanitými prostředky dopravy. Kromě běhání, skákání a mountů to jsou hlavně lodě, plavání, potápění a létání na kluzácích. A tyto činnosti už plně těží z obrovského dohledu, takže ArcheAge sice nevypadá nijak extra dobře (ani před 5 lety byste na grafiku nekoukali se spadlou bradou), ale přesto vás dokáže uchvátit – rozhledem, volností, neexistujícím loadingem v otevřeném světě.
Kategorie free-to-play, podkategorie freemium. Ale takhle vás neodbydeme. Ačkoliv je hra v betě a změny mohou nastat, uvedeme si i nějaké ty detaily – za co se platí, co je status patron a jestli má smysl hrát hru jako čistě free.
Hru jako takovou. Neřešme teď, jestli budete mít tolik slotů na postavu, nebo že budete sbírat zkušenosti pomaleji (respektive standardní rychlostí, kterou ovšem platící hráči překonají). Už od SW Galaxies je velkým lákadlem MMORPG her stavění domů, v ArcheAge navíc dovedené o level výše – a přesně tohle vám bude bez placení chybět, možnost zabrat si kus země a postavit si na ní svou chatrč, nebo monumentální hrad. No není to skvělé? Není. Ale i jako neplatící hráč se budete moci nějakého toho svého domova dočkat a to, když vás pozve jiný hráč do společné domácnosti a dovolí vám nějakou tu seberealizaci v jeho domě a na jeho políčkách, kde pobíhají slepice a rostou užitečné byliny.
Hru vydává Trion, známý svým férovým přístupem u velmi oblíbeného MMORPG (původně WoW killeru) RIFT. Vezměte si Patrona z RIFTu, přihoďte k němu možnost uzurpovat si půdu a stavět na ní domy, a máte jasnou představu o tom, co je Patron v ArcheAge. Budete rychleji získávat zkušenosti (v RIFTu to lze i vypnout pro pomalejší levelování), čeká vás sleva v in-game obchodě a pak různé bonusy, na které se musí normální hráč natrápit, nebo je obejít (instant travel, rychlejší přístup ke gildovním aparátům a podobně). I v ArcheAge navíc bude fungovat loyalty store, kde nakupujete za loajalitu získanou jako Patron.
Aby toho nebylo málo, ArcheAge obsahuje takzvané Labor Points, což je doplňovací bar, který vyčerpáváte jakoukoliv činností od sbírání bylinek, až po crafting. Neplatícímu hráči se tyto body obnovují 5x pomaleji a pouze, když je online.
Naštěstí, podobně jako v RIFTu díky REX předmětům, nebo v EVE Online, se i v ArcheAge dá získat Patron status zdarma a to pomocí APEX předmětů – ty po spotřebování vygenerují kredity. Takže hráči mohou svým hraním zaplatit Patron status, který jinak přijde na (odhadujeme podle RIFTu) 13 Euro měsíčně.
Jediným spolehlivým způsobem, jak se dostat do bety, je nákup některého ze tří Founder's Packů. To se samozřejmě změní, až přijde open beta, případně jste si mohli ArcheAge vyzkoušet díky nějakému rozdávání klíčů, případně když jste se registrovali do bety a usmálo se na vás štěstí.
Kupte si hru aspoň za 90 Euro a je váš
Founder's Pack lze sehnat levně (45 Euro) a draze (135 Euro). Existuje ještě mezistupeň, ale ten tu rozebírat nebudeme. Levná varianta vám dá:
Jaká je tedy hodnota takového packu? Jen 26 Euro dostanete prokazatelně díky Kreditům a Patron statusu, náskok ve hře, okamžitý přístup do bety, experimentální kluzák a dobrý pocit je pak to, co dostanete za zbývajících 19 Euro. A to není vůbec špatné, i když je smutné, že se přístup nedá koupit i levněji (třeba u Landmarku vyjde na 20 dolarů, to je asi třetina). Každopádně je i tato první varianta drahá, stojí tolik co nová AAA hra, proto je pouze pro toho, kdo ví, že hru si užije a to i po betě, kdy využije onen měsíc statusu Patrona. Nejdražší balíček se vyplatí o něco víc, ale dát 4 000 Kč do nedodělané hry, to už chce opravdovou lásku a zřejmě už jste si ho dávno koupili, nebo je pro vás zbytečný.
Posledním článkem jsou dva obchody, ve kterých můžete utrácet tvrdě vydělané peníze/kredity, nebo body loajality. Je naprosto jisté, že výplatu tady půjde prošustrovat naprosto jednoduše, ale to už je osudem každé free-to-play hry s mikrotransakcemi.