Google Inbox – inteligentní alternativa k Gmailu

Emailové službě od Googlu, Gmailu, se zde věnujeme poměrně často. Je středobodem všech služeb Googlu (včetně mobilního OS Androidu) a i sám o sobě je velmi kvalitní a extrémně rozšířený. Nedávno Google nabídl uživatelům zcela nový způsob, jak s emaily zacházet. Paralelně s Gmailem tak dnes existuje Inbox, který se bude líbit hlavně lidem, kteří mají rádi „čistý stůl“.

Inbox přistupuje k emailům jako k úlohám. Pokud vyřídíte email, ten vám zmizí do archivu (v Inboxu jde o složku Vyřízené). V doručené poště tedy vidíte jen ty emaily, se kterými budete chtít dál pracovat – v ideálním případě tedy může být tato složka i prázdná. Trio nejdůležitějších složek doplňují ještě Odložené, kam se přesouvají emaily, se kterými se teď nechcete zdržovat a které vám mají znovu přijít (objevit se ve složce Doručené) později.

Toto základní členění je středobodem Inboxu, ale existuje ještě jedna možnost, jak si důležité emaily udržet před očima. Můžete to udělat tak, že si email, nebo celou skupinu emailů připíchnete – připíchnuté emaily budou na vrchu seznamu Doručené a navíc mají i vlastní složku, do které se dostanete kliknutím na ikonu připínáčku na v pravé části horního menu (hned vedle vyhledávacího řádku).

Jak Inbox získat a začít používat

Tento nový systém je přístupný přes webový prohlížeč a v mobilním telefonu/tabletu. Pokud ho chcete používat, dokonce si ho nejprve musíte stáhnout do mobilu a tam se přihlásit (dostupný je pro iOS a Android). Inbox sice můžete používat zároveň s Gmailem, ale to jen teoreticky, protože rozčlenění emailů v rámci Inboxu dává smysl právě jenom tam – po přizpůsobení pošty pro tento nový program se pak v Gmailu pošta hodí většinou do archivu (Všechny zprávy) a na to Gmail není stavěný, na rozdíl od Inboxu.

Inbox nabízí i poměrně extrémní volbu – v Nastavení si můžete vybrat, že všechny vyřízené emaily se nepřesunou do archivu, ale rovnou do koše, což rozhodně nedoporučujeme, protože zprávy v koši jsou automaticky po 30 dnech mazány.

Automatické třídění emailů

První výraznější interakce s Inboxem spočívá v zapnutí seskupování emailů do různých skupin. Ty si můžete vybrat – většina je jasně daná a předdefinovaná. Mohou se vám tak seskupovat emaily reklamní, nákupy (potvrzení internetových transakcí), finanční (výpisy a zprávy z bank), zprávy ze sociálních sítí a třeba z fór. Speciální kategorií jsou ale emaily spadající do kolonky Automatické. To jsou v zásadě všechny ostatní emaily, u kterých se Google o nějaké to setřídění musí snažit výrazně víc. Seskupí vám tak třeba emaily od konkrétního člověka, z konkrétní služby a podobně. Nutno podotknout, že i kategorie Nákupy, Finance, Sociální sítě, Reklamy a Fóra jsou dále rozděleny podle konkrétního kanálu (Facebook, Twitter, Google Play, Paypal, mBank,…). Přesto je to právě složka Automatické, na kterou byste si měli dát největší pozor, protože tady se Google může klidně splést, byť automatika funguje poměrně spolehlivě.

Pokud by vám takové třídění nestačilo, můžete si vytvořit i štítky, které opravdu tímto štítkem zprávy označí, takže se to projeví i v Gmailu, kdybyste ho chtěli používat zároveň s Inboxem. To je v zásadě vše, co s Inboxem můžete dělat. Jde o zásadně zjednodušenou alternativu k Gmailu, která je zaměřená na produktivitu a usnadnění práce uživateli. Ocení ho i lidé, kterým je příjemné, když mají hotovo a v kolonce „musím udělat“ jim trčí nula položek.

Na druhou stranu neumí Inbox nic speciálního, nastavit Gmail, aby se choval podobně, není zas tak složité, navíc Inboxu chybí bohatá nadstavba, kterou má Gmail opravdu promakanou. Přesto si dovolujeme odhadovat, že Inbox bude svou filozofií vyhovovat lidem víc než Gmail, jehož pokročilých možnosti využívá pouze zlomek z celkového počtu uživatelů.

Další drobnosti

S Inboxem už si nemusíte posílat emaily, abyste na něco nezapomněli (pokud jste tuto zvrácenou metodu používali jako autor tohoto článku) – místo emailu si nastavíte Připomenutí. To se vám zobrazí v Doručených zprávách (můžete si ho i připnout jako kterýkoliv mail).

Dalším nutným detailem je implementace chatovací služby Hangouts. Bohužel se zdá, že instalací Inboxu přicházíte o vyskakovací okno, které vás na nové zprávy v chatu upozornilo, když jste používali Gmail. To však může být pouze dočasné.

Zaujal vás článek? Ohodnoťte ho!


Přidávat komentáre mohou pouze přihlášení užívatelé.
Nahoru