Popularita MOBA her je opravdu enormní. Zatímco League of Legends, současný premiant žánru, láká desítky milionů hráčů do svých osidel, na svou šanci čekají přinejmenším 2 další velcí hráči a několik menších titulů. Do toho se pořád ještě hraje první DotA… Pojďme se podívat na ty důležitější tituly, které se na současném nasycení (přesycení?) MOBA trhu podepsaly. Nejprve však zabrousíme do samotného systému a odbydeme si obecné řeči o žánru, který stejně každý z vás nejspíše zná.
Název žánru oproštěn od zkratky říká mnohé, ale rozhodně ne vše. Bitevní aréna pro více hráčů se tak často označuje i jako ARTS, tedy akční real-time strategie. Když si dáte strategii a online arénu dohromady, chybí vám už jen poslední prvek, který odlišuje MOBA hry od ostatních. Tím je fakt, že hráči jsou rozděleni do dvou týmů a každý hráč ovládá pouze jeden charakter. A zde se dostáváme k tomu, proč MOBA hry připomínají i RPGčka – ovládáte jeden charakter, který lze různě upravovat, vybavený schopnostmi a předměty. Díky většinovému zasazení do fantasy světů je navíc zařazení MOBA žánru dost matoucí a neznalým bychom ho nejsnadněji popsali jako mix RPG a RTS v multiplayerových týmových bitvách.
Účel hry je vždy stejný, zničit nepřátelskou základnu. K tomu musíte často získat převahu nad nepřáteli tím, že je prostě zabijete, zničíte jejich obranné věže a NPC nohsledy.
Jak už jsme řekli, MOBA her je hodně, ale jak to tak u onlinovek bývá, těch opravdu úspěšných zas tolik ne. V současnosti je komunita rozdělena mezi početné hráče League of Legends a hlasité hráče DotA 2. LoL povýšila žánr na opravdu masovou záležitost, zatímco DotA 2 je pokračováním nejzásadnějšího titulu pro celý žánr, který je vyvíjen prominentním týmem Valve.
Přesto se najde celá řada dalších titulů, které by chtěly taky ukousnout z koláče, jehož velikosti se v současné době v PC zábavě nic nevyrovná.
Začneme zvolna, tedy původní mapou pro Warcraft 3: Frozen Throne, která to celé šílenství započala. Ani ona však není úplným originálem, myšlenka MOBA systému už tu je od mapy pro Starcraft Aeon of Strife.
Výhodou DotA je fakt, že už samotný Warcraft 3 se na pomezí mezi RTS a RPG pohybuje. Velký důraz na hrdiny a funkční RPG systém a používání předmětů znamenaly, že DotA byla spíš logickým vyústěním možností hry, než nějakou geniální novinkou. Ostatně na celém Warcraftu 3 byli hrdinové to nejzajímavější a odstranění prvků jako budování základny, nebo jednotek, mu na kráse nic nemohlo ubrat.
Dnes jde o stále hranou mapu s více než stovkou hrdinů a spoustou itemů. Když se podíváte na grafiku, tak vám Warcraft 3 asi taky nebude připadat nijak odporný, byť už tu s námi je víc, než 10 let. Přiznejme si však, že ostatní MOBA hry se nesnaží, až na výjimky, laťku grafické kvality posunout do žádných zázračných výšin, a to zejména ve snaze zpřístupnit hru co nejširšímu spektru hráčů s různým HW vybavením a rychlostí připojení k internetu.
Jedinou nevýhodou tak asi je, že DotA obsahuje pouze jednu mapu (respektive DotA mapou je), která je ale dodnes patchována.
Progaming
Profesionální hraní se rozmohlo už u první DotA mapy, která byla součástí turnajů od Blizzardu a například i World Cyber Games. Štafetu poté přebrala hra League of Legends, jejíž autoři progaming vydatně dotují. Proč? Šance si hraním vydělat láká mnoho nových hráčů, kteří ve hře tráví dost času a často sklouznou i k utrácení reálných peněz. O něco podobného se však snaží i Dota 2 a Heroes of Newerth. A pro Blizzard je progaming takovou samozřejmostí, že All-Stars rozhodně bez nějakých tučných odměn pro nejlepší rozhodně také nezůstane.
DotA 2 je přímým pokračováním původní mapy, ale tentokrát už jako samostatná hra. Vyvíjí ji společnost Valve, která po dlouhých tahanicích s Blizzardem získala dohodou značku DotA pro sebe.
Největší změnou je samozřejmě grafika, která je oproti DotA někde úplně jinde (ale že by zase o 11 let jinde, to se nám nezdá :-) ). Jde o free-to-play titul, který už je krátce po svém vydání enormně populární. V jeden moment ho hraje až půl milionu hráčů. Hráči mají na výběr t více než stovky hrdinů rozdělených do tří kategorií podle toho, zda je jejich hlavním atributem síla, obratnost, nebo inteligence. Jde tedy o klasiku a hrát budete buď za různé válečníky, rangery/assassiny, nebo mágy.
Stejně jako první díl je i DotA 2 založena na jediné mapě.
League of Legends má obrovský náskok. Spuštěna byla už v roce 2009 a zachytila největší růst popularity MOBA her. Silně podporuje progaming a do jisté míry změnila free-to-play model. Ten je v jejím podání opravdu free. Platící hráči totiž nezískávají výhody, které nemohou získat ti neplatící. Ano, v LoL se můžete stát nejlepším, i když do hry nevrazíte nic (kromě moře svého času, ale tak je to u všeho kompetitivního).
LoL od Riot games má o něco rozjuchanější grafické zpracování, než konkurenční DotA, ale že by se na ní stáří nějak negativně podepsalo, to se nám nezdá. Obě jsou stylizovány výrazně do komiksova. O popularitě LoL nejlépe svědčí prostá čísla, nebo stačí vlastně jedno – v říjnu roku 2012 Riot Games, tvůrci hry, oznámili, že v jeden moment hrálo LoL 5 milionů hráčů a každý den zhruba 12 milionu hráčů. Měsíčně jde pak o těžko uvěřitelných 32 milionů hráčů, čímž LoL zadupává do země všechny ostatní onlinovky bez ohledu na cenu a žánr.
Guinsoo vs IceFrog
Souboj LoL vs Dota2 je také soubojem dvou mužů. Jeden z nich mohl za zpopularizování DotA a druhý se o tuto mapu staral nejdéle a stále se o ni stará. Guinsoo vytvořil DotA: Allstars, tedy nejhranější variantu DotA vůbec a dnes je designérem League of Legends. IceFrog převzal po Guinsoovi žezlo a o DotA se stará od roku 2005, přičemž se přidal i k Valve a jako designér vede vývoj Dota 2. Valve prý navíc zaměstnává i Eula, tedy anonymního a mýty opředeného původního tvůrce originální mapy DotA, ale to už se pohybujeme na velmi tenkém ledě spekulací.
Demigod je zdaleka nejzajímavější MOBA hrou široko daleko. Taky podle toho dopadl – špatně. Chybou možná bylo, že šlo o hru graficky příliš pěknou=náročnou, nebo že jste si ji museli koupit. Každopádně ale neuspěla, byť i dnes naleznete vždy pár šílenců, se kterými si můžete po internetu zahrát. Speciálně doporučujeme si tento obrázek zvětšit, abyte viděli, že ne všechny MOBA hry musejí nutně vypadat úplně stejně.
HoN je ten další v řadě, který nevyšel ani nejdřív, ani zdarma a ani se slavným jménem. Ačkoliv je ve většině ohledů DotA 2 i LoL velmi podobný, nepodařilo se mu ukousnout z koláče tolik, kolik by asi tvůrci očekávali. Proto hru později uvolnili zdarma, což znamená, že i dnes si skvěle zahrajete. Obzvláště s patchem V3, který hodně zlepšil grafiku hry, přidal boty a zpříjemnil začátky nováčkům.
Blizzard po velkém boji s Valve uhájil značku DotA pro komunitní mapy StarCraftu 2 a Warcraftu 3, ale sám si musel pro svůj komerční titul vybrat jméno jiné. Rozhodl se tedy pro prosté „Blizzard Allstars“, což poměrně dobře vyjadřuje, na co se můžeme těšit. Blizzard má totiž v rukávu něco, co žádný z konkurentů – mytologie, fantasy světy a hrdiny. Má tolik význačných postav, které prošli Diablem, StarCraftem, nebo samozřejmě Warcraftem. Těšit se tak můžeme na tanka Arthase, DPS Kerriganovou, nebo supporta Thralla. Jistě se, alespoň časem, dočkáme i dalších hrdinů jako je Diablo, Tyrael, Azmodan, nebo možná samotný Deathwing a spousta jiných, hráčům Blizzard titulů důvěrně známých hrdinů, anti-hrdinů a monster.
Bohužel, více toho o Blizzard All-Stars zatím známo není a hra rozhodně nevyjde v roce 2013.
no osobně považuji za nejzábavnější moab hru SMITE je proste od ostatních o hodně 100% těší u moba her jako je dota a lol máte z prominutím posrané automaticky zaměřené auto attacky stačí jen kliknou na protivníka ale ve smitu je muíte mířit sám/a takže uš to není taková prdel jak se zdá a navíc First person pohled tam když vás někdo napadne z jungle tak není vidět jak napříklat v Lolku když si nedáváte pozor je po vás ani nemrknete musím podotknou že Lolko má pořád vice efektu pri používaná skillu je hodně hodně pěkné ale hratelnost my příde tak nudná že jí osobně nepovažuji za tak zábavnou...A proto se hodně divím že tu nemáte ani zmínku o smitu :)
18.03.16 11:30 reagovat