Dnes se podíváme na zoubek oblíbenému žánru počítačových her, online RPGčkům. Byla jich spousta, je jich spousta a bude jich spousta. Vyznat se v nich je šíleně složité, ale výhodou je, že dnes si je můžete vyzkoušet skoro všechny, jelikož je většina produkce zdarma. Pojďme se podívat nejdříve na několik moderních free-to-play MMORPG a potom zavzpomínáme na (někdy i stále aktuální) minulost.
MMORPG se dnes dělí na ty, které jsou zdarma od začátku, a na ty, které k free-to-play modelu přistoupí až po tom, co je nikdo (=alespoň pár milionů hráčů) nehraje. Proč tomu tak je, by asi rádi věděli i vydavatelé. Pravdou ovšem je, že neskutečný úspěch kdysi namlsal vývojáře a vydavatele, pro které ale na trhu placených MMORPG už nezůstal prostor.
Mnohem jednodušší a jistější je tak vydat hru zdarma, nabrat miliony (někdy i desítky milionů) hráčů a nabídnout jim něco navíc, za co tu a tam přihodí nějaký ten dolar mikrotransakcemi. Někteří hráči tak nezaplatí nic, jiní do hry vrazí stovky dolarů měsíčně a většina si prostě občas za pár babek koupí rychlejší expení, nebo třeba slušivý outfit.
Soubojové systémy
Tradiční: Sem zařadíme vše, co se moc nehýbe. S trochou nadsázky se jedná o hry, ve kterých stačí kliknout na nepřítele myšítkem a mačkat skilly. Neplatí to bez výjimky a u některých her je potřeba se i hýbat, ale rozdíl mezi tím a opravdu akčním soubojovým systémem je opravdu diametrální. Stačí se podívat na videa v článku. Za tradiční soubojový systém jsme vybrali AION, za ten akční hru Tera.
Akční: Zde se musíte obejít bez targetování a rána, které se vyhnete, vám opravdu neublíží. Poskakujete, vyhýbáte se a hlavně se strefujete přímo do nepřátel – místo označování vás tak čeká míření a vyžadována je neustálá pozornost. Větší roli hrají i schopnosti hráče, než pouze postavy, byť jde samozřejmě stále o RPG, kde je rozdíl mezi desátou a třicátou úrovní stále tak propastný, že ani nejšikovnější uhýbání nikoho o tolik slabšího nezachrání.
Jeden ze čtyř dnešních důkazů, že velké MMORPG na měsíčních poplatcích nepřežije. Tera přinesla vše nej – nejlepší soubojový systém i grafiku, spoustu obsahu, zajímavý příběh a přímo nádherně vymodelované charaktery, tedy alespoň podle lidí, kteří mají rádi asijský styl.
Tera tedy přešla na free-to-play a začalo se dařit – statisíce nových hráčů, zábavnější a plnější servery… Pořád však jde o docela náročnou hru, která si do vašeho PC stáhne 30 GB dat. My však říkáme – vyplatí se to, ostatně se stačí podívat na screenshot.
Soubojový systém: akční Byznys model: plnohodnotný free-to-play s mikrotransakcemi a/nebo volitelným předplatným
Obrovsky ambiciózní projekt EA a legendárních RPG harcovníků z Bioware z univerza Star Wars v období válek Sithů proti Staré republice, sen všech role-playing pozitivních hráčů. Jenže se ukázalo, že to není ani masivní, ani vyladěný, ani příliš trvanlivý zážitek, který by motivoval hráče k mnohaměsíčnímu, či mnohaletému placení.
A tak přišla na řadu free-to-play varianta, díky které se opět povedlo nabrat více než 2 miliony hráčů. Prožijte další skvělý příběh z pera scénáristů Bioware, nedáte za to ani korunu.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: základní hra free-to-play s mikrostransakcemi, placenými datadisky a volitelným předplatným
RIFT nebyl od začátku prezentován jako takový komerční propadák, jako Tera, nebo SW: TOR, ale i on podlehl vábení free-to-play scény. Tohle MMORPG nabízí 6 ras a hlavně spoustu rozmanitých povolání. Nezvyklé jsou takzvané Rifty, nahodilé události, které zpestřují tradiční questový systém.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: plnohodnotný free-to-play s mikrotransakcemi a/nebo volitelným předplatným
Tady si ukážeme jednu černou ovci. Hra korejského stylu, stejně jako Tera, taktéž s fantastickou grafikou, udělala někde chybu. A to v momentě, kdy se na evropské půdě vydala do rukou vydavatele Gameforge, který ji oproti severoamerické verzi nepěkně osekal. Základní hra bez placení je tak spíše k pláči a ani CryENGINE s nádhernými charaktery, nebo souboje ve vzudchu na tom nic nezmění.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: výrazně osekané free-to-play s mikrotransakcemi a volitelným předplatným
Jedno z moderních MMORPG a jeho téměř dokonalé zosobnění. Vše se tu točí kolem akčního soubojového systému, dokonce až do té míry, že vás buďto naplno chytne, nebo hru okamžitě hodíte do koše. Graficky je hra na výši a dungeony jsou opravdu promakané, plné pastí i těžkých nepřátel. Specialitou je P2P PvP systém, ve kterém se bojuje 1v1 a výsledky se zapisují do velkého žebříčku.
Soubojový systém: akční Byznys model: plnohodnotný free-to-play s mikrotransakcemi
Jestliže je C9 jen o soubojích, Vindictus jde ještě dál. Nic jiného vlastně ani nenabízí. Instancované oblasti jsou tu jen proto, abyste v nich ukázali, jak umíte bojovat. Ale to vůbec nevadí, protože bojový systém je zde ještě o třídu propracovanější a lákavější.
Z každého úderu vašeho avatara cítíte tu smrtonosnou sílu, a když nepřítele chytíte pod krkem a praštíte s ním o zeď, podivíte se, že to takhle nefunguje v každé MMO hře. I když i zde jsou jistá omezení – předně to není open-world MMORPG a každý dungeon je hostovaný jedním z hráčů v týmu, takže lagování tu není nic neobvyklého.
Soubojový systém: akční Byznys model: plnohodnotný free-to-play s mikrotransakcemi
A teď trocha té historie, kterou ale stále vyznávají miliony hráčů po celém světě. Právě díky věrným příznivcům jsou tyto hry stále živy, ačkoliv jejich lesk už dávno zmizel, a to nemluvíme pouze o grafice, ale i o přežitých herních prvcích.
Trochu výjimkou z výše napsaného je Runescape. Hra s tak bohatou historií, že ji málokdo pamatuje celou (více než 12 let!), se neustále vyvíjí. Oproti ostatním hrám je mnohem mírumilovnější, respektive více zaměřená na mimobojové aktivity. Graficky nevypadá moc hezky, ale to už od svého počátku. Velmi se však mění i jádro hry, kvůli čemuž hru několikrát postihl odliv hard-core komunity.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: free-to-play s výrazně kvalitnější placenou verzí
Další kvalitně odleželá dvanáctiletá, mnohokrát destilovaná MMORPG hra. Na rozdíl od Runescape ale vypadá a hraje se posledních 12 let úplně stejně. Kultovní se stala hlavně díky svému primitivnímu soubojovému systému, který byl ale na pohled pěkný a poměrně akční. S trochou nadsázky se o MU Online mluvilo jako o online Diablu.
Hra byla často rozšiřována o nové lokace, nebo bonusová povolání a (to si ještě pamatujeme) nejvíce jsme se v ní vždy těšili na xtou úroveň, která nám dovolovala vstoupit do nové oblasti, nebo zpřístupňovala fast-travel, nebo nám konečně dala dost bodů, které jsme mohli vložit do Obratnosti, abychom si mohli vzít do rukou ty dva lightsabery, které jsme si za veškeré úspory koupili.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: free-to-play s mikrotransakcemi
Klasika, která se zejména v ČR těší stále velké popularitě díky velmi silné hráčské komunitě a českým serverům. Jde o opravdu tradiční MMORPG, ve kterém jde ale hlavně o masivní mezigildovní PvP.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: free-to-play s mikrotransakcemi
Středozem a online hra, to se nabízí ještě více než Star Wars a MMORPG. LOTRO je také hodně úspěšné a velmi dlouho si držel dostatek hráčů pro klasické financování přes měsíční předplatné. Dnes už ho kombinuje s free-to-play a placenými funkcemi i novým obsahem.
Jelikož už je více než 6 let na trhu, jde vlastně o dědečka, ale protože stále žije a skvěle se mu daří, vydává nové updaty a počet hráčů je uspokojivý, věnujeme mu toto speciální místo.
Soubojový systém: tradiční Byznys model: free-to-play s placenými rozšířeními
Tak jsem zase jednou hledala, která hra by ještě stála za mou pozornost a auha, narazila jsem na tento článek. Musím říct, že na začátku čtení jsem si myslela, že konečně něco slušného, kde se dočkám pravdivé kritiky a ono zase nic. Nevím zda autor tohoto článku hrál alespoň jednu z výše uvedených her, ale bohužel na to moc nesázím. Já osobně z těchto her hrála pouze AION, tak nevím jak je to u dalších her, ale rozhodně bych AION neoznačila jako "černou ovci", jak je zde popsáno. Naopak si myslím, že je to jedna z nejlepších MMORPG a docela mne mrzí, že u recenze neni více informací, protože jinak by se hráč aspoň dověděl, co je např. placené, co nikoliv atd. Za mě tento článek nedostává ani hvězdičku, za což mě klidně ukamenujte, pokud je Vám libo. Rada pro tvůrce článku: zkuste si zjistit více informací než něco napíšete a také toho napište k daným hrám více. Děkuji
28.09.13 21:38 reagovat
Dobrý den, bohužel, v EU verzi a v dnešní době opravdu nemá AION moc co nabídnout, přesto byl zařazen do našeho článku o nejlepších Free2Play MMORPG, takže to můžete brát i tak, že je pořád skvělý, jen prostě nejhorší z nejlepších. Stejně tak nelze podobné články považovat za recenze. Tento článek měl pouze hráčům bez zkušeností s free MMORPG ukázat, kolik skvělých možností má, a jaké zásadní vlastnosti některé z her mají. Kamenovat nebudeme. Zatím. :-)
30.09.13 07:57 reagovat