V dnešním článku se zaměříme na jednu z nejslavnějších herních značek všech dob. Command & Conquer od Westwood, respektive EA, takovou legendou bezesporu je. Donedávna se mohla pyšnit i výjimečnou kvalitou všech svých her, ale pak přišel jeden průšvih a jedna absolutní katastrofa. Právě o té katastrofě si můžete přečíst teď, ale druhá část článku bude věnována i budoucnosti, která by měla značce vrátit zašlou slávu se vším všudy.
Abychom byli féroví, Tiberium Alliances se nehraje zle a už vůbec to není první propadák v sérii. Tím byl poslední díl tibériové ságy Tiberium Twilight. Co si ale dovolili v EA s Tiberium Alliances, to už překročilo všechny meze. Z legendární RTS vytvořili obyčejnou browserovou free-to-play strategii, která se nejvíc podobá farmářským blbůstkám, ve kterých klikáte na budovy po tom, co vám vygenerují nějakou surovinu. A protože máte těch opravdu důležitých surovin, nebo zdrojů prostě pořád málo, budete buď čekat, nebo si kupovat vše za skutečné peníze.
Ztvárnění bojů je obzvláště trapné. Opět, neporovnáváme s běžnými browserovými hrami, které by Tiberium Alliances asi strčilo do kapsy, ale s tradičními díly C&C, kterým se boj v TA vůbec nepodobá. Svým jednotkám totiž jen vyberete dráhu, po které se budou pohybovat, a abyste náhodou nebyli moc úspěšní a abyste si museli kupovat velitelské body (potřebné k provedení útoku), jste omezeni i podivným časovým limitem, i když už jste pár bodíků od zničení poslední nepřátelské budovy…
Abychom ale jenom nekritizovali, když budete následovat úkoly, kterými vás hra zezačátku zásobuje, budete moci hrát vcelku plynule. Nezkoušejte hlavně vymýšlet vlastní cestu, protože různých surovin je tu asi 10 a bez pomoci si můžete docela zavařit tím, že nepostavíte něco, co vám produkuje jednu surovinu, kterou potřebujete, abyste se hnuli z místa. Naštěstí, když postavíte něco, co jste postavit nechtěli, můžete to prodat, čímž dostanete zpět i většinu vložených zdrojů. Za splněné úkoly si pak můžete i vyzvednout odměnu, která vám do začátku hodně pomůže.
Jelikož jde o F2P onlinovku, nemohou chybět boje mezi hráči a aliance a hra jako taková je funkční, graficky slušná a chvílemi vás dokáži i docela namotivovat, ale to je vše. Ne nadarmo je to velký propadák, který podle fanoušků série C&C plive na drahocenné dědictví.
Po fiasku se zcela nepochopitelným krokem mimo přichází pokračování se vším všudy, které však už od oznámení tíží stín nekvality posledních her v sérii i některá zvláštní rozhodnutí dotýkající se zejména byznys modelu, ale i singleplayeru. Pojďme ale postupně
Tato hra byla původně prezentována jako pokračování fenomenálních Generals. Ačkoliv by si podle nás klidně toto jméno i mohla nechat, protože z principu různorodosti generálů a částečně i z jeho soupeřících frakcí vychází, byla přejmenována na prosté Command & Conquer. Důvodem je zejména to, že od Generals 2 by hráči čekali hlavně výtečnou singleplayer kampaň, které se aspoň zpočátku v této hře nedočkají. Druhým důvodem jsou ambice, které u nejnovějšího přírůstku v C&C sérii dalece přesahují univerzum Generals. Co si pod tím představit, zjistíte níže, hlavně u rozboru frakcí.
Zpočátku budou ve hře tři frakce, které by se do univerza Generals hodily zcela bez problémů. Konkrétně jde o Evropskou Unii, GLA a APA (Asian Pacific Alliance). Jak to tak tedy bývá, jedni jsou technologicky vyspělí (EU), druzí teroristi (GLA) a třetí sázejí na hrubou sílu (APA). Jde tedy o jasnou alternativu k Generals, kde jsme měli USA, GLA a Čínu.
Postupně však budou přibývat další frakce, které budou pravděpodobně částečně nové, aby si hra získala publikum v různých koutech světa, a částečně věrné univerzu C&C. Osobně bychom čekali něco jako GDI, Nod, nebo mimozemské Scriny.
Grafika bude neskutečná
Z okolních screenshotů i videa na konci stránky se můžete sami snadno přesvědčit, jak moc povedená je grafická stránka hry. Umožněno je to hlavně Frostbite 2 enginem, na kterém běží třeba i Battlefield 3. Zároveň se vývojářům povedlo zachovat onen pocit, který si pamatujeme z hraní původních Generals, za což jim tleskáme.
Možnost singleplayeru naštěstí z této onlinovky nezmizí. Dostupné by měly být skirmishe, nebo herní varianta, ve které se budete bránit nájezdům AI. To by mělo zaručit, že hráči nebudou muset hned skočit do bitek proti skutečným hráčům, které bývají někdy docela demotivující kvůli rozdílné úrovni schopností mezi veteránem a nováčkem.
Slibovány jsou i kampaně, pravděpodobně složené jen z několika málo misí. Jenže na ty si budeme muset počkat, protože vývojáři budou rádi, když v dohledné době uvedou do provozuschopného stavu základ hry. Slibována je však masivní práce na vylepšeních, nových funkcích a obsahu. Základní hra by měla být pouze skromný začátkem pro velkolepou RTS, která vyroste do těžko představitelných rozměrů.
Od multiplayeru pak můžeme čekat vše, na co jsme v RTS zvyklí, ale klíčový bude hlavně promakaný a férový matchmaking, který není samozřejmostí, a budeme tedy velmi zvědaví, jak se to celé povede realizovat. V online hře nesmí chybět ani kooperace, ať už si před tím představíte cokoliv – boje 2vs2, 3vs3, nebo průchod misemi s kamarády? Nechme se překvapit.
Už dnes se můžete přihlásit do uzavřené bety, k čemuž budete samozřejmě potřebovat účet Origin, a hra by měla vyjít na podzim 2013. Tomu ale moc nevěříme. Léto už přeci jenom pomalu vstupuje do své druhé poloviny… Nebo nás EA překvapí a hru vydá před Vánoci?
Prozatím můžete zavzpomínat u C&C her včetně dema původních Generals ZDE
Platební model je také velká neznámá. Mělo by jít o free-to-play, ale co všechno si budete moci přikoupit, netušíme. Ano, XP boost je jasný, stejně jako vizuální přizpůsobení hry, ale jestli si nepůjde koupit nic opravdu důležitého, hra bude potřebovat masivní hráčkou základnu, jakou má dnes například League of Legends, aby EA přinesla to, po čem nejvíc touží, totiž peníze. Podle nás na to značka C&C stále má, takže budeme doufat, že si i zdarma zahrajeme výtečnou hru z důvěrně známého univerza.