Další free-to-play pecka od tvůrců World of Tanks se pomalu klube na světlo herního světa. Po masivním úspěchu první hry – World of Tanks (odkaz ke stažení zde), začali autoři pracovat na dalších dvou titulech. Což je ostatně logické. Pokud hra a její princip přitáhly skoro tři desítky milionů uživatelů, není důvod nepracovat na dalších dílech nebo rozšířeních. Na přelomu roku 2012 se tak hráči snad dočkají zmiňovaných epických letadlových bitev v podobě World of Warplanes. Přesné datum však ještě zveřejněno nebylo. Zároveň se již pracuje na třetím dílu pomyslné válečné série s názvem World of Battleships (nově World of Warships), který vypadá velmi slibně a pro PC by měl být uvolněn v průběhu roku 2013.
Hra World of Warplanes je založena na podařeném herním principu tankových bitev hry World of Tanks. Pro ilustraci neuškodí jej v rychlosti nastínit.
Hráč dostane na začátku přidělen tank nejnižší třídy. Po boku svých spolubojovníků pak okamžitě vyráží do bitvy. Tank, zatím velmi slabě obrněný, ovládá z klasického pohledu třetí osoby. Využívá nerovností terénu a snaží se dostat k nepřátelským tankům a bleskurychlým útokem je zneškodnit.
Souboje jsou velmi krátké a za každou vyhranou bitvu jsou hráči přiděleny peníze, za které si může koupit vylepšení, nový tank nebo ten starý alespoň uvést do provozuschopného stavu. U vyšších tříd tanků jsou pak jednotlivé položky opravy velmi drahé a obyčejná střela stojí hotový majlant.
Stejně tomu je i u World of Warplanes. Každý hráč disponuje vlastním letadlem, se kterým se pouští do soubojů. Opravuje ho, vylepšuje a zajišťuje si tak co nejlepší pozici do dalších bojů.
Hra kombinuje několik důležitých herních aspektů a drží je vzájemně v rovnováze. Díky tomu se velmi rychle uchytila a získala si stabilní hráčskou základnu. Následně pak autoři začali přinášet hráčům nová a nová vylepšení spolu s kompletně novými modely tanků. Staří hráči tak měli důvod, proč zůstávat a nové čekala obrovská spousta modelů, vylepšení a bonusů, které neustále narůstali a narůstají.
Základním kamenem WoT a nově i WoW je fakt, že je hra zdarma. Stačí si nainstalovat herního klienta, přihlásit se do hry a začít hrát. Není třeba žádného vstupního poplatku, žádného úpisu a hra se dá hrát i na nejvyšší úrovni bez možných placených vylepšení.
Fandů historie určitě není tolik jako obyčejných hráčů, kteří by nedokázali říci, co je špatně na nacistických znacích na americké stíhačce apod. Přesto je u modelů zachována věrná historická přesnost – ať už v kompletním návrhu nebo logických souvislostech. To je velké plus pro znalce historie, kteří tak nebudou kroutit hlavou nad špatnými směrovkami té či oné stíhačky. Zároveň však tímto historický exkurz končí. Hlavně není třeba, aby hráči, kteří chtějí pouze střílet a ničit, ovládali tato historická fakta. Vlk se tak nažral a koza zůstala celá.
Paradoxně největší váhu ze všech tří parametrů představených her má jednoduchost. Hra se musí jednoduše instalovat, jednoduše spustit a hlavně jednoduše ovládat. Jakýkoli zádrhel, náročnější nebo sofistikovanější ovládání by způsobilo velký odliv hráčů. Prvotní dojem totiž určuje, zda hráč hru navždy opustí nebo u ní zůstane. Proto lze jak tank, tak letadlo ovládat pouze klávesnicí a myší.
Ovšem ne vše co fungovalo u WoT, nutně musí fungovat u WoW. World of Warplanes se totiž snaží být víceméně plnohodnotným, ale masivně hraným leteckým simulátorem, při zachování jednoduché ovladatelnosti. Kvůli technickým podmínkám (hra běží přes herní servery společnosti) a kvůli získání a udržení co největší hráčské komunity je třeba polevit z některých nároků. Proto je výsledkem sice hra s krátkými a dynamickými souboji, ale velmi omezeným ovládáním.
Velký problém je v odezvě serverů (WarThunder používá stejný systém s mnohem detailnějším ovládáním a paradoxně bez problému), která znemožňuje plynulé a hlavně přesné manévrování. O zapracování rozdílu mezi jednotlivými letadly – obratnost, rychlost nebo další různá specifika - pak nemůže být moc řeč.
Ve výsledku se tak jedná spíše o multiplayerovou a přímočarou akční arkádu, než o promyšlený simulátor historických bitev.
Přes mírné nedostatky hra World of Warships nabízí poměrně kvalitní leteckou show, která dokáže pobavit. Aby však mohla dosáhnout stejných úspěchů a stejné oblíbenosti jako WoT, musí být aktuální beta vylepšena a to hlavně v rámci rychlosti odezvy herních serverů.
Na druhou stranu je však potřeba přiznat, že hra nabízí spoustu zábavy, kterou její arkádový princip logicky přináší. Ovládání myší je také víceméně pohodlné (dle některých uživatelů dokonce i lepší než u joysticku). Jelikož se navíc oproti simulátorům tolik nehledí na rozdíly a kvality jednotlivých typů letounů a pro většinu uživatelů je myš vlastně jediné možné řešení, tak autoři vlastně udělali při jejím preferování jen dobře.
Nezbývá než si počkat na vypuštění plné verze, která skutečně odhalí nedostatky či naopak případná herní vylepšení.