Pouze málo totalitních konceptů může soupeřit s vizemi George Orwella z jeho dystopického románu 1984. Útlak může mít mnoho podob, ale dokud jde pouze o útlak, byť sebepromyšlenější, vždy jako takový způsobuje negativní reakce, které mohou způsobit i pád takového režimu. Jenže moderní Čína se podle všeho chystá všechny tyto negativní konotace, které vyplývají z prosazování občanské poslušnosti, obejít. A použije k tomu gamifikaci, fenomén, při jehož použití mohou být i ty nejotravnější činnosti skvělou zábavou a soutěží, v níž chcete být prostě nejlepší!
Pokud se vám nechce číst a ovládáte angličtinu, můžete si tento problém jednoduše nastudovat v tomto videu:
Nový čínský systém pro hodnocení občanů se jmenuje Sesame Credit – jméno odkazuje na jednoho ze dvou největších partnerů „ve zločinu“ čínské vlády, tedy obří IT společnost Alibaba, která je známá i svým obchodem Aliexpress, platebním systémem AliPay a spoustou dalších služeb, kterými poskytuje čínskou alternativu pro moderní trendy zejména v online odvětvích. Druhým partnerem je podle autora videa Tencent, čínský zábavní kolos, který mimo jiné vlastní Riot Games (League of Legends) a drží nezanedbatelné procento akcií i v Epic Games, nebo Activision Blizzard.
Jednoduše, Sesame Credit hodnotí to, co děláte – vaše chování na sociálních sítích a třeba vaše internetové nákupy. Kupujete si pracovní oděv, nebo zboží od místního farmáře? Vaše skóre jde nahoru. Když si ale kupujete japonskou mangu, nebo jiný import nepřátelské kultury, vaše skóre jde dolů.
Ke gamifikaci taktéž neodmyslitelně patří odměny – za získané body se dostáváte výš a výš v žebříčku a dosahujete na další a další výhody. Ve videu je zmíněno například snadnější snazší získání povolení k cestování, nebo úvěru v bance. Systém je zatím v beta fázi, kdy je nepovinný, ale v roce 2020 by měla být spuštěna ostrá a povinná verze, ze které už nebude úniku. Ale proč utíkat, když přece můžete získávat jen výhody? Právě tento aspekt – odměňování místo strašení – dělá ze Sesame Credit opravdové nebezpečí, které se vplíží do běžného života a pod záminkou zábavy a výhod vás pomalu přetvoří v poslušného občana, který neposlouchá Stranu proto, že by se bál, ale jednoduše tak činí proto, že ho to baví!
To „nejlepší“ jsme si nechali na konec. Samotný pozitivní tlak na chování podle přání Strany je sice dostatečně děsivý sám o sobě, ale teprve se zapojením skóre vašich přátel do toho vašeho je dílo zkázy dokonáno. Pokud máte mezi přáteli osoby s nízkým skóre, snižuje se skóre i vám! A to přece nechcete… Takže poučíte danou osobu o tom, že se chová jako pitomec – a když ani to nepomůže, tak se jednoduše od toho potížisty distancujete. Podvratné živly tak zůstanou izolovány…
O implementaci negativních opatření pro osoby s nízkým skóre se teprve mluví, ale už výhody samy o sobě jsou dostatečným problémem. Co si o Sesame Credit a jeho unikátním využití gamifikace myslíte vy?
Ta vize je děsivá, to video celkem přesvědčivé, ale aktuálně je Sesame Credit úplně jiná služba s úplně jiným zaměřením a tohle rozšíření je hodně na bázi nepřímých úvah. Osobně budu rád, když to soudruzi do funkčního hegemona nikdy nepřetaví, ale zatím je potřeba k tomu videu přistupovat střízlivě a uvědomit si, že služeb na kreditibilitu klientů je mnohem více ve všech bankovních sektorech.
29.12.15 11:06 reagovat