Sandboxovým hrám se na našem portálu věnujeme poměrně dost - často jsou zdarma, tudíž je chceme předhodit našim návštěvníkům jako horké zboží, a hlavně jsou nesmírně moderní a oblíbené, takže je prostě nemůžeme ignorovat. Navíc je dnešní podoba sandboxových her pouhým začátkem, který se v následujících letech může značně pokazit, nebo naopak rozvinout do videoherní zábavy, které není v historii rovno. Moderní sandboxové hry totiž často vznikají na stejně benevolentním obchodním modelu, jako jsou benevolentní v definování vztahu mezi hráčem a obsahem hry - mluvíme hlavně o módě early access přístupu na Steamu a o Kickstarterových kampaních, přičemž v obou případech jde vlastně o prodej slibů, v lepším případě vizí, v nejlepším případě o předobjednávku něčeho, co se za pár let stane fantastickou hrou.
Není pochyb o tom, že moderní posedlo sandboxy rozpoutal Notch se svým Minecraftem. Ne každý ale ví, že původně pracoval i na hře s mnohem vyššími produkčními hodnotami. Wurm není hrou pro každého, je složitý na pochopení, složitý na přežití a chybí mu ona kouzelně primitivní grafika Minecraftu. Vedle Wurmu ale Minecraft působí jako chudý příbuzný a to i v sandboxových prvcích.
Na těchto dvou hrách si můžeme také nejlépe ukázat rozdílný přístup – totální pískoviště typu Minecraft, nebo svoboda v rámci komplexních RPG mechanik po vzoru Wurmu. Jestli něco hry spojuje, tak jsou to diskutabilní kvality soubojových systémů.
Tam kde Minecraft z minima vytěžil maximum, tam Wurm nabízí nekompromisní sandboxovou zábavu, která ale nikdy nepřilákala davy. Pokud pomineme grafickou stránku hry, tak je Wurm hlavně mnohem lepším RPG než Minecraft. Ano, není to složité, když RPG prvky v Minecraftu de facto neexistují, ale Wurm je v tomto ohledu opravdu velmi daleko. Dost možná tahle hra předběhla svou dobu a moderní produkce se ji bude snažit ještě dlouho dorovnat, snad za většího zájmu hráčů.
Pokud ale chcete, Wurm je zdarma a stále jeho svět obývají loajální hráči. V mnohém se hra podobá titulům jako EVE online, nebo Dwarf Fortress, které jsou extrémně komplikované (nikoliv obtížné) a zábavné až po tom, co je naplno pochopíte. Na rozdíl od Minecraftu ale hra představuje výzvu, kdežto Notchovy kostičkované orgie zase bodují u hráčů, kteří si cení ničím neomezované kreativity.
I věta o tom, že jakákoliv věta o Minecraftu je jen nošením dříví do lesa, je nošením dříví do lesa. Minecraft je fenoménem, který dalece přesáhl hranice indie nadšenců i PC scény, což nejlépe dokazuje Minecraft, který Minecraft i s celým Mojangem koupil od Notche za nějakých 50 miliard korun. Tahle hra přinesla skvělý craftovací model, který kopíruje, zjednodušuje, nebo naopak rozšiřuje spousta nových titulů, a hlavně ukázala, že i relativně složité a zdlouhavé postupy mohou hráče bavit, když je správně prodáte. Jakkoliv voxelová grafika vždy lákala kreativní hráče i vývojáře, teprve Minecraft ukázal, jak mocný nástroj to ve skutečnosti může být - přitom jsou kostky v Minecraftu snad tím nejjednodušším implementováním tohoto typu zničitelného a upravitelného prostředí vůbec.
Minecraft coby onlinovku zdobí nejen neoficiální servery, ale i Realms, což jsou placené servery zřizované přímo Mojangem, za které ale platí pouze hráč, který si ho objedná - ostatní se k němu můžou připojit už zdarma, takže ve výsledku jde o velmi levnou záležitost, která do Minecraftu přináší tak klíčový (ať už pro zážitek ze hry, nebo zařazení do našeho článku) online prvek.
Následující hry už z principu upozaďují stavění a upřednostňují survival, přežití, a hlavně průzkum herního světa a boj. Jakkoliv je stavba v Minecraftu pro virtuální sochaře, architekty a megalomany zábavná a průzkum dostatečně zábavný, zejména v soubojích jde o naprostý propadák, kterému sekunduje příliš brzy se vytrativší strach o přežití. Těchto slabin využila konkurence, která v ještě jednodušší grafice než Minecraft přinesla propracovaný a přehledný boj o přežití kombinovaný s návykovým průzkumem hlubin země.
Původní "2D klonem Minecraftu" je Terraria. Pokud se nevyžíváte ve stavění, není asi žádný důvod, proč Minecraft před Terrarií upřednostnit. Ať už soubojovým systémem, nebo atraktivitou grafiky a objevování podzemního světa svého kostkovaného rivala předčí.
V řeči softwarové jde o fork Terrarie a stejně jako mnoho následovníků původního díla je i Starbound lepší než originál. Na první pohled je od sebe možná nerozeznáte, ale Starbound netrpí konzervativností Terrarie. Čím déle je Starbound ve vývoji, tím méně je důvodů ke hraní Terrarie - ať už jde o survival prvky, nebo o atmosféru, případně o potenciál do budoucna, Starbound vede. Obě hry jsou však příkladnými sandboxy, kde si můžete i s přáteli dělat, co se vám zlíbí.
Crafting, budování a survival, to jsou tři slova, kterými bychom charakterizovali Minecraft. A jsou to také kategorie, podle kterých rozdělíme hry, které přišly po něm. Ty první jsou spíše o craftingu a budování a obsahují, případně rozvíjejí kreativní složku v Minecraftu. Díky tomu to také mají těžší, protože právě tyto složky už Minecraft zpracoval velmi dobře, možná dokonce nepřekonatelně. Vyzyvatelé se ovšem najdou a mají silné zbraně.
Jak se asi žilo ve středověku? Life is Feudal vám na to odpoví v atraktivním herním provedení. Hra je rozdělená do dvou projektů - kooperativního a MMO, kdy ten první spíše připomíná Minecraft a ten druhý je zatím v nedohlednu. Privátní multiplayerové servery v Life is Feudal: Your own už ale ukazují silné stránky téhle 3rd person budovatelské survival kooperativní hry. Cíl hry neexistuje, respektive si ho určujete sami, ovšem herní nástroje dovolují budovat fungující osadu složenou pouze ze skutečných hráčů - díky RPG systému zde hráči musejí přijmout role, protože sami všechnu práci neobstarají - jeden bude kovářem, druhý stavitelem, třetí zemědělcem,… V ideálním případě mohou na jednom serveru existovat, koexistovat, či proti sobě válčit různé osady a to ve 100% sandboxovém prostředí. Pokud si Life is Feudal představujete jako jen jako další PvP MMORPG se sdružováním do gild, pletete se.
Landmark je ze všech her v článku nejvěrnějším následovníkem Minecraftu. Stejně jako ten se totiž tohle dílko od Sony prezentuje hlavně coby zábavný editor objektů a budov, které v něm lze snadno vytvářet. Do hry postupně přibývají i mnohem sofistikovanější herní mechaniky, ale myšlenka za hrou zůstává - ostatně výtvory z Landmarku se mají šanci dostat až na mapu očekávané hry EverQuest Next a budovatelská činnost je autory notně povzbuzována videi i soutěžemi. Proti Minecraftu však Landmark disponuje fantastickou technologií, která neohrabané obří kostkované voxely nahrazuje možnostmi, které bychom očekávali spíše od poloprofesionálního 3D modelovacího softwaru, přitom se pyšní konzistentním sandboxovým světem, ve kterém lze stovky hodin strávit průzkumem, craftingem a PvP i PvE bojem.
Vytvořit zábavnou hru, jejíž hlavní náplň spočívá v tvorbě samotných hráčů, není snadné, proto se spousta her snaží vytěžit z Minecraftu, co to jde, při zachování klasických, na obsah zaměřených mechanismů.
Hráči odchovaní Minecraftem vám řeknou,že ArcheAge není žádný sandbox, ale většina příznivců onlinovek bude z možností této korejské hry unešená. Svět bez loadingů, ekonomika závislá na craftingu hráčů, možnost budovat domy, volný pohyb po souši, moři i ve vzduchu… To všechno ArcheAge roubuje na klasické korejské MMORPG, v dostatečně moderním hávu a včas před konkurencí, která nabízí přeci jenom něco navíc.
Přímý konkurent ArcheAge, který se bude snažit těžit z emergentní hratelnosti, tedy z nenaskriptovaných komplexních událostí, které vznikly díky činnosti hráče/hráčů. Přesto bude hra obsahovat příběh a questy, které udrží i pozornost hráčů, kterým sandbox zas tolik neříká. Sony je průkopníkem online zábavy na PC, proto není divu, že i EverQuest Next coby nositel legendární značky nabídne prvotřídní grafiku a další technologické i hratelnostní vychytávky, hlavně voxelové zničitelné prostředí a akční soubojový systém ve víceúrovňových lokacích (z normální mapy se můžete probourat do dungeonu skrze zničitelné prostředí a podobně).
O Black Desert toho zatím moc nevíme, což vůbec nevadí. Jde o hru, kterou nejlépe vystihuje obrazový materiál, v tomto případě hlavně editor postav. S něčím podobným pravděpodobně pracuje pánbů, než nás hodí na svět. V Black Desert můžete upravit každý kousek těla i obličeje s až nezdravým citem pro detail. Pokud se ale přesuneme od tohoto božského pískoviště k praktičtějším věcem, Black Desert se snaží hlavně přinést volnost i moderní trendy zároveň. Na rozdíl od ArcheAge tak přináší dechberoucí grafiku i akční soubojový systém, přičemž s touto hrou sdílí i neinstancovaný svět a hráčská obydlí. Hra se bude hodně točit kolem masivních PvP bitev a otevřenosti světa, méně pak kolem konkrétních questů.
EVE online je dokonalým zástupcem online sandboxů (a vesmírných strategických simulátorů, kdy své lodi velíte, ale nepilotujete ji), díky čemuž se z něj stala snad až příliš věrná kopie našeho světa (až na to mezihvězdné cestování). Stejně jako v něm je těžké se stát hrdinou a spíše skončíte jako kolečko v obřím mechanismu, který sice funguje i díky vám, ale nahradil by vás bez mrknutí oka. Politický a ekonomický systém EVE online zcela závisí na samotných hráčích, což je nesmírně atraktivní, ovšem díky vysoké komplexnosti a již zmíněnému složitému sebeprosazení nejde o hru pro každého.
Svoboda budovat je fajn, ale existenční tlak způsobený hromadou zombií neomylně následujících každý váš krok je snad ještě lepší. Survival je v Minecraftu dost upozaděným prvkem, snad i proto se většina her snaží prosadit právě důrazem na přežití. Pokud má jít ale zároveň i o sandbox, hráč musí mít i co největší volnost. Následující hry jsou dokonalou přehlídkou různých přístupů vývojářů k tomu samému, k boji o přežití, přičemž různorodost je dána hlavně právě mírou svobody.
Hra 7 Days to Die je především stále ve velmi rané fázi vývoje. Přesto už sbírá fanoušky po celém světě díky přesně vyvážené kombinaci volnosti a survival prvků. Na rozdíl od premiantů žánru (DayZ a Rust) se soustředí hlavně na PvE, případně na kooperaci živých hráčů, proti nemrtvým AI hordám, které každou noc testují, jak dobře se hráči přes den připravili na jejich nájezdy. A že se dá připravit pořádně! Hra disponuje voxelovým prostředím, které je plně zničitelné, ať už hráčem, výbušninami, nebo krvelačnými zombiemi. Přes den hráči hlavně objevují svět a sbírají předměty a materiály pro crafting, načež se před západem slunce odeberou na co nejlépe ubránitelné místo (i vlastnoručně vytvořené), aby odolali zombíkům, kteří nezatíženi slunečními paprsky získali na rychlosti, počtu i smrtonosnosti.
Národní videoherní poklad, to je pro nás DayZ. Tento mód pro český vojenský simulátor Arma 2 spustil lavinu zájmu o produkt Bohemia Interactive Studio, která vyústila ve vznik samostatné hry s tematikou zombie apokalypsy. Hra je extrémně realistická a to až do té míry, že zombie jsou vlastně minoritní problém - hlavním nepřítelem jsou ostatní hráči, kteří vás nejprve přátelský pozdraví, pak vás zastřelí a oberou o všechno, co jste za posledních několik hodin našli… A pokud nejsou zákeřní, tak vynechají onen pozdrav a zastřelí vás férově z okna nedalekého domu.
Stejně extrémní PvP survival hrou jako DayZ je i Rust. V něm však máte šanci svůj majetek i částečně ochránit vybudováním vlastního "domu", který ovšem není nedobytný… Opět se můžete těšit na pozdrav a kulku mezi oči, nebo případně jen tu kulku. Nebo můžete být rychlejší a zabít nepřítele jako první. Nevadí, že se pohybujete v postapokalyptické krajině, kde je člověk ohroženým druhem, radši nejdřív střílejte a pak se (ne)ptejte. Jak DayZ tak Rust jsou zábava hlavně v případě, že k sobě máte parťáka, který vás nezastřelí, takže doporučujeme do hry natáhnout své kamarády. Většina PvP trollů si dvakrát rozmyslí, jestli zaútočí na skupinu tří a více po zuby ozbrojených hráčů.
Po PvP řežbách zpátky ke kooperaci. Jen a pouze na tu se spoléhá Fortnite od studia Epic. Ve hře najdete různá povolání a přes den v ní budete objevovat, sbírat a stavět, abyste v noci odolali nájezdu fantaskních potvor. Budete stavět pevnosti, pasti, bludiště, prostě cokoliv, co si dokážete vymyslete a co vám přinese výhodu v následujících těžkých bojích. Díky dvěma na sobě závislým avšak hratelnostně zcela odlišným polovinám se na Fortnite těšíme opravdu hodně.
The Forest není onlinovka a zatím nedisponuje ani multiplayerem, ale my víme, že autoři časem zapracují i na tom - opak by byl totiž obrovskou chybou a trestuhodným plýtváním potenciálu. Nejkrásnější survival hra se odehrává na zalesněném ostrově, kam spadlo vaše letadlo. Se sekyrkou a pár dalšími drobnosti se vydáte do světa, kde brzy narazíte na domorodce, kteří jsou bohužel i supersilnými mutanty a kanibaly. Co z nich ale dělá výjimečné soupeře, je jejich inteligence - chovají se nevyzpytatelně a podle toho, jak se k nim zachováte vy. Ano, většinou na vás dříve nebo později zaútočí, ale někdy projeví i ostražitost, strach a až sociální cítění. Hra je zatím silně nedodělaná, ovšem tempo updatů slibuje zářnou budoucnost. Crafting je zde trochu slabší (musíte si vystačit s čistě přírodními zdroji a věcmi, které spadly spolu s letadlem), ale budováním si to vynahradíte (pasti, různé typy přístřeší, ohniště…).
Velkolepý vesmírný simulátor má přinést radost z temného nekonečna i těm, pro které je EVE online příliš nezáživným titulem. Velkolepý návrat Chrise Robertse do vod, které brázdí lodě plující mrazivým vakuem a střílející smrtící laserové paprsky, vybral díky komunitnímu financování asi miliardu korun. Hru si užije i vlk samotář, ovšem online prvky budou třešničkou na dortu, která slibuje podobnou komplexnost jako právě EVE online, avšak v atraktivnějším a přístupnějším podání.
Potřetí tu máme hru od online videoherní divize Sony a není to náhoda. S EverQuesty, Landmarkem a třeba MMOFPS PlanetSide 2 je jasné, že tato společnost online hry miluje. H1Z1 je variací na DayZ s větším důrazem na kooperativní hru. Zatím toho o moc víc nevíme, takže to zatím tipujeme na výrazně pohlednějšího příbuzného titulu 7 Days to Die. Rozhodně se ale můžeme těšit na crafting a otevřený svět zaplevelený po šedé kůře mozkové bažícími a nedostatečně hluboko zakopanými mrtvolami.
A co vy a sandboxové hry? Chybí vám tu nějaká? Podělte se s námi o váš názor v diskuzi pod článkem.