PC monitory procházejí malou revolucí

Po období stagnace, kdy jedinou změnou bylo postupné upřednostňování čím dál levnější IPS technologie proti problémovým TNkům. FullHD se a úhlopříčky kolem 24 palců se ale staly standardem, se kterým dlouho nikdo nic zásadního nedělal. Tato stagnace ale končí a novinek je celá řada – v příštích dvou letech tak bude koupě nového monitoru nejen mnohem složitější, ale dost možná i dražší a více vzrušující, pokud tedy nechcete zůstat za moderními trendy a standardy.

Hodně novinek čeká na hráče, profesionály, milovníky filmů, ale nakonec i na lidi, kteří PC používají ke kancelářské práci. Pro hráče jsou atraktivní technologie synchronizace obrazu mezi grafickou kartou a monitorem. Filmoví nadšenci i hráči pak ocení rychle se rozmáhající širokoúhlý formát obrazu 21:9, které navíc může zdobit zakřivení obrazovky (fakt se hodí!). A úplně všichni bez rozdílu se mohou těšit na již poměrně dostupné 4k monitory.

VSync vs. G-sync vs. Freesync

Tohle je kapitola pouze pro hráče, kteří se už dlouhé roky musejí smířit s tím, že hry, respektive jejich zobrazení, trpí nepříjemným trháním. Nejprve si povíme, proč k němu dochází. Grafická karta počítá obraz o určitém počtu snímků za sekundu (fps) – tento počet se mění podle náročnosti scény, podle hry a podle použitého hardwaru, zatímco monitor obnovuje svůj obraz stále stejně rychle (typicky o frekvenci 60 Hz, tedy 60x za sekundu, což odpovída 60 fps). Tato desynchronizace způsobuje nepříjemné trhání obrazu, i když by rychlost počítače měla zajišťovat plynulý zážitek.

VSync a Adaptive Vsync

Odpovědí na tento takzvaný tearing je Vsync, který dosahuje synchronizace tím, že počet snímků produkovaných grafickou kartou zamyká na 60 za sekundu, tudíž jde počítač a monitor 1 ku 1. Skvělý nápad, ale co se stane, když počítač zrovna nestíhá a zvládá třeba jen 50 fps? V takovém případě se VSync postará o to, že je synchronizace nastavena na 30 fps, což monitor opět zvládá, ale plynulost hry tím zásadně trpí. Částečné řešení nabízí takzvaný Adaptivní VSync, který synchronizuje obraz rychlejší než 60 fps, ale při poklesu pod tuto hranici dynamicky synchronizaci vypíná, aby se hráč mohl těšit alespoň z těch třeba 40, nebo 50 fps, byť samozřejmě opět s tearingem.

G-Sync

Nvidia přišla s vlastně univerzálním řešením, které si můžete ihned dopřát. Její G-Sync funguje tak, že speciálně upravený monitor se synchronizuje na fps grafické karty. Odstraňuje tak slabinu celého systému, fixní obnovovací frekvenci monitoru. Dnes takový monitor stojí 10 000 Kč, což není málo, ale hraní bez tearingu a poklesů rychlosti je i na PC konečně dostupnou realitou. Navíc monitory s G-Syncem s lepšími parametry než je základní fHD s 24 palci už nejsou o tolik dražší než podobné bez G-Syncu. Proti IPSku za 3 000 Kč to je ale aspoň čtyřnásobek, přičemž i takový monitor dnes hráčům v pohodě poslouží.

K fungování G-Sync potřebujete kompatibilní monitor a grafickou kartu Nvidia, alespoň model GTX 650 Ti, nebo novější.

Freesync

Freesync je odpověď AMD na G-Sync, který na jeho kartách nefungují, protože si Nvidia drží exkluzivitu. V zásadě je to úplně stejné řešení, které bude vyžadovat kompatibilní monitor (úpravy asi ale nebudou tak drahé, teoreticky by mělo jít hlavně o implementaci standardu Displayport 1.2a, takže i cena monitorů by mohla být nižší) a také AMD grafickou kartu. Na reálnou situaci s cenami si ale zatím musíme počkat, protože AMD je v tomhle proti Nvidii pozadu

Ultrawide

Ultraširoký poměr stran je takzvaně filmový, ale užití najde i pro práci, nebo hraní her. Konkrétně jde o poměr 21:9, což znamená, že při stejné výšce je proti 16:9 o třetinu širší. A to je hodně. Na takovém displeji si budete moci přehrávat filmy bez okrajů na spodu a na vrchu, kam se ale docela dobře hodí titulky. Naopak, běžná širokoúhlá videa budou ohraničena černými pruhy zleva a zprava.

Hráči by si však měli dát pozor na to, že ne všechny hry si s takto širokým zobrazením poradí. Naopak, vícemonitorový systém většinou zvládnou v pohodě. Další zádrhel může být v poměrně vysokém rozlišení (proto 1080p), které z počítače vysaje mnohem více sil než obyčejné FullHD. Odměnou za takové trápení je ale zážitek, který vás pohltí mnohem víc než klasický 16:9 – ultraširokoúhlé zobrazení.

U takto širokých (a velkých, není problém koupit 34palcové monstrum) monitorů dává smysl i zakřivení obrazovky. Uživatel totiž sedí velmi blízko (třeba proti televizi) a tak se kraje rovného monitoru dostávají proti očím do ne zcela příjemného úhlu. V současnosti je ale takový monitor velmi drahý, v ČR startuje LG 34UC97 na 25 000 Kč, ale některé obchody si o něj řeknou i o 10 000 Kč víc - těžko ale budete hledat monitor, který by vás dnes dokázal více nadchnout.

4K

O předchozích featurách nemůžeme říct, že se stanou standardem. Možná ano, možná ne. O 4K (většinou 3840x2160 pixelů) to ale s klidem prohlásit můžeme. Nejlevnější monitory s tímto extrémním (4x víc bodů než 1080p) rozlišením startují už kolem 10 000 Kč, ale jde o klasické 24ky, kde takové rozlišení podle nás ještě nemá úplně smysl. Obzvlášť když o 1 000 Kč dráže už seženete 28palcové, které vám poskytnou asi o třetinu větší plochu obrazovky (pozor, tyto displeje jsou postaveny na méně oblíbené a levnější TN technologii, za IPS byste si museli nemálo připlatit).

U 4K monitorů není problém (na rozdíl od televizí) získat obsah - můžete hrát v tomto rozlišení hry, sledovat některé filmy (Netflix 4K umí, což nás bude zajímat zřejmě už příští rok, kdy se do ČR chystá vstoupit) a nakonec i pracovat - větší jemnost a detailnost obrazu se hodí vždy, protože u monitoru sedíme dost blízko na to, abychom si větší kvality všimli.

A nakonec trochu informací o konektorech, které po letech opět hrají roli (jak jinak než negativní). 4K zvládne i letité HDMI 1.4, ale pouze při 30 snímcích za sekundu. Na 60 snímků a tedy i plynulé hraní, potřebujete (kromě extrémní síly grafické karty) port HDMI 2.0, který najdete jen v nejnovějších GPU od Nvidie. To samé by měl dokázat i Displayport 1.2, který už je standardem několik let. Pokud si chcete ve 4K pořádně zahrát, s největší pravděpodobností budete mít dostatečně silné a nové grafické karty (ne, jedna opravdu stačit nebude, pokud to tedy nebude právě oznámená Nvidia Titan X), ale je dobré na tyto specifikace pamatovat.

Zaujal vás článek? Ohodnoťte ho!


Přidávat komentáre mohou pouze přihlášení užívatelé.

Doporučujeme

Nahoru